از تظلم‌خواهی برای آسیب‌دیدگان «متروپل» تا سنگِ تمام آبادانی‌ها در خط مقدم آوار

جنگ که تمام شد همه رفتند و آبادان تنها ماند و آباد نشد و امروز که آوار در حال جمع‌آوری است نباید دوباره آبادان را با خرابه‌های پس از آوارِ متروپل تنها گذاشت.

متروپل که فروریخت آبادانی‌ها مهیای برگزاری سالگرد «عملیات بیت‌المقدس» بودند. عملیاتی در آن آبادان خون داد تا استقلال، آزادی و کیان کشورمان حفظ شود و خاک گواهی می‌دهد بر این خون و بر پیکرهایی که در نبرد با دشمن بعثی تکه‌تکه شد.

حادثه ریزش ساختمان متروپل پس از گذشت ۳۴ سال باری دیگر مادران، پدران، خواهران و برادران آبادانی را به عزا نشاند. عزای عزیزانشان. فاجعه‌ی متروپل قصه‌ی پرغصه‌ی بدن‌های پاره‌پاره شده‌ی خونین را در خاطر آزرده‌ی آنان تکرار کرد تا آبادان و خرمشهر و مینوشهر همچنان خط مقدم نبرد باشد. خط مقدم خون، ایثار، مقاومت و مظلومیت.

گرچه در سایه‌ی ۱۷ روز آوار، مرگ و داغی که بر آبادان رفت این مردم رنجی مضاعف کشیدند، اما نشان دادند که همانند دوران هشت ساله دفاع مقدس این سرزمین و مردمانش تبلور همدلی، سخاوت، مهر و ایستادگی‌ باقی خواهند ماند.

همدلی در این روزهای آوار زده‌ی آبادان در گام‌های زنان و مردانی معنا شد که هم‌قدم با نیروهای امدادرسانان آجر به آجر و سنگ به سنگِ این آوار مهیب را برداشتند و مهر و سخاوت در دستان دختربچه‌ای معنا شد که جعبه‌ی آب معدنی‌های خنک را تا پیش پای آتش‌نشانان به روی زمین کشید تا عطش‌ گرمای چهل‌وچند درجه‌ای آبادان را در کامشان، فرونشاند.

ایستادگی در آبادان امروز در قامت پدری معنا شد که با وجود از دست دادن سه تن از اعضای خانواده‌اش، به محل حادثه برگشت و به امدادرسانان کمک کرد و استواری در اراده‌ی خانواده‌ی مینوشهری تجلی یافت که علی‌رغم سنگینی غم درگذشت دو دختر خانواده،  دو مدرسه‌ به یاد میترا و ملیکا احداث می‌کنند با هدف علم‌آموزیِ فرزندان این سرزمین.

جنگ که تمام شد همه رفتند و آبادان تنها ماند و آباد نشد و امروز که آوار در حال جمع‌آوری است و  آواربرداری رو به پایان است، نباید دوباره آبادان را با خرابه‌های پس از آوارِ متروپل تنها گذاشت و برای احقاق حق این مردم که سنگ‌تمام گذاشتند، باید سنگ‌تمام گذاشت.

احقاق حق آسیب‌دیدگان متروپل

صادق خلیلیان استاندار خوزستان در خصوص پیگیری حقوق آسیب‌دیدگان متروپل با بیان اینکه در حال هماهنگی با دادستان برای پرداخت دیه فوت‌شدگان و آسیب‌دیدگان حادثه «متروپل» هستیم، افزود: برای انجام این‌کار دفتر رسیدگی به شکایات راه‌اندازی شده است و پرداخت خسارت به افراد حادثه دیده و کارگرانی که در پروژه‌های مربوط به مالک ساختمان کار می‌کردند، همچنین پرداخت دیه فوت‌شدگان دنبال می‌شود.

استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: پرداخت خسارت به کسانی که در حادثه متروپل جان و مال خود را از دست دادند از اموال مالک ساختمان و بخشی نیز توسط بیمه انجام خواهد شد. در همین راستا تمامی حساب‌های مالی مالک ساختمان متروپل مسدود شده تا برای پرداخت به خسارت دیدگان تعیین تکلیف شود.

