وجود روابط پشت پرده اقتصادی و حمایتگرانه سیاسی از مالک «متروپل»/ در زیر زمین ساختمان هیچ پیکری نبود

استاندار خوزستان گفت: روابط پشت پرده اقتصادی و روابط حمایتگرانه سیاسی در خصوص مالک متروپل وجود داشته است، در غیر این صورت یک فرد با سن عبدالباقی چگونه می‌توانست ساخت و ساز انحصاری راه اندازی کند.

صادق خلیلیان استاندار خوزستان امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از ابتدای آوار برداری تعداد پیکرهای کشف شده از زیر آوار و مورد تایید پزشکی قانونی ۳۸ تن است.

وی افزود: این حادثه ۳۷ مصدوم نیز داشت که ۳۴ نفر آن‌ها بصورت سرپایی درمان و سه نفر دیگر بستری و تحت درمان هستند.

استاندار خوزستان گفت: این حادثه که برای خوزستان و کشور حادثه بسیار تلخ و بزرگی بود تبعات قصور و روابط ناسالم شکل گرفته در سال‌های ۹۴ تا ۹۹ بود که در سطح استان و ویژه‌تر در آبادان شاهد آن بودیم.

وی ادامه داد: این ساختمان برای ۶ طبقه مجوز گرفته بود که آرام آرام به طبقات آن اضافه شد به گونه‌ای که در یک نوبت سه طبقه و در مرحله‌ای دیگر دو طبقه به آن اضافه شد.

صادق خلیلیان تصریح کرد: این سازه دارای نواقص فنی بسیاری بود که از سال ۹۶ در گزارشات مشکلات آن اعلام شد، حتی نظام مهندسی عینا اعلام کرده بود برجی که قبلا افتتاح شده ناپایدار است.

وی بیان کرد: این ساختمان در کنار کوچه‌ای چهار متری و خیابان کم عرض امیری ساخته شده و بر اساس مستنداتی که تماما دارای تاریخ هستند، متروپل استانداردهای لازم را نداشته است.

خلیلیان با اشاره به تصمیم تخریب باقی‌مانده ساختمان به دلیل عدم امکان مقاوم سازی و ناپایداری سازه، بیان کرد: در خصوص تعداد مفقودین به خانواده‌ها اعلام کردیم که اعلام مفقودی کنند که آمار اولیه ۳۸ نفر بود.

وی اذعان کرد: شایعات بسیاری در خصوص تعداد مفقودین و جانباختگان حادثه متروپل منتشر شد. به عنوان مثال ابتدا اعلام شد که آمار جان‌باختگان در کوچه بسیار زیاد است که بعد از پاکسازی فقط پنج پیکر پیدا شد.

استاندار خوزستان گفت: در زیر زمین هم تعداد جانباختگان هفت یا هشت نفر بود، تعدادی دیگر هم در بخش مرکزی ساختمان هستند که در روزهای اخیر چند پیکر در آنجا پیدا شد.

وی ادامه داد: یکی از کارگران نجات پیدا کرده بود که در بیمارستان عیادت کردیم؛ فردی همراه مصدوم بود که می‌گفت ۲۰ کارگر در بخش مرکزی ساختمان هستند اما خود مصدوم گفت صحت ندارد. بخشی از ساختمان فرو نریخته بود که کارگران خارج شدند و بخشی که فرو ریخته بود نیز تعدادی از کارگران توانستند خود را نجات دهند.

استاندار خوزستان گفت: گرچه از نظر کارشناسی نباید این اقدام انجام می‌شد اما بخاطر دغدغه خانواده‌ها شخصا به زیر زمین رفتم اما چیزی مشاهده نکردم.

آخرین وضعیت آواربرداری

صادق خلیلیان اظهار کرد: آواربرداری تقریبا۹۰ درصد انجام شده و کار پاکسازی نهایی در حال انجام است. آنچه اکنون برای ما مهم است، تکلیف باقی‌مانده ساختمان است که به شدت در حال تغییر در ستون است.

