جلسه شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون :

کارون در محاصره فاضلاب

روزانه بیش از ۱۲۰ هزار مترمکعب فاضلاب شهری به رودخانه کارون تخلیه می شود و شرکت آبفا خوزستان از سال ۹۸ تاکنون به تعهدات خود عمل نکرده است.

به گزارش اهواز نوین به نقل از خبرگزاری صدا وسیما مرکز خوزستان ؛ مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان روز چهارشنبه در پنجاه و ششمین جلسه شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون در سرسرای جلسات استانداری، بیان کرد: این ششمین جلسه شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون از سال ۹۸ تاکنون است که موضوع یکی از خطوط انتقال فاضلاب شرق اهواز به تصفیه خانه (خط ۱۶۰۰) و راه اندازی تصفیه خانه شرق مطرح می‌شود و هر بار مدیران آبفا خوزستان وعده‌هایی می‌دهند و برای اجرا مهلت می‌گیرند اما این وعده‌ها تاکنون محقق نشده است.تخلیه روزانه بیش از ۱۲۰ هزار مترمکعب فاضلاب شهری به رودخانه کارون

محمدجواد اشرفی گفت: ۲ ماه پیش در آخرین جلسه این شورا مقرر شد که این پروژه اتصال خط ۱۶۰۰ به تصفیه خانه فاضلاب شرق تا پایان خرداد به اتمام برسد بنابراین باید بپذیریم که در شرکت آبفا خوزستان هیچ اراده‌ای برای اجرای کار وجود ندارد و یا این شرکت توان لازم برای اجرا ندارد.

اشرفی با اشاره به مطالبه شهروندان برای جلوگیری از تخلیه فاضلاب به رودخانه کارون، افزود: شرکت آبفا هر سه ماه مهلت جدیدی گرفته و به آن عمل نکرده و ما نمی‌دانیم به مردم چه پاسخی بدهیم؛ این در حالیست که استاندار در جلسه قبلی گفته است که درصورت محقق نشدن وعده آبفا اقدام لازم صورت گیرد.

وی اضافه کرد: از ۱۲۰ هزار مترمکعب فاضلاب شهری که روزانه وارد رودخانه کارون می‌شود قرار است ۶۰ هزار مترمکعب وارد تصفیه خانه شرق شود که هنوز برای ما روشن نیست این تصفیه خانه ظرفیت پذیرش این میزان فاضلاب را داشته باشد یا خیر.

اشرفی درباره تخلیه بخشی از فاضلاب شرق اهواز به یکی از انهار طبیعی، گفت: هدایت بخشی از فاضلاب شهری اهواز به نهر مالح (یکی از سیلاب‌برهای طبیعی رودخانه کارون) ما را با یک مشکل زیست محیطی روبه‌رو کرده است.

وی پیشنهاد کرد تا طرح بازچرخانی فاضلاب شهری در شرق اهواز و انتقال آن به شرکت فولاد خوزستان و یا کشت گیاهان مناسب با این پساب اجرا شود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست اهواز نیز در این نشست خواستار تسریع در تکمیل خطوط انتقال فاضلاب شرق اهواز شد و گفت: با تکمیل یکی از خطوط انتقال فاضلاب شرق به تصفیه خانه، ۶ نقطه ورود فاضلاب شهری به رودخانه کارون مسدود و از تخلیه ۲۵ هزار مترمکعب فاضلاب به رودخانه جلوگیری می‌شود.

علی بنی عگبه افزود: بر اساس برنامه ریزی‌ها قرار بود که سه خط انتقال فاضلاب شرق تا پایان امسال وارد تصفیه خانه شود.

همچنین بر اساس گزارش نماینده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در این نشست، طرح اجرای ۹۶ کیلومتر خط انتقال فاضلاب به تصفیه خانه در مدت ۳۶ ماه از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی آغاز شده است که با اجرای این پروژه همه ۱۴ نقطه تخلیه فاضلاب به رودخانه کارون حذف می‌شوند. فاز نخست این پروژه در شمال شرق اهواز برای هفت نقطه تخلیه فاضلاب به رودخانه در مناطق کوی ملت، زوویه و ملی‌راه پیش بینی شده که با اجرای آن از ورود ۲۷ هزار مترمکعب فاضلاب به رودخانه جلوگیری می‌شود.تخلیه روزانه بیش از ۱۲۰ هزار مترمکعب فاضلاب شهری به رودخانه کارون

اهواز با بیش از ۱.۴ میلیون نفر جمعیت، تنها دارای یک تصفیه خانه فاضلاب در غرب شهر است که با ظرفیت ۳۰ هزار مترمکعب در شبانه روز نمی‌تواند پاسخگوی حجم فاضلاب تولیدی باشد.

هم اکنون ۹۵ درصد فاضلاب به صورت خام از ۲۴ نقطه به رودخانه کارون در اهواز تخلیه می‌شود. مقرر شده بود شرکت آبفا اهواز تا سال ۱۳۹۶ پنج نقطه بحرانی را که حدود ۴۰ درصد از فاضلاب اهواز از طریق آنها وارد رودخانه می‌شود، به عنوان اولویت اجرا کنند.

به گفته حقیقی‌پور مدیرعامل سابق شرکت آبفا خوزستان ۱۸۵ هزار مترمکعب فاضلاب در شرق اهواز تولید می‌شود که ۷۳ هزار مترمکعب آن به رودخانه کارون تخلیه می‌شود. از ۱۰۷ هزار مترمکعب فاضلاب غرب اهواز نیز ۷۵ هزار مترمکعب وارد رودخانه کارون می‌شود.

اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز تیر ۹۸ گفته بود: در صورت ارایه نشدن برنامه مدون برای جلوگیری از تخلیه فاضلاب شهری به رودخانه کارون ظرف یک ماه آینده، شرکت آب و فاضلاب اهواز به مراجع قضایی معرفی می شود.

شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون به پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست در سال ۱۳۸۱ به تصویب هیات وزیران رسید. هدف آن هماهنگی در جلوگیری از آلودگی رودخانه کارون و بهبود کیفیت آب این رودخانه بوده، تا حدی که آب شرب مردم شهرهای آبادان و خرمشهر را با کیفیت مناسب تأمین کند. همچنین این شورا در راستای ایجاد تعادل پایدار بین فعالیت‌های توسعه‌ای در بخش‌های کشاورزی، صنعت و اسکان جمعیت با حیات رودخانه کارون، شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون تشکیل شده است.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of