وی با اشاره به اینکه وقوع حادثه متروپل نشانه‌ی وجود روابط پشت پرده اقتصادی و حمایتگرانه سیاسی از مالک «متروپل» است، گفت: این حادثه برای خوزستان و کشور حادثه بسیار تلخ و بزرگی بود و هم اکنون ۱۳ نفر از کسانی که به‌عنوان متهم در این حادثه معرفی شدند دستگیر و مورد بازجویی قرار دارند.

دستگاه قضا درکنار مردم آبادان

نعمت‌الله روشن‌روا رئیس دادگستری آبادان نیز با بیان اینکه دستگاه قضا در این حادثه کنار مردم آبادان و آسیب‌دیدگان است، گفت: ستاد پیگیری و رسیدگی به امور حقوقی و قضایی حادثه متروپل به منظور رسیدگی فوق‌العاده به شکایات تشکیل شده است و کارهای کیفری و تحقیقاتی پرونده متروپل از همان لحظات اول توسط تیم‌های تخصصی آغاز شد.

وی افزود: قرار است از بهترین وکلا و خوش‌نام‌ترین آن‌ها در پرونده متروپل استفاده شود و تاکنون نیز ۵۰ فقره وکلات معاضدتی تشکیل شده است. به صورت فوق‌العاده و ویژه شعبه‌ای نیز برای رسیدگی به این موارد در نظر گرفته شده است تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن کارها انجام شود.

رئیس دادگستری آبادان بیان کرد: افرادی که در این حادثه مستقیم صدمه ندیده‌اند اجازه بدهند ابتدا افرادی که مستقیما از این حادثه دچار خسارت شده‌اند بتوانند کار خود را پیش برده و به حق و حقوق خود برسند.

به گفته احسان عباس‌پور فرماندار ویژه شهرستان آبادان حادثه ریزش ساختمان متروپل ۳۷ مصدوم داشته است و  آمار جانباختگان حادثه تا به این لحظه به ۴۳ نفر افزایش پیدا کرده است.

فرماندار آبادان همچنین اظهار کرد: پیکر جانباختگان ساختمان متروپل بر اساس فهرست مفقودانی که اعلام شده بود از زیرآوار خارج شده است و برخی اعضای بدن نیز پیدا شده که برای شناسایی تحویل پزشکی قانونی شده است.

وی ادامه داد که با توجه به رسیدن گروه‌های آواربردار به زیرزمین ساختمان متروپل، جستجو برای پیکرهای احتمالی زیر آوار همچنان ادامه دارد و عملیات متوقف نشده است.

آواربرداری تعطیل نمی‌شود

سید صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس جمهور نیز که طی روزهای گذشته به منظور جمع بندی نهایی طرح توسعه آبادان و خرمشهر به خوزستان سفر کرده بود، در حاشیه بازدید از محل حادثه متروپل آبادان اظهار کرد: عملیات آواربرداری از متروپل تعطیل‌ شدنی نیست و همه دستگاه‌ها پای کار هستند.

وی این را هم گفت که پیش بینی‌ها جهت صدور مجوزهای لازم در خصوص تخریب و تثبیت سازه متروپل انجام شده است.

معاون اجرایی رئیس جمهور همچنین در خصوص تصمیمات کارگروه طرح توسعه شهرستان‌های خرمشهر و آبادان اظهار کرد: بر اساس دستور رئیس جمهور تدوین طرح توسعه این دو شهرستان به حوزه معاونت اجرایی ریاست جمهوری تفویض و جلسات کارشناسی آن در سطح استان انجام شد.

وی بیان کرد: طرح توسعه این دو شهرستان طی چند هفته آینده تصویب و برای اجرا ابلاغ می‌شود و از همین امسال نیز منابع لازم پیش‌بینی و در اختیار استان قرار خواهد گرفت تا مردم هرچه‌سریع‌تر شاهد برکات این مصوبات باشند.

به گزارش فارس، سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور در سفر اخیر به آبادان، ضمن تاکید بر اینکه  هر فسادی که در ساخت «متروپل» نقش داشته است باید مورد رسیدگی قرار گیرد، گفت: باید به شکایت تمام افرادی که حقی دارند رسیدگی شود به گونه‌ای که هیچ ذی حقی احساس نکند به شکایت او رسیدگی نشده است.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of