وی افزود: تقریبا دو پنجم ساختمان فرو ریخته و مابقی یعنی سه پنجم دیگر نیز به شدت ناپایدار است. یک گروه کارشناسی تشکیل دادیم که متشکل از نظام مهندسی،  شهرداری و راه و شهرسازی هستند. این گروه، مابقی ساختمان را بررسی کردند و مشخص شد که امکان نگهداری و مقاوم‌سازی آن وجود ندارد.

استاندار خوزستان گفت: به دلیل شخصی بودن ملک امور آن مربوط به قوع قضاییه می‌شوند اما از بعد اینکه حکومت باید نظارت کند، ما این را از دادستان خواستیم که نظر نهایی خود را بدهد و دادستان هم اعلام کرده که تخریب بلامانع است.

وی ادامه داد: موضوع به منطقه آزاد اروند  سپرده شد که سازماندهی کار را به عهده بگیرد که آن‌ها نیز قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا را به عنوان پیمانکار انتخاب کردند.

صادق خلیلیان تصریح کرد: پس از مشاهده صحنه در همین ساعات اولیه، متوجه شدم که کار سنگین‌تر از پلاسکو است و باید بصورت ملی به آن پرداخته شود.

وی با اشاره به حضور وزیر کشور ظرف ۱۶ ساعت اول، بیان کرد: پس از تماس با معاون رئیس جمهور و رئیس دفتر وی خواستار اعزام نیروهای هلال احمر و آتش نشانان پلاسکو شدم که ظرف ۱۸ ساعت در محل حاضر شدند‌.

روابط پشت پرده اقتصادی و حمایتگرانه‌ای از مالک متروپل وجود داشته است 

خلیلیان با اشاره به تخریب برخی از منازل اطراف متروپل، بیان کرد: جبهه شرقی را باز کردیم و از جنوب، شمال و شرق وارد کار شدیم و کار به مدت هفت روز ادامه پیدا کرد. اول کوچه را پاکسازی کردیم و بعد در مغازه‌ها و فروشگاه‌ها و کوچه چهار متری پاکسازی انجام شد و بعد وارد بخش مرکزی شدیم.

وی عنوان کرد: باید بحث متروپل را درس عبرتی کنیم برای کسانی که به وظایف خود عمل نمی‌کنند؛ ظاهر این است که این‌ها عواملی در سطح شهر آبادان بودند. از سال ۹۴ که قرار بود این فرد وارد کار ساخت برج‌های دوقلو شود، از اول بدون مجوز و بدون پروانه اولیه، ساخت و ساز را از سال ۹۴ شروع می‌کند.

استاندار خوزستان گفت: کجای کشور چنین مجوزی داریم؟ چه روابطی می‌تواند وجود داشته باشد؟ به جز روابط ناسالم، نمی‌تواند چیز دیگری باشد.

وی ادامه داد: روابط ناسالم به چه شکل انجام می‌شوند؟ شاید کسی از دیگری پول نگرفته باشد اما وقتی یک مقام ملی و استانی به یک شهرستان می‌رود و در یک مراسم شرکت می‌کند و به نوعی از فردی حمایت می‌کند، آن  فرد حاشیه امنیت پیدا می‌کند و آن موقع است که می‌بینیم در سال‌های ۹۶، ۹۷، ۹۸، ۹۹ و تا ۱۴۰۰ این اقدامات انجام می‌شود بدون اینکه آن فرد به نهادهای نظارتی تمکین کند.

صادق خلیلیان تصریح کرد: روابط پشت پرده اقتصادی و روابط حمایتگرانه سیاسی در خصوص مالک متروپل وجود داشته است، حتی از سال ۹۲. فردی که حالا گفته شده در همین ساختمان کشته شده، ۴۱ ساله بوده؛ پس در سال ۹۲ سن کمتری داشته است، چگونه می‌تواند آرام آرام یک گروه ساختمانی به اسم هلدینگ عبدالباقی راه‌اندازی کند و بعد، ساخت و ساز آبادان را به صورت انحصاری از سال ۹۴ به دست بگیرد؟

