سی ام فروردین ، روز علوم آزمایشگاهی

۳۰ فروردین سالروز تولد حکیم سید اسماعیل جرجانی، پزشک نامدار ایرانی و روز علوم آزمایشگاهی بالینی است.

به گزارش اهواز نوین، ۳۰  فروردین سالروز ولادت حکیم سید اسماعیل جرجانی، پزشک نامدار ایرانی و روز علوم آزمایشگاهی است که یکی از شاخه‌های علوم پزشکی محسوب می‌شود و بیشتر با آنالیز آزمایشگاهی خون، مایعات و بافت‌های بدن انسان با هدف تشخیص بیماری، پیگیری درمان و حفظ سلامت افراد جامعه سر و کار دارد.

حکیم جرجانی که در نیمه دوم قرن پنجم و نیمه اول قرن ششم هجری قمری زندگی کرده، آزمایشگر و پزشک تیزهوشی بود که علم پزشکی فقط یکی از دانش‌های این حکیم به شمار می‌رود.

مهمترین شاهکار این حکیم نامدار ایرانی که به زبان فارسی می‌نوشت، تدوین کتاب “ذخیره خوارزمشاهی” با ۷۵۰ هزار اصطلاح مرتبط با علم پزشکی و آزمایشگاهی است.

علوم آزمایشگاهی در ۲ بخش درمان و بهداشت جایگاه ممتازی دارد؛ به ویژه در این روز‌های کرونایی که نقش آزمایشگاه‌ها در تشخیص بیماری کرونا بسیار حیاتی است و آزمایشگاه قلب تپنده سیستم درمانی محسوب می‌شود و تشخیص بسیاری از بیماری‌ها از طریق آزمایشگاه صورت می‌گیرد.

تشخیص بالینی بیماری‌های مختلف از وظایف مهم آزمایشگاه‌ها است و علاوه بر این، کار در آزمایشگاه‌ها حساسیت خود را دارد و دقت بالای کارشناسان علوم آزمایشگاهی طلب می‌کند.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of