اصول تغذیه در ماه رمضان با شرایط کرونایی

برای تقویت سیستم ایمنی، برطرف نمودن نیاز‌های تغذیه‌ای بدن و پیشگیری از کرونا در روزه‌داری باید از ۶ گروه اصلی غذایی استفاده کنیم.

به گزارش اهواز نوین ، مدیر گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت : برای تقویت سیستم ایمنی، برطرف نمودن نیاز‌های تغذیه‌ای بدن و پیشگیری از کرونا در روزه‌داری، از ۶ گروه اصلی غذایی یعنی نان و غلات، میوه‌ها، سبزی، شیر و لبنیات، گوشت و تخم‌مرغ، حبوبات و مغز‌ها به میزان تعادل و از انواع مختلف استفاده کنیم.

مهنوش صاحبدل با اشاره به اینکه وعده سحری مثل یک صبحانه کامل یا ناهار مختصر باید مصرف شود افزود:برای پیشگیری از تشنگی و خشکی گلو ، پرهیز از مصرف نوشیدنی‌های شیرین و چای پررنگ ،استفاده از غذا‌های کم حجم و غنی از مواد مغذی، کم‌نمک، کم‌چرب و کم‌شیرین،استفاده از سبزی خوردن و سالاد،استفاده کمتر از غذا‌های پرپروتئین، مثل کباب، غذا‌های پرچرب و خشک مثل کتلت و غذا‌های با ادویه زیاد به دلیل ایجاد حس تشنگی و خشکی دهان از توصیه های غذایی برای این وعده است .

وی با اشاره به لزوم مصرف یک لیوان آب گرم، چای کم‌رنگ یا شیر گرم همراه با خرما یا عسل هنگام افطار گفت : در این وعده میتوان از غذا‌های سبک و پرانرژی مانند فرنی، شیربرنج، نان و پنیر و سبزی ، انواع سوپ کم‌چرب، آش کم حبوبات و سبک، حلیم بدون روغن، سیب زمینی پخته، تخم‌مرغ آب‌پز، سبزی‌های پخته مثل کدو، گل‌کلم، هویج  استفاده کرد و از مصرف زولبیا، بامیه، حلوا، شله زرد و … به دلیل داشتن قند و چربی زیاد تا حد امکان پرهیز شود.

صاحبدل گفت : به صرف غذا حدود یک ساعت بعد از افطار سبک در روزه‌داری وعده شام گفته می‌شود بنابراین باید در این وعده از غذا‌های کم‌چرب و کم‌نمک ، سبزی و سالاد به دلیل داشتن میزان بالای ویتامین‌های A و C، غذا‌هایی مانند چلو خورش، خوراک حاوی گوشت یا حبوبات همراه با نان سبوسدار، آب آشامیدنی سالم، دوغ، آب میوه‌های تازه طبیعی، عرقیات سنتی و شربت‌های خانگی کم شیرین همراه شام و در فاصله شام تا سحر مصرف کرد .

وی افزود: مصرف میوه‌ها و مایعات در فاصله بین افطار تا سحر ضروری است و باید در این مدت از مصرف سوسیس، کالباس و غذا‌های سرخ شده پرهیز شود.
0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of