وی بیان کرد: تا به روابط پشت پرده نپردازیم نمی‌توان به معلول‌ها پرداخت؛ کارشناس ناظر وقتی گزارش خود را به شهردار وقت می‎دهد چرا شهردار دستور نداده است؟ شهردار دستگیر شده؛ اگر نظام مهندسی اعلام کرده و شهرداری اعلام نکرده، وظیفه داشته که به دادستانی بگوید. اینجا باید نقش دادستانی هم مشخص شود که آیا در جریان بوده است؟

خلیلیان عنوان کرد: هم فرماندار سابق و هم فرماندار اسبق قطعا باید در جریان اخباری که به آن‌ها می‌رسید، به این موضوع ورود می‌کردند. وقتی یکی از مقامات دولت سابق یا استان یک افتتاح آنجا انجام می‌دادند حتما گزارش‌ها و اخبار مرتبط با این ساختمان‌ها در اختیار آن‌ها قرار گرفته است.

رسیدگی به خسارات 

وی در خصوص نحوه رسیدگی به افراد متضرر در حادثه متروپل اذعان کرد: در این حادثه با چند مورد مواجه‌ایم؛ ریزش ساختمان، بحث‌های فنی، روابط پشت پرده که منجر به شکل‌گیری عبدالباقی شده و نفوذ او در ارکان شهر آبادان، و مباحث مربوط به ساخت و سازها و روابط پشت پرده سیاسی که در دولت سابق وجود داشته است. در حال حاضر مرحله آواربرداری انجام شده است. مصدومان عمدتا مرخص شده‌اند.

وی افزود: مالک ۲۰ تا ۳۰ درصد ساختمان را به مردم فروخته بود که این‌ها باید تعیین تکلیف شود. کارگران فعال در این هلدینگ در این ساختمان یا دیگر ساخت و سازها کار می‌کردند که گفته می‌شود ۵۰۰ نفر تا یک هزار نفر هستند نیز از دیگر مواردند.

خلیلیان اضافه کرد: مورد سوم، دیه افراد و خسارت آسیب‌دیدگان است که همه باید از دارایی صاحب ملک پرداخته شود. لازم بود که حتما توقیف اموال انجام شود که دادستانی توقیف اموال را انجام داد. طبیعتا خسارت از این محل‌ها پرداخت می‌شود.

استاندار خوزستان گفت: تامین اجتماعی و اداره کار را  وارد صحنه کردیم تا ساماندهی وضعیت کارگران فوت شده بیمه نشده و بیکار شده را بر عهده بگیرند. ستادی نیز برای شکایت افراد و مراجعه آن‌ها تشکیل دادیم که زیرنظر دادستانی است. البته دولت هم مصوبه‌ای داشته و ۷۰ میلیارد تومان به این حادثه اختصاص داده است تا از این محل نیز بتوانیم مدیریت کنیم.

وی ادامه داد: صندوق پرداخت خسارت نیز در قوه قضائیه وجود دارد که این هم می‌تواند بخشی از افراد را تحت پوشش قرار دهد تا تکلیف پرداخت دیه‌ها مشخص شود.

صادق خلیلیان بیان کرد: این قضیه ابعاد دیگری نیز دارد؛ برخی ساختمان‌های آن منطقه در دو هفته‌ای که گذشت، هیچ کسب و کاری نداشتند و تا تعیین تکلیف نیز ممکن است دو سه ماه طول بکشد. مساله دیگر، خانه‌های ساکنین اطراف محل حادثه است که باید تخلیه شوند تا آسیب نبینند.

وی ادامه داد: از طرف فرمانداری، جایی برای اقامت این افراد اختصاص می‌دهیم اما امکان خارج شدن اسباب و اثاثیه وجود دارد تا تکلیف پروژه مشخص شود.

استاندار خوزستان گفت: مراکز تجاری و فروشگاه‌ها نیز به ستاد شکایات مراجعه کنند. برای فروشگاه‌هایی که ممکن است چند ماه امکان فعالیت نداشته باشند، یک مرکز تجاری در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم. یک ساختمان نیز برای مطب‌های پزشکان در نظر گرفته‌ایم.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of