جهادگران دزفول، فرشتگان زندگی بخش

گروه‌های بی‌ادعای جهادی دزفول در روزهای اوج شیوع کرونا به کمک کادر درمان، بیماران و خانواده‌ها آمدند و با کاشتن گل امید، زندگی دوباره به بیماران بخشیدند.

پدر خانواده به کرونا مبتلا شده و وضعیت جسمی مساعدی ندارد، در بیمارستان بستری شده و نیاز به کمک دارد ولی فرزندانش به علت ترس از این بیماری ناشناخته نمی‌توانند حتی او را ملاقات کنند چه برسد به نگهداری و همراه بیمار شدن؛ حال این پدر روز به روز بدتر می‌شود و امور او را پرستاران و نیروهای جهادی انجام می‌دهند.

پدری در بستر بیماری افتاده و دیدار با همسرش را خواستار است ولی همسرش از کرونا واهمه دارد و اقلام مورد نیاز او را از طریق نیروهای جهادی به بیمار می‌رساند.

با وجود خواهش‌های فراوان بیمار کرونایی برای ملاقات همسر این امکان وجود ندارد و در کمال ناباوری زمان از دست می‌رود و پدر مبتلا به کرونا جان می‌بازد.

این تنها نمونه‌ای از خاطرات تلخ یکی از نیروهای جهادی است که به منظور رسیدگی به بیماران کرونایی در بیمارستان بزرگ دزفول مستقر شده‌ است.

برخی خانواده‌ها وقتی می‌فهمند یکی از اعضای خانواده به کرونا مبتلا شده او را به بیمارستان می‌رسانند و دیگر توان رسیدگی و حتی ملاقات با وی را ندارند چراکه می‌ترسند خودشان نیز به این ویروس و بیماری لاعلاج مبتلا شوند.

کادر درمان و نیروهای جهادی خود را به آتش دشمن نامرئی زده و به خطر می‌اندازند تا جان بیماران را نجات دهند و انسانیت را معنا کنند؛ گروه جهادی شهدای مدافع حرم دزفول یکی از این گروه‌ها است که در این روزهای کرونایی سخت فعال بوده و از هیچ تلاشی برای نجات جان بیماران دریغ نکرده است.

بنا به گفته کبری فتحی مدیر روابط عمومی قرارگاه سلامت قمر بنی هاشم(ع) شهرستان دزفول، این گروه از تیرماه فعالیت خود را در کنار گروه جهادی پورموسوی و احمدی روشن با عنوان گروه جهادی شهدای مدافع حرم در تیم آغاز کردند تا موازی کاری نشود. راه اندازی موکب‌هایی برای توزیع ماسک و مواد ضدعفونی در سطح شهر از دیگر اقدامات این گروه جهادی علاوه بر فعالیت در بیمارستان و کمک به بیماران کرونایی بود.

این جهادگران بلافاصله بعد از اعلام نیاز بیمارستان بزرگ دزفول وارد عمل شدند تا وقت از دست نرود چراکه شرایط پیچیده بود و هر روز تلفات می‌دادیم.
۱۵۰ نفر از نیروهای زن و مرد عضو این گروه در ۹ بخش حاد کرونایی و آی سی یو به صورت سه شیفت در بیمارستان فعال شدند و خدماتی چون همیار، کمک پرستار، شناسایی بیماران نیازمند و معرفی آنها به خیرین و کمک به کادر درمان ارائه و به اجرای فعالیت‌های عمرانی هم کمک کردند.

جهادگران دزفول در این مدت طرح‌های سلامت علوی و سلامت حسینی را با اهدای ماسک، الکل و ارائه آموزش‌های لازم در مناطق محروم دزفول اجرا کردند ضمن اینکه موکب سلامت را راه اندازی و به دوخت ماسک پرداختند.
بنا به گفته مدیر گروه جهادی شهدای مدافع حرم دزفول، حدود چهار هزار نفر از اعضای این گروه جهادی از ۲۲ ماه پیش در حوادثی مانند سیل و زلزله در الهایی و غیزانیه و همچنین آبرسانی، جاده سازی و امور بهداشتی فعالیت داشته‌ و در بیمارستان بزرگ دزفول نیز برای کنترل کرونا به کمک کادر درمان شتافته‌اند.
محسن فلاطون با اشاره به پیک شیوع کرونا در دزفول، ورود نیروهای جهادی به بیمارستان بزرگ دزفول در این شرایط را ورود به تونل مرگ تعبیر کرد و ادامه داد: می‌گوید: این گروه‌های مردمی بدون هیچ وعده مالی و فقط و فقط برای رضای خدا به این تونل وارد شدند و با فعالیت سه شیفته روزهای سختی را سپری کردند.
فلاطون گلایه‌ای از رسانه‌ای نشدن اقدامات کادر پزشکی در مدیریت و کنترل کرونا داشت و می‌گفت: کادر درمان و نیروهای جهادی بیش از توان خود جانفشانی کردند و هرجا نیاز بود از همراه بیمار تا روحیه دادن به بیمار و خانواده‌ها دریغ نکردند چراکه حدود ۵۰ درصد از بیماران کرونایی به خاطر ترس از این بیماری جان خود را از دست می‌دادند و نیاز بود به آنها روحیه داده شو.

