جولان دام‌های سرگردان در معابر و اماکن عمومی گتوند

دام های سرگردان در شهرها و روستاهای شهرستان گتوند علاوه بر تهدید سلامتی شهروندان و ایجاد مشکلات زیست محیطی، معضلات زیادی برای فضای سبز و اماکن ایجاد کرده‌اند.

به گزارش اهواز نوین، سرگردانی دام‌ها در شهرها و روستاها اعتراض شهروندان و گاهی درگیری بین شهروندان با دامداران را به دنبال دارد و از سوی دیگر چرخ اقتصاد برخی از خانوارها براساس فعالیت در حوزه دامپروری می‌چرخد که نباید از این موضوع غافل شد.

برخی شهرها و روستاهای شهرستان گتوند، ساماندهی دام‌های سرگردان و در نظر گرفتن محلی برای نگهداری دام و دفع پسماندهای حیوانی از مطالبات اهالی بود تا هم اقتصاد خانوارها به خطر نیفتد و هم معضل نگهداری و چرای آنها برطرف شود.

 

 

یکی از فعالان اجتماعی گتوند در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: چرای آزاد احشام در خیابان‌ها و فضای سبز علاوه بر آسیب دیدن وجهه شهری منجر به آلودگی محیط برای شهروندان، تصادف خودروها با دام و تخریب فضای سبز شده است.

خداکرم جعفری افزود: نگهداری حیوانات به صورت سنتی و رها کردن آنها در معابر و خیابان‌های شهر صحنه‌های نازیبایی در این شهرستان ایجاد کرده است و دام‌های سرگردان بارها درختان، پارک‌ها، بلوارها و پلاستیک‌های دفع زباله را تخریب کرده‌اند.

وی به معضلات نگهداری احشام و دام‌ها در منازل شهری نیز اشاره کرد و اظهارداشت: نگهداری دام در شهرها موجب انتشار بوی تعفن، هجوم مگس‌ها و دیگر حشرات، ایجاد سر و صدا و سلب آرامش شهروندان و مساله عذاب آوری برای مردم شده است.

این فعال اجتماعی گتوند از دستگاه های مربوطه خواست تا ضمن تعیین محلی مناسب برای نگهداری دام خارج از شهرها، از ورود دام‌ها به سطح شهرها و همچنین نگهداری آنها در داخل شهر جلوگیری کنند.

لزوم ساماندهی دام‌ها در کنار روستاها به جای حذف شغل دامداری

بخشدارعقیلی شهرستان گتوند نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: با عبور دام‌ها از سطح شهرها و روستاها انبوهی از فضولات حیوانی در معابر و خیابان‌ها باقی می‌ماند و باعث تخریب منظر شهر می‌شود.

مجید حسنی افزود: تردد دام‌ها در سطح روستاها در فصل تابستان موجب ایجاد گرد و خاک و به دنبال آن مشکلات ریوی برای شهروندان می‌شود.

وی ادامه  داد: تخلیه پسماند حیوانی در برخی نقاط را از دیگر مشکلات موجود در روستاها عنوان کرد و گفت: به علت کوچک شدن برخی از منازل روستایی پس از ساخت و سازها و همچنین نبود مکانی برای نگهداری پسماندها، برخی از روستاییان فضولات دام‌ها را به ناچار در بیرون از منازل تخلیه می‌کنند.

بخشدار عقیلی گتوند با بیان اینکه تعداد زیادی از روستاییان از طریق شغل دامداری امرار معاش می‌کنند، تاکید کرد: نمی‌توان شغل دامداری را در روستاها حذف کرد بلکه باید به دنبال راهکار برای رفع این مشکلات باشیم.

وی ادامه داد: برای تعطیل نشدن فعالیت دامداری در روستاها باید مکانی مشخص از سوی جهاد کشاورزی و یا دیگر دستگاه های اجرایی برای نگهداری دام ها در کنار روستاها در نظر گرفته شود.

بخشدار عقیلی گتوند نبود مکان برای دفع پسماندهای حیوانی در روستاها را از جمله مشکلات نگهداری دام در روستاها عنوان و پیشنهاد کرد یا زمینی برای محل دفع پسماندهای دام‌ها برای روستاییان در نظر گرفته شود و یا دهیاری‌ها به صورت هفتگی کودهای حیوانی را از دامداران خریداری و پس از بارگیری از منازل به نقطه‌ای خارج از روستا تخلیه و با قیمتی بالاتر به متقاضیان خرید پسماند بفروشند.

وی افزود: این اقدام باعث جلوگیری از وارد آمدن خسارت به اقتصاد دامداران می شود و به منبع درآمدی برای دهیاری‌ها تبدیل خواهد شد.

