فرصت سوزی صادرات ماسک؛ ارز آوری که در بی توجهی گم شد

استقبال تولیدکنندگان از تولید اقلام مرتبط با مقابله با کرونا سبب شده برخی اقلام همچون ماسک بیش از نیاز داخلی، در کشور موجود باشد.

استقبال تولیدکنندگان از تولید اقلام مرتبط با مقابله با کرونا سبب شده برخی اقلام همچون ماسک بیش از نیاز داخلی، در کشور موجود باشد.

دی ماه سال گذشته بود که اولین نشانه‌های ویروس کرونا در کشور چین دیده شد و با گذشت حدود ۳ ماه این مهمان ناخوانده وارد ایران شد. در روز‌های اول کم‌تر کسی باور می‌کرد که این ویروس تا مدت زیادی در کشور جا خوش کند. با شدت گرفتن شیوع این بیماری در ایران نیاز به استفاده از ملزومات بهداشتی مثل الکل و ماسک  هم افزایش یافت و باعث شد این کالا‌ها در بازار با کمبود و افزایش قیمت نجومی روبه رو شوند.

همین امر سبب شد تا تولید کننده‌ها برای جبران این کسری و کمبود دست به کار شوند و به سمت تولید ماسک روی آورند که هم نیاز داخلی کشور برای ماسک را تامین کنند و هم اشتغال تولیدی شان را حفظ کنند. با گذشت نزدیک به یک سال حالا دیگر در زمینه تولید و تامین ماسک مشکلی در کشور وجود ندارد و ماسک با قیمت بسیار پایین در دسترس مردم قرار می‌گیرد.

ماسک روی دست تولید کننده‌ها مانده است
آقاپور یکی از تولید کنندگان ماسک اظهار داشت: در حال حاضر در زمینه تولید ماسک هیچ مشکلی نداریم هم مواد اولیه به موقع به دستمان می‌رسد هم دستگاه‌های بسیار پیشرفته برای تولید ماسک بدون استفاده از دست در اختیار داریم.

وی ادامه داد: مشکل اصلی ما این است که با زیاد شدن تعداد تولید کننده‌های ماسک در کشور بازار در حال حاضر اشباع شده است و ما که توانایی تولید روزانه ۱۰۰ هزار ماسک را داریم به دلیل نبود مشتری مجبور شده ایم دستگاه‌هایی که هرکدام چند میلیارد تومان هزینه وارداتشان شده را خاموش کنیم.

این تولید کننده گفت: از یک طرف نمی‌دانیم محصولاتمان را باید کجا عرضه کنیم و مشتری نداریم و از طرف دیگر اجازه صادرات به ما داده نمی‌شود تا محصولمان را صادر کنیم.

او بیان داشت: هیچ ارگانی به ما پاسخگو نیست چرا که نمی‌دانیم با این همه هزینه و دستگاه‌های خاموش باید چه کاری انجام بدهیم و مجبور به تعطیلی کارگاهمان هستیم.

آماده صادرات ماسک هستیم
قبادی دبیر ستاد تنظیم بازار در خصوص وضعیت تولید ماسک گفت: الان قیمت مصوب ماسک هزار تومان است و تولیدات ما می‌تواند نیاز داخلی را برطرف کند . به قدری میزان تولیدات بالا است که مازاد نیاز داریم و در صورتی که وزارت بهداشت اجازه دهد آمادگی صادرات ماسک را هم داریم.

توانایی صادرات ماسک را داریم
شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو اظهار داشت: در حوزه ماسک در حالی که در اوایل کرونا بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار ماسک تولید می‌کردیم، امروز تولید به بالای ۳۵ میلیون ماسک رسیده و همه این‌ها در شرایط سخت کرونا و تحریم ایجاد شده است. به هر حال در زمینه ماسک ابتدا بحث تامین و کمیت مدنظرمان بود، بعد قیمت مدنظر قرار گرفت تا ماسک با پایین‌ترین قیمت تامین شود.

شانه ساز بیان کرد:امروز در جهت ارتقاء کیفیت ماسک ضابطه‌ای را اعلام کردیم که تمام ماسک‌ها باید دارای لایه ملت‌بلون باشند البته ماسک‌های قبلی هم کیفیت خوبی داشتند، اما امروز توانستیم خودمان را با ضوابط بین المللی همسو کرده و امکان صادرات به خارج از کشور را فراهم کنیم.

وی افزود: ظرفیت ما در حوزه تولید ملت‌بلون، ۳.۵ میلیون تن در روز بود که عملا برای هفت میلیون ماسک توانستیم از آن استفاده کنیم که اکنون با کمک بخش خصوصی تولید به بالای ۱۰ میلیون تن در روز ارتقاء یافته است و خودمان دستگاه تولید این لایه را هم تولید می‌کنیم. در زمینه ونتیلاتور و اکسیژن‌ساز هم به همین وضعیت دست یافته‌ایم.

او درباره صادرات ماسک و اقلام ضدکرونا گفت: ما در تولید ماسک به ظرفیت بالایی رسیده ایم و اکنون بیش از ۱۰۰ میلیون ماسک ذخیره و دپو داریم. با توجه به آنکه درصد مرگ و میر به شدت کاهش پیدا کرده است ممکن است این کاهش آمار منجر به تجمعات مردم شود و اکنون در فضای مترو و اتوبوس باید ماسک و ضد عفونی کننده‌ها به عنوان مهمترین عوامل پیشگیری کننده مورد استفاده قرار بگیرد و ما اگر موضوعی درباره ارتقاء کیفیت ماسک نوشتیم و در نیمه اول آذرماه منتشر کردیم و نظارت‌ها را افزایش دادیم به دلیل آن است که مشکلی برای مردم ایجاد نشود.

شانه ساز افزود: با توجه به ظرفیتی که ایجاد شده است و آیین‌نامه‌ای که داریم ظرفیت صادرات ماسک، دستکش و ونتیلاتور فراهم شده است. قبل از کرونا یک شرکت تولیدکننده و دو شرکت مدعی تولید ونتیلاتور داشتیم و بیش از ۵ تا ۶ مورد در ماه تولید نمی‌شد و اکنون این شرکت‌ها چهار هزار سفارش وزارت بهداشت را پوشش می‌دهند و تقاضا و اصرار دارند که اجازه صادرات بدهیم و این شرکت‌ها مقاصد صادراتی خوبی دارند . این دستاوردها در سال جهش تولید محقق شده است.

بر اساس این گزارش با وجود تاکید مسئولین ذیربط در خصوص توانایی صادرات ماسک هنوز خبری از اقدامات اجرایی در این زمینه نیست و تولید کننده‌ها نمی‌دانند برای صادرات محصولاتشان چه اقدامی باید انجام دهند.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of