علیرضا رییسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ابراز کرد: به طور کلی بحثی که درباره عید نوروز و گردشگری وجود دارد و در ستاد ملی مقابله با کرونا هم مطرح شد، این است که ما یک برنامه‌ریزی انجام دهیم. به هر حال عید قبلی که گذشت و عید پیش رو درگیر کرونا هستیم و یادمان نرود که عید ماقبل هم درگیر سیل بودیم. بر این اساس سه عید نوروز است که مردم از خانه بیرون نرفته‌اند و فشارهای روحی و روانی زیادی بر روی آنهاست.

تقسیم بندی ۴ گروه برای سفرهای نوروزی
وی افزود: بر همین اساس تصمیم‌گیری شد که چنانچه روند نزولی‌ بیماری ادامه پیدا کند و میزان بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا در کشور بسیار کاهش یابد و تعداد شهرهای آبی و زردمان غالب باشد، بتوانیم در قالب رعایت پروتکل‌های کنترل شده برخی سفرها را داشته باشیم. به عنوان مثال در حال حاضر هتل‌ها می‌توانند فعالیت داشته باشند، چنانچه در هتل بتوانیم افراد را تحت نظارت و رعایت پروتکل‌ها اسکان دهیم، بسیار ایمن‌تر از این است که در جاهای دیگری که کنترلی روی آن‌ها وجود ندارد، اسکان داده شوند.
رییسی ادامه داد: به طور کلی سفرها را می‌توان در چهار دسته تقسیم‌بندی کرد؛ یک گروه ممکن است افراد با تور به سفر بروند که از قبل تحت نظارت تور برنامه‌ریزی شده و هتل‌شان و گردش‌هایی که می‌روند، بر اساس برنامه‌ریزی و تحت نظارت خواهد بود که این بحث سازمان گردشگری می‌تواند این‌ها را پوشش دهد. گروه دوم افرادی هستند که ممکن است برای رزرو هتل و اسکان‌شان با تور هماهنگ کنند، اما با ماشین شخصی یا پرواز و غیره سفر کنند. این گروه هم قابلیت نظارت و کنترل را دارند. گروه سوم افرادی هستند که خودشان به مسافرت می‌روند و ممکن است به ویلاها و جاهای دیگری روند که تحت نظارت نیست و گروه چهارم هم مسافرت کرده و در محل سفر اقدام به چادر زدن می‌کنند.
وی گفت: بر این اساس می‌توان گروه یک و دو را تحت نظارت و کنترل قرار داد، گروه چهار می‌تواند ممنوع باشند، اما مشکل با گروه سوم باقی می‌ماند که واقعا این گروه خیلی قابل کنترل و نظارت نیست.

شرط ستاد ملی مقابله با کرونا برای انجام سفرهای نوروزی
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: از طرفی دیگر بحث رنگ‌بندی شهرها هم مطرح است. بروز این اتفاقات یک قید دارد و دوستان باید قید و شرط آن را ذکر کنند. در صورتی این اتفاقات خواهد افتاد که ما دچار خیز چهارم نشویم، چنانچه در شرایط فعلی و نزولی‌تر از فعلی باشیم، این شرایطی که ذکر کردم، صادق است، اما چنانچه دچار خیز چهارم شدیم، تمام این برنامه‌ریزی‌ها باطل می‌شود. این را از الان به دوستان اعلام می‌کنیم که در حال حاضر بر اساس شرایط موجود برای آینده برنامه‌ریزی می‌کنیم، چنانچه این شرایط موجود تغییر کند، قطعا برنامه‌ریزی‌ها هم تغییر می‌کند. اگر وضعیت شهرها قرمز شود، قطعا محدودیت‌ها و ممنوعیت تردد بین شهری و غیره قطعا باز می‌گردد.

۳ ویژگی ویروس کرونای انگلیسی
معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره  وضعیت گردش ویروس انگلیسی در کشور، گفت: ویروس کرونای انگلیسی چند خصوصیت دارد؛ اول اینکه قدرت سرایت بسیار بالایی دارد، دوم اینکه افراد کم سن و سال تر بیشتر علامت‌دار می‌شوند و سوم اینکه در حال حاضر الگوی درگیری ریه در این ویروس مقداری با ویروس اصلی ووهان متفاوت‌تر شده است. به طوری که ۳۰ درصد میزان کشندگی‌اش بالاتر رفته است.
وی افزود: به طور کلی در اپیدمی‌ها اینگونه است که ویروسی که قدرت سرایت بالاتری داشته باشد، به سرعت جایگزین ویروس قبلی می‌شود. زیرا در یک رقابت با ویروس قبلی است و بر این اساس به سرعت رشد کرده و بقیه جامعه را می‌گیرد و فرصتی نمی‌دهد که ویروس قبلی انتقال یابد. منتها چنانچه بیماریابی در جامعه‌ای قوی باشد و اطرافیان بیمار را تست و قرنطینه کنید، شانس سرایت و نش بیماری بسیار کاهش می‌یابد.
رییسی تاکید کرد: به طور کلی از زمان شناسایی یک ویروس به شرطی که کنترل هم نشود، حدود سه ماه طول می‌کشد که بتواند جایگزین ویروس قبلی شود، البته یکسری عوامل مداخله‌گر مانند رعایت پروتکل‌ها، استفاده از ماسک، واکسیناسیون و غیره می‌تواند سرعت را بسیار پایین آورد.

ویروس انگلیسی در کشور گردش کرده،  اما هنوز جایگزین ویروس قبلی نشده
وی گفت: ما بر اساس شواهدی که داریم، ویروس قطعا در کشور گردش کرده است، اما هنوز جایگزین ویروس قبلی نشده‌ است. کانون‌های ویروس انگلیسی را در اهواز، قزوین و تهران و البرز پیدا کردیم اما محدود هستند و به صورت کانون‌های کوچک هستند.
رییسی درباره واکسن هندی و چینی کرونا و واردات آن‌ها به کشور نیز گفت: برای واکسن چینی نیاز به یکسری مستندات بود که به سازمان غذا و دارو تحویل داده شده و امیدواریم که طی یک هفته تا ۱۰ روز آینده اولین محموله واکسن سینوفارم چینی در حدود ۲۵۰ هزار دوز وارد کشور شود و بعد دو میلیون دوز قرارداد بستند که به ما بدهند.

قول کووکس برای واردات ۴.۲ میلیون دوز واکسن آسترازنکا تا پایان فوریه
وی افزود: در زمینه واکسن بهارات هند که کووواکسین نام دارد، تفاهمی امضا شده و قول‌هایی داده‌اند؛ اما به اندازه واکسن چینی مطمئن نیستیم که به زودی وارد شود. بر اساس تفاهمی که انجام شده، اعلام کردند که یک میلیون دوز می‌دهیم که ممکن است در فروردین و اردیبهشت به دست‌مان برسد، اما بیشترین امید ما به کووکس است و واکسن آسترازنکایی که قرار است به ما تحویل دهند که حدود ۴.۲ میلیون دوز است که به ما اعلام کرده بودند که از نیمه فوریه تا آخر فوریه به دست‌مان می‌رسد که بر اساس نامه‌ای که به ما زدند و سر قول‌شان باشند، باید طی دو هفته آینده ۴.۲ میلیون دوز آسترازنکا به دست ما برسد.