• شنبه / 1 اردیبهشت 1403 / 16:07
  • دسته‌بندی: خبر ویژه
  • کد خبر: 90115298
  • خبرنگار : 2

مدیرکل توسعه کتابخانه‌های عمومی کشور: گسترش خدمات کتابخانه ها در بستر فضای مجازی ضروری است

مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌های نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: کرونا ثابت کرد ارائه خدمات کتابخانه ها در خارج از محیط و فضای کتابخانه ها و در بستر اینترنت بسیار اهمیت دارد و باید اینگونه خدمات را گسترش داد.

اصغر گودرزی دوشنبه در آیین تکریم خادمان عرصه کتاب در بیست و نهمین دوره هفته کتاب و کتابخوانی در محل تالار مهتاب اهواز که به صورت بر خط برگزار شد بیان کرد: باید به گونه ای فعالیت شود تا خدمات کتابخانه ها خارج از فضای کتابخانه و با بهره گیری از فضای مجازی به عنوان پل ارتباطی با مردم و مخاطبان در امر کتابخوانی ارائه شود.

وی گفت: یکی از برنامه های نهاد کتابخانه های عمومی، تبدیل کتابخانه ها به پایگاه های اجتماعی است لذا کتابخانه هایی که فعالیت کمتری دارند باید به پایگاه های اجتماعی تبدیل شوند تا با مردم ارتباط بیشتری برقرار کنند و خدمات خود را در سطح جامعه گسترش دهند.

گودرزی با اشاره به اینکه امسال نیز هفته کتاب به دلیل کرونا در شرایط خاص برگزار شد بیان کرد: به دلیل شرایط کرونا بیشتر فعالیت های کتابخانه ها بر بستر فضای مجازی انجام می شود. باید از این تجربه برای توسعه امر کتابخوانی در جامعه بهره گرفت.

مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌های نهاد کتابخانه های عمومی کشور افزود: خوشبختانه در سطح کشور ۳۱ درصد فعالیت های کتابخانه ها در بخش کودک بوده و بالغ بر سه هزار برنامه و طرح در این حوزه تعریف شده است.

وی افزود: در حال حاضر دسترسی دانشگاه ها به کتابخانه ها به صورت سامانه ای و در بستر اینترنت فراهم شده است و از آبان ماه پارسال نیز طرح “ایمک” در کشور کلید خورد.

گودرزی اظهار داشت: در این طرح فردی که عضو کتابخانه است می تواند به صورت الکترونیکی و یا با تماس با کتابخانه کتاب مورد نظر خود را سفارش دهد و بعد از طریق نهاد، کتاب را درب منزل خود تحویل بگیرد، در این طرح افرادی که در روستاها و مناطق دور دست هستند می توانند کتاب مورد نظر خود را دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در ۸۰۰ کتابخانه کشور این طرح فعال است افزود: خوزستان با وجود آنکه اولین استان اجرای این طرح است تنها چهار کتابخانه از این طرح استفاده می کنند.

مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌های نهاد کتابخانه های عمومی کشور اظهار داشت: در یزد و سنندج ۲ کتابخانه سنتی به مدرن تبدیل شدند و از تجهیزات به روز در این کتابخانه ها استفاده می شود که در نظر داریم ۲ کتابخانه دیگر در کشور را در سال جاری به این سبک تغییر دهیم.

گودرزی در خاتمه ابراز امیدواری کرد عملیات احداث کتابخانه مرکزی خوزستان که نیمه تمام است امسال تکمیل و سایر خدمات این کتابخانه فعال شود.

در این آیین از کتابداران ، کتابخوانان ، خیران کتاب و مسئولانی که در حوزه کتاب و کتابخوانی فعال بودند تجلیل شد.

تجلیل از پیشکسوت بخش کتابخوانی استان خوزستان ” شاپور پور بشارت” از شهرستان دزفول، ” ایراندخت لطفی نیا” خدمتگزار حوزه کتاب و برترین های بخش صفحات مجازی کتابخانه ها دیگر بخش های این آیین به مناسبت هفته کتاب بود.

همچنین فرمانداران آبادان، آغاجاری، بهبهان و رامشیر به عنوان روسای برتر انجمن های کتابخانه های عمومی شهرستان تجلیل شدند.

خیران حوزه کتاب و کتابخوانی خوزستان شامل حجت الاسلام و المسلمین اصغر دانشی از اهواز،لفته منصوری از شهرستان باوی، غلامرضا فروزش از شهرستان دزفول و محمد جواد بدری از ماهشهر نیز تجلیل شدند.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of