دانشگاه شریف میزبان سیزدهمین کنگره سرامیک ایران شد

کنگره سرامیک ایران و سومین کنفرانس بین‌المللی سرامیک ایران با حضور متخصصین برجسته داخلی و خارجی در دانشگاه صنعتی شریف افتتاح شد.

به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی شریف، آیین افتتاح رسمی سیزدهمین کنگره سرامیک ایران و سومین کنفرانس بین‌المللی سرامیک ایران صبح امروز سه‌‎شنبه ۳خردادماه ۱۴۰۱، با حضور استادان، صنعتگران، متخصصین و دانشجویان این حوزه در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حسن حدادپور معاون پژوهش و فناوری دانشگاه در صحبت‌هایی اظهار داشت: این کنگره را می‌توان نخستین رویداد علمی و حضوری دانشگاه پس از همه‌گیری کرونا دانست و امیدوار هستیم با پایان کرونا و محدودیت‌های ناشی از این اپیدمی، شاهد افزایش کمی و کیفی چنین رویدادهایی در دانشگاه و محیط‌های صنعتی باشیم.

وی با تاکید بر اهمیت مبحث سرامیک در کشور گفت: بیش از صدهزار ماده در حوزه مهندسی داریم که مواد سرامیکی به دلیل خواص ویژه و منحصر به فردشان یکی از پرکاربردترین مواد در صنعت کشور هستند. همچنین با توجه به ارزانی و فراوانی مواد اولیه این حوزه، بومی شدن صنعت سرامیک در کشور راحت‌تر و دست یافتنی‌تر است.

معاون پژوهشی دانشگاه در بخش دیگری از صحبت‌هایش بر اهمیت ارتباط صنعت با دانشگاه تاکید کرد و گفت: با توجه به شرایط کنونی کشور، نیاز به گسترش و توسعه ارتباط دانشگاهیان با صنعت بیش از پیش احساس می‌شود و امیدوار هستیم که دانشگاه صنعتی شریف که گلچینی از افراد نخبه و با استعداد است بتواند از حداکثر توان خود استفاده کرده و در راستای حل مشکلات صنعت گام‌های موثری بردارد.

 حدادپور در پایان سخنانش اذعان داشت: ما در دانشگاه صنعتی شریف آمادگی خود را در خصوص کمک به گسترش و توسعه صنعت سرامیک اعلام می‌کنیم و امیدوار هستیم تا با همکاری دانشگاهیان و صنعتگران شاهد شکل گیری این صنعت مبتنی بر دانش داخلی باشیم.

در ادامه این مراسم دکتر محسن کاظمی‌نژاد رئیس دانشکده مهندسی و علم مواد دانشگاه صنعتی شریف نیز به اهمیت صنعت سرامیک در کشور و دنیا  اشاره کرد و گفت: توجه ویژه به این صنعت می‌تواند ارزش افزوده مناسبی را برای کشور به ارمغان بیاورد.

وی با اشاره به کمبودهای موجود در آزمایشگاه‌های دانشکده مهندسی و علم مواد گفت: اگر صنعتگران و شرکت‌های این حوزه تمایل به تجهیز آزمایشگاه‌های ما را داشته باشند، این امکان را فراهم می‌آوریم که تجهیزات اهدایی را با نام آن صنعت در دانشگاه ثبت و ماندگار کنیم.

رئیس دانشکده مهندسی و علم مواد در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: ما در دانشکده به دنبال جذب اعضای هیئت علمی جوان و ممتاز هستیم و از افرادی که مناسب جذب و پذیرش هستند استقبال خواهیم کرد.

حسین زجاجی رئیس انجمن سرامیک ایران دیگر سخنران آیین افتتاح سیزدهمین کنگره سرامیک و سومین کنفرانس بین‌المللی سرامیک ایران بود.

وی ضمن خیرمقدم‌گویی به استادان، صاحبنظران، اندیشمندان حاضر در این نشست گفت: سال ۲۰۲۲ توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان سال شیشه نامگذاری شده است و همین امر اهمیت و قابلیت‌های این حوزه را بر همگان نمایان می‌کند.

 رئیس انجمن سرامیک ایران در ادامه به ارائه سخنرانی خود در خصوص اهمیت نقش کلیدی صنعت شیشه در زندگی امروزی پرداخت.

عضو هیئت علمی دانشگاه شریف: تولید مقاله به معنی تولید دانش فنی نیست

نعمتی عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی و علم مواد و دبیر علمی این کنفرانس نیز به ارائه گزارشی از وضعیت علمی این رویداد پرداخت.

وی گفت: در مجموع ۱۵۲ مقاله به دبیرخانه کنفرانس ارسال و پس از داوری‌های انجام‌شده ۱۰۷ مقاله پذیرفته شد که  از این تعداد ۳۸ مقاله به‌صورت شفاهی و ۶۸ مقاله در قالب پوستر ارائه می‌شود.

دبیر علمی کنفرانس یادآور شد؛ ۱۳ استاد برجسته خارجی از کشورهای انگلیس، برزیل، سوئد، فرانسه، کره جنوبی، ایتالیا و کانادا  و ۹ استاد برجسته داخلی سخنرانان کلیدی این رویداد بین‌المللی هستند.

نعمتی با انتقاد از رشد فراگیر چاپ مقالات در کشور گفت: متاسفانه شاهد برخی تحلیل‌های نادرست از افزایش تولید مقالات در کشور هستیم و برخی مسئولین گمان می‌کنند که تولید مقاله مساوی است با تولید دانش فنی، در حالی که این برداشت نادرست است و دانش فنی و ایجاد پتنت فراتر از چاپ یک مقاله است و این معضلی است که در کشور با آن مواجه هستیم.

شایان ذکر است در این مراسم فرهاد گلستانی‌فرد عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت سخنرانی کلیدی با عنوان «همکاری دانشگاه و صنعت: داستانی دیروزی، نیازی امروزی» ارائه کرد. همچنین در حاشیه‌ی این کنگره، نمایشگاهی به منظور ارائه محصولات، تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی توسط شرکت‌های داخلی و خارجی برپا شده است.

گفتنی است در مراسم اختتامیه این کنگره که فردا چهارشنبه ۴ خردادماه برگزار خواهد شد از هادی مهینی، جعفر جوادپور و خسرو منظوری به عنوان بزرگان سرامیک کشور تقدیر شد.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of