جدیدترین اخبار کرونا در ایران| کاهش فوتی‌ها در اکثر استان‌ها هر ۳ دقیقه یک فوتی و ۳۷ نفر به تعداد بیماران افزوده می‌شود

روند نزولی بیماری کرونا در اغلب نقاط کشور همچنان ادامه دارد و آمارها نشان می‌دهد پیک پنجم با فعالیت ویروس دلتا تقریباً فروکش کرده اما بستری شدن ۳۷ نفر و یک فوتی در هر سه دقیقه نشان‌گر آن است که شرایط همچنان شکننده است.

بررسی آمارهای رسمی نشان می‌دهد اگرچه در اغلب نقاط ایران روند نزولی بیماری کرونا ادامه دار بوده و پیک پنجم در حال فروکش کردن است اما نگاه دقیق‌تر به آمارها و تجزیه و تحلیل آن نشان می‌دهد که خطر همچنان وجود دارد و در صورت بی‌تفاوتی شرایط یکباره تغییر جهت داده و بازهم درگیر مشکلات خواهیم بود.

نگاه دقیق‌تر به آمار های رسمی منتشر شده نشان می‌دهد هر سه دقیق یک مورد فوتی ناشی از بیماری کرونا در کشور ثبت می‌شود و در همین دوره نزدیک به ۳۸ نفر هم به تعداد مبتلایان جدید افزوده شده است.

این درحالی است که اگر بخواهیم زمان‌بندی موارد ثبت بستری جدید در مراکز درمانی را هم مدنظر داشته باشیم باشیم با رقمی معادل بستری یک بیمار در هر ۲ دقیقه می‌رسیم که نشان دهنده شکننده بودن شرایط بوده و به گفته کارشناسان اگر عادی‌انگاری و بی‌توجهی به پروتکل‌ها از سوی مردم ادامه داشته باشد این روند نزولی به‌سرعت سمت‌وسو عوض کرده و دوباره با جهش ویروس منحوس و شعله‌ور شدن پیکی دوباره در کشور مواجه خواهیم بود.

کارشناسان بهداشت و درمان با اشاره به تعطیلات ابتدای مهرماه ۱۴۰۰ تاکید می‌کنند مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا باید از همین امروز برای جلوگیری از جابه‌جایی گسترده جمعیت برنامه‌ریزی کنند چون درصورت بی‌توجهی به این مهم تمام زحمات و تلاش‌های کادر درمان و البته سیاست‌گذاری‌های وزارت بهداشت برای مهار کرونا در پنجمین پیک از بین رفته و دوباره زبانه‌های کرونا با آغاز پیکی دوباره شعله می‌کشد.

کاهش فوتی‌ها نشان دهده ادامه روند نزولی است

در همین زمینه کارشناسان معتقدند کاهش آمار تعداد موارد فوتی ثبت‌شده ناشی از کرونا بیانگر این نکته است که پیک پنجم کرونا همچنان در مدار نزولی قرار گرفته و باید برای رسیدن به ارقام فوتی دو رقمی همچنان تمامی پروتکل‌ها را جدی بگیریم و رعایت کنیم.

به گفته این گروه هرچند سرعت واکسیناسیون از سوی مسئولان مربوطه در شرایط بسیار مناسبی قرار دارد اما این روند نباید باعث اشتباه محاسباتی در میان مردم و البته مسئولان باشد چون براساس اصول علمی و رفتارشناسی عملکرد واکسن‌ها ایمنی جمعی در شرایطی ایجاد می‌شود که حداقل ۷۰ درصد از کل جمعیت جامعه فرآیند واکسیناسیون خود را تکمیل کرده باشند.

کارشناسان و متخصصان بهداشتی تاکید می‌کنند روند واکسیناسیون ایران تا امروز هر نتیجه‌ای داشته باشد در پیک‌ بعدی خود را نشان خواهد داشت که اولین نتیجه کاهش تعداد موارد فوتی خواهد بود بنابراین در شرایط فعلی واکسیناسیون هیچ تاثیری در فروکش کردن و ادامه روند نزولی پیک پنجم نداشته و نباید براین باور باشیم که با افزایش موارد واکسیناسیون رعایت پروتکل‌ها دیگر در اولویت نیست.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of