از مواردی که ابتدای شیوع کرونا مطرح بود دفن فوتی‌ها بود که با انجام عملیات غسل توسط ۵۰ نیروی جهادی این مشکل در دزفول برطرف شد و طبق گفته فلاطون حتی یک نفر هم در دزفول بدون غسل دفن نشد و نیروهای جهادی حتی در بدترین شرایط و با زبان روزه نیز از فعالیت دست نکشیدند.

اقدامات گروه جهادی شهدای مدافع حرم تا چند روز قبل هم در بیمارستان بزرگ دزفول ادامه داشت که با توجه به بهبود شرایط و اعلام بی‌نیازی مسوولان دانشگاه این فعالیت‌ها متوقف شد ولی اقدامات فرهنگی و مذهبی این گروه جهادی همچنان ادامه دارد البته مدیر گروه جهادی شهدای مدافع حرم آمادگی این گروه برای خدمت رسانی درصورت اعلام نیاز را اعلام کرده است.

نکته جالبی که او مطرح کرد بیمار نشدن حتی یک نفر از اعضای گروه جهادی شهدای مدافع حرم دزفول بود؛ خدا هم نگاهی به اعضای این گروه جهادی داشته چراکه جان خود را برای نجات جان دیگران در طبق اخلاص گذاشتند.

برگزاری دوره آموزشی برای نیروهای جهادی از سوی دانشگاه علوم پزشکی از خواسته‌های فلاطون بود؛ او می‌گفت: اعضای این گروه‌های جهادی، پیگیری وضعیت خانواده‌های درگیر کرونا و عزاداران و افرادی که منبع درآمد ندارند را نیز انجام دادند.

به گفته زینب آیت مترون بیمارستان بزرگ دزفول، نیروهای جهادی با وجود ناشناخته بودن بیماری کووید ۱۹ پا به پای کادر درمان در این میدان جنگیدند. او ادامه داد: تعدادی از اعضای گروه‌های جهادی از بیمارستان خاتم الانبیا تهران آمده بودند که برخی ضعف‌ها و مشکلات با وجود این افراد برطرف و راهکارهایی برای تغسیل جان باختگان کرونایی ارائه شد.

یکی از اعضای هیات اجرایی جمعیت هلال احمر دزفول نیز با اشاره به پیشقدم شدن نیروهای جهادی در حوادثی که نیاز به کمک و ایثار، می‌گوید: حضور گروه‌های جهادی یادآور ایثارگری‌های رزمندگان در دوران دفاع مقدس است که از سلامت خود گذشتند و در خط مقدم ایستادند.

عظیم سرافراز حادثه خیز بودن ایران را دلیلی بر لزوم مدیریت حوادث با استفاده از ظرفیت گروه‌های جهادی و تشکیل کمیته‌ای در این خصوص دانست و تاکید کرد ایرادها و ضعف‌ها باید دسته‌بندی و از بروز آنها در موارد آینده جلوگیری شود.

یکی دیگر از افرادی که تلاش گروه‌های جهادی را در دزفول به خوبی لمس کرده، سرپرست بیمارستان بزرگ دزفول است؛ احمد رضا سلمانپور با قدردانی از زحمات کادر درمان می‌گوید: گروه‌های جهادی که تاکنون چنین وضعیتی را تجربه نکرده بودند بدون هیچ ترس و دلهره‌ای هرچه در توان داشتند در طبق اخلاص گذاشتند و میدان مبارزه را ترک نکردند. او مشاهده چنین لحظاتی را لذت بخش و اشک آور توصیف کرد.

درگیر شدن تعدادی از پرسنل بیمارستان بزرگ دزفول و تقدیم سه شهید در راه خدمت به مردم نشان دهنده سختی کار این نیروها و نیروهای جهادی است که سلمانپور به آن اشاره کرد.

علاوه بر گروه‌های جهادی فعال در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دزفول، گروه‌های جهادی زیادی نیز در بخش‌های مختلف این شهرستان فعال شدند؛ برخی اقدام به ضد عفونی معابر کردند و بعضی در راستای تولید ماسک و گان و دیگر موارد مورد نیاز گام برداشتند.

شهرستان دزفول اکنون در وضعیت مطلوبی از نظر تعداد بیماران بستری در بیمارستان قرار دارد که لازم است برای تداوم این شرایط تا تولید و عرضه واکسن کرونا همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرد.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of