پروژه‌های بی‌سابقه‌ای برای آبهای سطحی اجرا شد

در نشتی که در دفتر خبرگزاری فارس برگزار شد و حید معینی زاده معاون فنی وعمرانی شهردار اهواز عنوان کرد: پروژه های بی سابقه ای توسط شهرداری اهواز برای دفع آبهای سطحی اجراء شده است.

به گزارش اهواز نوین، در نشتی که در دفتر خبرگزاری فارس برگزار شد و حید معینی زاده معاون فنی وعمرانی شهردار اهواز عنوان کرد: پروژه های بی سابقه ای توسط شهرداری اهواز برای دفع آبهای سطحی اجراء شده است.
معینی زاده افزود: اگر بخواهیم منصفانه به بحث آبگرفتگی امسال دقت کنیم و سیری که از سال گذشته تا امسال پیش رفته بررسی کنیم، نمی‌توان انتظار داشت شهرداری و آبفا، کارهای ده سال اخیر که انباشته شده و انجام نشده بودند را طی یک سال کامل انجام دهد.
مردم هم انتظار به‌جایی دارند که ما زودتر مشکلات آبگرفتگی را کاهش دهیم؛ امسال شهرداری برای طرح ضربتی آبهای سطحی معادل ۹۰ میلیارد تومان پروژه اجرا کرد در حالی که میانگین ده سال گذشته دو و نیم میلیارد تومان برای شبکه آب‌های سطحی و لایروبی بودجه اختصاص داده می‌شد.
زیرساخت آب‌های سطحی در سال‌های قبل اولویتی نداشت
معاون شهردار اهواز خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه در سال‌های قبل شرایط اقلیمی خشک و کم باران داشتیم ، تاسیس شبکه دفع آبهای سطحی از اولویت شهرداری خارج شده بود و اگر در آن سال‌ها شبکه موجود به طور مناسب نگهداری می‌شد، امروز مشکلات کمتر بود؛ علت این مسئله را باید از مدیران قبل پرسید.
خروجی شبکه فاضلاب ۲۹۰ هزار مترمکعب در شبانه روز است ؛ شهر اهواز را به لحاظ فلت بودن آن اگر به شکل قیف تشبیه کنیم بارشها دفع می‌شود اما زمان‌بر است؛ نمی‌توانیم ادعا کنیم که با طرح‌های در دست اجرا، دیگر ابگرفتگی نخواهیم داشت، بلکه تلاش می‌کنیم مدت آبگرفتگی به حداقل برسد.
برنامه ما در برای آینده این است که نقاط بحرانی باقی‌مانده در طرح ضربتی را اجرا و تکمیل کنیم؛ همچنین از مهر امسال اقدام به بررسی مجدد طرح جامع دفع ابهای سطحی و تعریف پروژه‌های جدید مرتبط با نقاط بحرانی کردیم؛ چون واقعیت آن است که با توجه به محدودیت‌های مالی، امکان اجرای کامل طرح وجود ندارد؛
این پروژه‌های جدید در بودجه سال آینده پیش‌بینی شده و به مراتب از بودجه امسال بیشتر خواهد بود و سعی می‌کنیم در نیمه اول سال ۱۴۰۰ این پروژه‌ها به اجرا برسد.
شبکه مرکب موجود باید اصلاح و تکمیل شود
از گذشته شبکه دفع فاضلاب و ابهای سطحی در اهواز مختلط بوده است؛ ۷۰ درصد مساحت شهر بام و حیاط ساختمان‌ها است و آب باران از مجاری فاضلاب وارد شبکه فاضلاب می‌شود و ۳۰ درصد بارش در خیابان‌ها دفع می‌شود لذا با توجه به شرایط اهواز و محدودیت‌های اعتباری شبکه مرکب باید توسعه یابد؛ نمی‌توان شهری که بر مبنای طرح مختلط ساخته شده را بگوییم که با حفاری همه را مجزا کنیم.
در زمان آبگرفتگی برای مردم نام‌ دستگاه‌های اجرایی مربوطه مهم نیست؛ ما شانه به شانه دوستان خود در شرکت آبفا قرار گرفتیم تا نسبت به رفع مشکلات اقدام کنیم.
معینی‌زاده گفت: جا دارد از همه شهروندانی که بارش‌های اخیر آنها را به زحمت انداخت، عذرخواهی کنم؛ امیدوارم روزی برسد که با همت همه مجموعه‌های مرتبط، شاهد روزی باشیم مردم با بارش باران شاهد این مسائل نباشند.
به دنبال شنیدن تقدیر و تشکر نیستیم اما بخش عمده زحمات نیروهای شرکت آبفا و شهرداری در اجرای طرح ضربتی، نادیده گرفته شد؛ میزان شدت بارش‌ها در دو روز ۱۰۳ میلی متر بوده و ممکن است در هسته بارش یعنی غرب اهواز بیشتر باشد؛ از ۱۳ نقطه فوق بحرانی سال گذشته، امسال سه نقطه فوق بحرانی داشتیم؛ سعی داریم برای سال‌ بعد نقاط بحرانی را بازهم کمتر کنیم..

0/5 (0 Reviews)