• پنج شنبه / 9 فروردین 1403 / 16:30
  • دسته‌بندی: تیتر اول
  • کد خبر: 120356833
  • خبرنگار : 2

پیش‌بینی عزیمت چهار تا پنج میلیون زایر ایرانی به عراق در اربعین ۱۴۰۱

مدیر اجرایی ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: پیش بینی می‌شود در اربعین سال ۱۴۰۱ چهار تا پنج میلیون زایر ایرانی از مرزهای رسمی کشور، برای شرکت در پیاده‌روی اربعین در عراق، عازم این کشور شوند.

امید کوثری روز سه‌شنبه در نشست ستاد اربعین حسینی خوزستان در سرسرای اداری مدیریت بحران استانداری خوزستان افزود:برای برپایی هرچه بهتر اربعین حسینی در سال آینده ، همه عوامل اجرایی و استان های معین بر اساس وظایف و تعهدات خود باید پای کار آیند تا زایران حسینی سفر معنوی خوبی داشته باشند.
وی مهمترین نیازهای اربعین سال آینده را تکمیل زیرساخت‌ها در مرزهای رسمی سه گانه مهران، چذابه و شلمچه بیان کرد و گفت: در سال های گذشته اقدام‌های بسیاری برای فراهم کردن زیرساخت ها در مسیرهای دسترسی به پایانه‌های مرزی در استان های ایلام و خوزستان انجام شده ولی هنوز نواقصی وجود دارد که باید برطرف شود.
مدیراجرایی ستاد مرکزی اربعین حسینی، تامین پایدار آب، وسایل سرمایشی، مرمت جاده‌ها ، بهداشت و درمان ، امنیت ترددها و حمل ونقل را مهمترین نیازهای اساسی زایران اربعین بیان کرد و افزود:وظیفه داریم همه تلاش خود را برای تسهیل این سفر معنوی و تکریم زایران انجام دهیم و این افتخاری بزرگ و ماندگار برای خادمان امام حسین (ع) خواهد بود.
کوثری همچنین بر حل وفصل زمین‌های معارض در مسیر تردد زایران و اطراف پایانه‌ها به ویژه مرز چذابه در خوزستان تاکید کرد و ادامه داد: هیچ گونه تغییری در جانمایی موکب‌ها و زیرساخت هایی که قبلا احداث شده انجام نخواهد شد.
وی در پاسخ به برخی ابهام‌ها در موضوع تکریم زایران اربعین گفت:زایران خود را به مقید به قانون و مقررات می‌دانند و ماموران انتظامی و امنیتی در پایانه‌های مرزی نیز به وظایف خود عمل می‌کنند.
استاندار خوزستان نیز در این نشست که مسوولان کمیته‌های ۱۶ گانه زیر مجموعه ستاد اربعین حسینی استان حضور داشتند گفت: همه ما باید آمادگی کامل برای عزیمت زایران اربعین حسینی از طریق ۲ مرز چذابه و شلمچه را داشته باشیم و به وظایف خود به درستی عمل کنیم.
صادق خلیلیان با بیان اینکه زایران اربعین باید با سهولت و تکریم به شهرهای مقدس عراق بروند و با عزت برگردند افزود: در همه مراحل حرکت کاروان‌های اربعین وظایفی تعریف شده که باید در زمان و مکان خاص عملیاتی شود و در این ارتباط هیچ قصوری پذیرفته نیست.
وی ارتقای امنیت، نظم و انضباط ،هماهنگی مرزبانی و نیروی انتظامی، خدمت رسانی شبانه روزی موکب‌ها و استفاده از ظرفیت اردوگاهی راهیان نور برای اسکان زایران را مورد تاکید قرار داد و ادامه داد:همه تصمیم های اجرایی ستاد اربعین باید اجرایی شود.
در اربعین سال های ۱۳۹۹ به دلیل خطر ناشی از کرونا و نبود آمادگی دولت عراق ، امکان عزیمت زایران اربعین کشورمان به شهرهای مقدس عراق فراهم نشد اما در سال ۱۴۰۰ تعداد کمی به صورت هوایی ، و تعدادی نیز به صورت زمینی عازم عراق شدند.
اربعین ۱۳۹۸ حدود یک میلیون و ۶۷۱ هزار زائر در مرزهای چذابه و شلمچه تردد کردند.
حدود ۴۰درصد تردد زایران اربعین حسینی از مرزهای چذابه و شلمچه و ۶۰ درصد نیز از طریق مرز مهران در استان ایلام تردد کردند.

حرکت کاروان های اربعین از سال ۱۳۹۲ از مرزهای چذابه ، شلمچه و مهران شروع شد و به تدریج در اربعین سال‌های بعد به عنوان یکی از وظایف مهم کاری استان های مرزی خوزستان و ایلام تعریف شد.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of