رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان خبر داد

اخذ مجوز راه‌اندازی ۶۴ پایگاه سنجش سلامت نوآموزان در خوزستان

رئیس آموزش و پرورش استثنایی خوزستان گفت: امسال مجوز راه‌اندازی ۶۱ پایگاه شهری و روستایی و ۳ پایگاه عشایری را گرفته‌ایم.

علی ممبینی در جلسه ستاد طرح سنجش سلامت نوآموزان پیش دبستانی و بدو ورود به پایه اول که امروز (۹ خرداد) در اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: طرح سنجش سلامت برای سلامت همه دانش‌آموزان و آینده‌سازان مهم است. امیدواریم بتوانیم برنامه‌ریزی لازم را برای بیش از ۱۰۰ هزار نوآموز ورود به پایه اول انجام دهیم. طرح سنجش سلامت چند هدف مهم را پیگیری می‌کند؛ این طرح به دنبال بهبود کیفی آموزش و پرورش و کنترل برخی از عوامل موثر بر افت تحصیلی است، انواع مشکلات و اختلالات بینایی و شنوایی، جسمی حرکتی، آمادگی تحصیلی و بیش از ۱۳ اختلال را شناسایی و برای رفع آن برنامه ریزی می‌کنیم، تشخیص به موقع کودکان با نیازهای ویژه صورت می‌گیرد و در نهایت نیز یک شناسنامه سلامت الکترونیکی برای همه کودکان تشکیل می‌شود.

به گزارش اهواز نوین، وی افزود: در سال ۹۹ سنجش را در شرایط سختی آغاز کردیم؛ اما با این حال سنجش انجام شد. ۷۱ هزار و ۶۳۸ نوآموز را در سطح استان ارزیابی کردیم که از این تعداد ۶۵ هزار و ۷۹۴ نفر بدو ورود به پایه اول و ۵ هزار و ۸۴۴ نفر پیش دبستانی بودند. همچنین در سال ۹۸، ۳۵ هزار نوآموز پیش دبستانی را ارزیابی کرده بودیم، یعنی دیگر نیازی به سنجش برای سال بعد نداشتند و جمعا بیش از ۱۰۶ هزار نوآموز، مجوز سنجش برای ورود به پایه اول داشتند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی خوزستان بیان کرد: نزدیک به ۶۰ هزار و ۲۵۹ نفر بدون مشکل تشخیص داده شدند و در مدارس عادی ثبت نام کردند. ۱۱ هزار و ۳۷۹ نوآموز در پایگاه‌ها مشکوک به مشکل تشخیص داده شدند و به مراکز تخصصی ارجاع داده شدند. از این تعداد ۴ هزار و ۵۲۷ نفر ارجاع بینایی و ۹۲۹ نفر ارجاع شنوایی شدند.

وی ادامه داد: همچنین ۵ هزار و ۶۹۱ نوآموز به مرحله تخصصی هوش ارجاع داده شدند. ۱۳۷ نوآموز ارجاع جسمی حرکتی و ۱۰۰ نوآموز ارجاع اوتیسمی بودند. با ارزیابی‌های صورت گرفته از ۵ هزار و ۶۹۱ نفری که ارجاع هوشی بودند، ۳ هزار و ۴۹۸ نفر دیرآموز تشخیص داده شدند و ثبت نام آنها در مدارس عادی بلامانع است اما نیاز است برای این افراد چاره‌اندیشی کنیم.

ممبینی با اشاره به راه‌اندازی پایگاه‌های جدید سنجش سلامت، تصریح کرد: امسال مجوز راه‌اندازی ۶۱ پایگاه شهری و روستایی و ۳ پایگاه عشایری را گرفته‌ایم؛ ۴۲ پایگاه الف و ۱۹ پایگاه ب هستند که پذیرش پایگاه الف، ۳۳ نفر در روز و پایگاه ب ۲۲ نوآموز است. همچنین پایگاه عشایری آبان و مهرماه به دلیل کوچ رو بودن آغاز خواهد شد.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی خوزستان در پایان با بیان اینکه سنجش سلامت نوآموزان از ابتدای تیر ماه آغاز می شود، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم که بیش از ۹۰ هزار نوآموز پایه اول ابتدایی و ۳۰ هزار پیش دبستانی را در برنامه ارزیابی داشته باشیم.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of