رئیس علوم پزشکی اهواز هشدار داد نگرانی از ورود “اومیکرون” به کشور از طریق امارات / مراقبت از مرزهای خوزستان تشدید شود نگرانی از ورود “اومیکرون” به کشور از طریق امارات / مراقبت از مرزهای خوزستان تشدید شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خواستار مراقبت شدید در استان‌های دارای مرزهای زمینی، دریایی و هوایی برای جلوگیری از سویه جدید کرونا به کشور شد.

دکتر فرهاد ابول‌نژادیان در هشتاد و نهمین نشست ستاد استانی مدیریت کرونا که امروز (۶ آذرماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس آخرین رنگ‌بندی اعلام‌شده وضعیت شیوع بیماری کووید ۱۹، شهرهای رامهرمز، شوشتر و دزفول در وضعیت زرد و ۲۴ شهرستان دیگر در وضعیت آبی قرار دارند و هیچ شهر نارنجی و قرمزی در استان خوزستان نداریم.

وی افزود: در چند روز گذشته سازمان بهداشت جهانی در مورد سویه جدید و بسیار خطرناک کرونا موسوم به “اومیکرون” هشدار داده است که قدرت انتقال آن ۱۰ برابر دلتا است بنابراین باید مرزها با شدت مراقبت شوند تا از ورود این سویه به استان‌های دارای مرزهای زمینی، دریایی و هوایی جلوگیری شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: سوش دلتا از آفریقای جنوبی منتشر شد و همه دنیا را گرفتار کرد. این سویه نیز از آفریقای جنوبی است که تاکنون تنها کمتر از ۱۰۰ مورد از آن تایید شده است.

وی بیان کرد: این گونه تاکنون ۵۰ جهش پیدا کرده است که ۳۰ جهش از این تعداد روی اسپایک‌های ویروس بوده در حالی که میزان جهش دلتا محدود بوده است.

ابول‌نژادیان گفت: در کشورهای آفریقای جنوبی کمتر از ۲۲ درصد مردم واکسن دریافت کرده‌اند بنابراین امکان جهش ویروس زیاد است. هنوز نمی‌دانیم که این گونه، واکسن‌گریز است یا واکسن را دور می‌زند یا خیر.

وی با اشاره به تزریق ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن به خوزستانی‌ها، بیان کرد: ۲۰ درصد مردم خوزستان هنوز واکسن دریافت نکرده‌اند. ۷۹.۲ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال و ۷۵.۵ درصد جمعیت ۱۲ تا ۱۷ ساله‌ها نیز تنها یک دوز واکسن را دریافت کرده‌اند بنابراین با توجه به اینکه ۲۰ درصد مردم هنوز واکسنی دریافت نکرده‌اند و ۲۰ درصد دیگر نیز دوز دوم را تزریق نکرده‌اند، فرصت محدود است و باید سریعا مردم برای دریافت واکسن اقدام کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: کسانی که چهار ماه از تزریق دوز دوم‌شان گذشته است شامل دریافت‌کنندگان واکسن‌های سینوفارم و برکت، برای تزریق دوز سوم اقدام کنند.

وی تصریح کرد: اگر همان گونه که دلتا وارد کشور شد، این گونه نیز وارد کشور شود پیش‌بینی می‌شود در یک تا دو ماه آینده این سویه جدید نیز وارد کشور شود.

ابول‌نژادیان با بیان اینکه برخی کشورها مرزهای خود را به روی کشورهای آفریقای جنوبی بسته‌اند، افزود: در ایران هیچ پرواز مستقیمی به این کشورها نداریم اما با توجه به اینکه کشور امارات و برخی کشورهای دیگر به این کشورها پرواز دارند، نگرانی داریم از این طریق آلودگی ایجاد شود.

وی گفت: در مرزهای زمینی و دریایی خوزستان پایگاه انجام تست PCR مستقر است و باید مراقبت‌ها تشدید شود.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of