• سه شنبه / 29 اسفند 1402 / 00:33
  • دسته‌بندی: خبر ویژه
  • کد خبر: 91264881
  • خبرنگار : 2

کمیته فنی متناظر فولاد TC17

کمیته فنی متناظر فولاد TC17 را بیشتر بشناسیم و نحوه مشارکت و ایفای نقش کارشناسان خبره فولاد خوزستان در آن را بیشتر بدانیم.

استانداردسازی بین‌المللی برای اولین بار در زمینه فناوری الکترونیکی انجام شد. در سال ۱۹۲۶ میلادی انجمن بین‌المللی استاندارد سازی، با فعالیت استاندارد سازی در سایر زمینه‌ها شروع به کار کرد. در سال ۱۹۴۶ نمایندگان ۲۵ کشور جهان در لندن جلسه‌ای تشکیل دادند و سازمان جدیدی با هدف همکاری‌های بین‌المللی و یکسان‌سازی استانداردهای صنعتی، تاسیس نمودند.

در سال ۱۹۴۷، فعالیت رسمی این سازمان (ISO) آغاز شد که پایگاه اصلی آن در شهر ژنو واقع در سوییس می‌باشد. ضرورت تاسیس سازمان ISO توسعه دانش فنی و ظرفیت‌های فناوری، ایجاد یک زبان واحد میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، تسهیل در تجارت و انتقال فناوری و طرح نیازهای فنی صنعت می‌باشد.

اهداف اصلی سازمان ایزو در تدوین استانداردهای بین‌المللی تسهیل تجارت بین‌المللی، کیفیت، ایمنی و امنیت، حمایت از مشتری و حفاظت از محیط زیست و توسعه بهینه فناوری‌هاست.

در سازمان جهانی استاندارد کمیته‌های فنی، گروه‌های فنی Technical Committees هستند که در زمینه‌های خاص مسئولیت برنامه‌ریزی و پایش استانداردها را بر عهده دارند. کارهای فنی و استاندارد سازی در سازمان ISO در هرم زیر انجام می‌شود:
هر TC دارای تعدادی گروه‌های فنی فرعی و گروه‌های کاری است که هر کدام از آنها مسئول استاندارد سازی در مورد یک یا چند آیتم از موضوع مرتبط به TC است و دارای دبیرخانه‌های جدا می‌باشند و مسئولیت‌های آن ها به یکی از اعضای فعال در هر TC سپرده می‌شود.

کمیته فنی فولاد ISOTC17 از سال ۱۹۴۷ میلادی مقارن با ۱۳۲۶ شمسی با هدف استانداردسازی در حوزه « فولاد ریخته شده، کار شده و شکل داده شده و به روش سرد و نیز شامل شرایط فنی تحویل لوله‌های فولادی برای مقاصد تحت فشار» در سازمان ISO تاسیس شده و هم اکنون دبیرخانه آن در کشور ژاپن مستقر است.

این کمیته در حال حاضر ۱۳ زیر کمیته دارد و ۶۴ کشور عضو این کمیته می‌باشند که از این تعداد ۲۷ کشور عضو فعال و ۳۷ کشور عضو ناظر می‌باشند. ایران در TC17 عضو فعال است.

کمیته فنی متناظر فولاد TC17 یک کمیته علمی- تخصصی است که اعضای آن از بین گروه‌های صلاحیت‌دار و علاقه‌مند به مشارکت در تدوین و بازنگری استانداردهای بین‌المللی انتخاب شده اند.

این کمیته، متناظر با کمیته فنی ISOTC17 است و متشکل از جمعی از اعضای مشارکت کننده کمیته ملی استانداردهای ISO از گروه‌های ذینفع و ذیربط در زمینه فولاد می‌باشد که تحت نظر دبیرخانه کمیته ملی و هیات فنی ایران، وظیفه تحقق مشارکت در فعالیت‌های کمیته فنی بین‌المللی ISO فولاد را برعهده دارد.

ضرورت ایجاد کمیته فنی متناظر ساماندهی مشارکت در تدوین استانداردهای بین‌المللی و نیز ارائه نقطه نظرها و آرا طرف‌های ذینفع و نظرهای مبتنی بر منافع، مصالح و توسعه صنعتی کشور می‌باشد.

ایران به عنوان یکی از اعضای اصلی سازمان جهانی استاندارد‌ سازی این فرصت را در اختیار دارد تا به اتکای توان علمی و فنی اندیشمندان و متخصصان خویش، با ارائه نقطه نظرات تخصصی با رویکرد شناساندن توانمندی‌های خود به جامعه جهانی و نیز دفاع از منافع و مصالح ملی در این عرصه به طور موثری نقش آفرینی نماید و خوشبختانه ایران در حوزه فولاد در قالب کمیته فنی TC17 درخشش قابل توجهی داشته و به رغم محدودیت‌های فراوان، در خصوص تدوین و بازنگری استانداردهای بین‌المللی، بعضاً فعال‌تر از کشورهای پیشرفته صنعتی مشارکت نموده است.

در همین راستا در سال ۱۳۸۸ طی انتخاباتی که در همایش برگزار شده در محل تالار طوبی شرکت فولاد خوزستان برگزار شد، از میان متخصصان صنعت و اساتید دانشگاه ۴۲ نفر جهت شروع فعالیت در این کمیته انتخاب شدند و دبیرخانه آن به شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران سپرده شد.

از میان صنایع فولادی شرکت‌های فولاد خوزستان، لوله‌سازی اهواز، گروه ملی صنعتی فولاد ایران، فولاد اکسین خوزستان، نورد لوله اهواز، فولاد مبارکه اصفهان، فولاد کاویان، سازمان ملی استاندارد خوزستان و دانشگاه شهید چمران عضو این کمیته می‌باشند و هر سه سال یک بار انتخابات مجدد این کمیته جهت ترمیم ساختار خود انجام می‌شود.‌‌‌

در طول این سال‌ها شرکت فولاد خوزستان علاوه بر پرداخت کمک‌های مالی تحت عنوان حق عضویت‌های سالانه، توسط کارشناسان و متخصصان خود که در زیرکمیته‌های فنی عضو هستند، نقطه نظرات تخصصی خود را در استانداردهای مربوطه اعمال نموده است. همچنین محمود اکابر مدیر تضمین کیفیت شرکت فولاد خوزستان عضو هیات موسس این کمیته بوده و دو دوره سه ساله متوالی به عنوان نایب رییس کمیته انتخاب شده‌اند.۰

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of