بارندگی دوسوم تلاب شادگان را پرآب کرد

رییس اداره حفاظت محیط زیست شادگان گفت: دو سوم حجم آب تالاب بین‌المللی شادگان با بارش‌های فصل آبی جاری(اول مهر) تاکنون، پر آب شد.

به گزارش اهواز نوین، رحیم مجدمی بیان کرد: حجم آب تالاب شادگان حاصل از بارندگی امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش چشمگیری داشته و این مهم شمار پرندگان آبزی و کنارآبزی در این تالاب را افزایش داده است.

وی گفت:پیش‌بینی می‌شود تا فصل بهار و تداوم بارندگی بیشتر مناطق تالاب سیرآب شده و آب این تالاب افزایش یابد.

مجدمی ادامه داد: به منظور حفاظت و حمایت از پرندگان مهاجر، گروه گشت و کنترل آبی به صورت روزانه در این تالاب فعالیت و فضا را برای شکارچیان ناامن کرده است.

وی با هشدار به شکارچیان غیرمجاز، از عزم جدی حفاظت محیط زیست این شهرستان برای برخورد با این شکارچیان حیات‌وحش اشاره کرد و افزود: در یک ماه گذشته چهار شکارچی متخلف هنگام شکار پرندگان نادر دستگیر و ضمن معرفی به دستگاه قضایی به ۶۶ میلیون ریال به جریمه نقدی محکوم شدند.

رییس اداره محیط زیست شادگان ادامه داد: با فرا رسیدن فصل سرما و آغاز مهاجرت پرندگان به کشور برخی مواقع شاهد شیوع آنفولانزا در بین پرندگان هستیم که برای مقابله با این بیماری از قبل تمهیدات لازم اندیشیده شده است.
مجدمی  گفت: آنفولانزا یکی از بیماری‌های به شدت واگیردار و کشنده در پرندگان است که توسط ویروس نوع A که تمایل زیادی به سلول‌های مخاطی به ویژه دستگاه تنفس و گوارش دارد، ایجاد می‌شود؛ تاکنون موردی از بیماری در پرندگان در این منطقه مشاهده نشده است.

تالاب بین‌المللی شادگان با بیش از ۵۰۰ هزار هکتار وسعت در جنوب خوزستان قرار دارد که بزرگ‌ترین تالاب ثبت شده کشور در فهرست تالاب‌های بین المللی است.

این تالاب از طریق خورهای متعدد به خلیج‌فارس متصل می‌شود که با  آب‌ شیرین، لب‌شور و آب‌شور، محیطی مناسب برای زیست انواع آبزیان، پرندگان، جوندگان و حیوانات اهلی و وحشی است.

تالاب شادگان همه ساله با آغاز فصل پاییز میزبان انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر از مناطق سردسیر سیبری، روسیه، آسیای میانه و مناطق داخلی ایران است.

تالاب شادگان به دلیل هوای معتدل در فصل زمستان محل زیست بیش از ۱۱۰ گونه گیاهی، ۱۷۴ گونه پرنده بومی و مهاجر شامل گیلانشاه و اردک مرمری، ۳۶ گونه پستاندار، سه گونه دوزیست و ۹ گونه خزنده است.
تالاب بین‌المللی شادگان از شمال به شادگان، از جنوب به رودخانه بهمنشیر و از سمت غرب به جاده دارخوین، آبادان و آب‌های خورموسی محدود می‌شود.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of