نتیجه بخش نبودن اقدامات قضایی شهرداری گتوند برای جلوگیری از احشام گردی

شهردار گتوند نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به معضلات دام‌های سرگردان در شهر اشاره و بیان کرد: براساس ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی هر اقدامی که تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته شود از قبیل آلوده کردن آب آشامیدنی یا توزیع آب آشامیدنی آلوده، دفع غیربهداشتی فضولات انسانی و دامی و مواد زاید، ریختن مواد مسموم ‌کننده در رودخانه‌ها، زباله در خیابان‌ها و کشتار غیرمجاز دام ممنوع است و مرتکبین چنانچه طبق قوانین خاص مشمول مجازات شدیدتری نباشند به حبس تا یک سال محکوم خواهند شد.

صدیقه میری ادامه داد: تشخیص این که اقدام یادشده تهدید علیه بهداشت عمومی و آلودگی محیط زیست شناخته می‌شود، غیرمجاز بودن کشتار دام، دفع‌ فضولات دامی و اعلام جرم مذکور حسب مورد برعهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ‌دامپزشکی خواهد بود.

وی گفت: علاوه بر دستگاه‌های یادشده که مطابق قانون وظیفه برخورد با نگهداری از احشام دارند، شهرداری‌ها نیز به استناد بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری مکلف هستند از احشام گردی جلوگیری کنند اما متاسفانه احشام داران توجه چندانی به تذکرات واحد اجراییات ندارند و اقدامات قضایی شهرداری در مقابله با این افراد تاکنون نتیجه بخش نبوده است.

شهردار گتوند به اثرات منفی درخصوص این معضل اشاره کرد و افزود: این موضوع به نحوی تهدید بهداشت عمومی محسوب می‌شود و همه دستگاه‌هایی که متولی بهداشت و سلامت مردم هستند در این موضوع باید همکاری کنند.

تهدید سلامت مردم درصورت ساماندهی نشدن دام‌ها

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان گتوند نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: برخی از دام‌های سرگردان از عشایر کوچ‌رو و برخی از دام‌ها مربوط به دامداران ساکن شهرستان هستند که امور عشایر باید نسبت به ساماندهی آنها اقدام کند.

هومن کلانتری با بیان اینکه شهرداری‌ها متولی اصلی مدیریت و ساماندهی تردد دام در سطح شهرها هستند، افزود: بیشترین مشکلات مربوط به تردد دام‌های سبک با چوپان و سگ گله است که چندین مورد سگ گزیدگی نیز در شهرستان گتوند اتفاق افتاده است.

وی ایجاد ترافیک و تصادفات احتمالی، تخریب فضای سبز، آلودگی محیطی با فضولات دامی و ایجاد سر و صدای دام‌ها و سگ‌های گله را از مشکلات تردد دام در شهرها و روستاها عنوان کرد و ادامه داد: احتمال تهاجمی بودن سگ‌های  گله، انتقال و جابجایی انگل‌های جلدی مثل کک در محیط شهری و انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از طریق دفع ادرار دام‌ها در محیط و معابر نیز دور از انتظار نیست.

مدیر شبکه بهداشت و درمان گتوند با بیان اینکه ترشحات رحمی آلوده به بروسلوز حاوی مقادیر بالایی از باکتری رها شده در محیط و بیمار کردن شهروندان می‌شود، گفت: ایجاد گرد و خاک و احتمال ایجاد حساسیت‌های تنفسی در منازل حاشیه مسیر دام‌ها از دیگر مشکلات و خطرات تردد دام‌های سرگردان در شهرها و روستاها می‌باشند.

وی با بیان اینکه گزارش و اعتراضات مردمی زیادی درخصوص معضلات سرگردانی و نگهداری دام‌ از سوی شهروندان به شبکه بهداشت و درمان ارسال می‌شود، افزود: پس از اطلاع، کارشناسان شبکه بهداشت و درمان به محل مورد نظر مراجعه می‌کنند و پس از بررسی درصورت تایید تهدید سلامت عمومی، افراد متخلف به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

کلانتری نبود مکان دفع فضولات دامی را از دیگر مشکلات نگهداری دام‌ها دانست و اظهارداشت: برخی از دامداران خواستار درنظرگرفتن مکانی برای دفع فضولات دام‌ها هستند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه شهر گتوند و شهرهای تابه زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت دارند، نگهداری دام مشروط بر اتخاذ تمهیدات لازم برای دفع بهداشتی کودهای حیوانی و فاضلاب است.

ادامه فعالیت دامداری‌ها در برخی شهرهای گتوند پس از ارتقا از روستا

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان گتوند نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به مشکلات دام‌های سرگردان در شهرها اشاره و بیان کرد: دامداری جزو واحدهای صنعت کشاورزی است و براساس ضوابط باید با شهرها فاصله داشته باشد.

عبدالحسین کریمی افزود: براساس ضوابط زیست محیطی دامداری‌های سنتی نیز باید برای پیشگیری از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از روستاها خارج شوند.

وی ادامه داد: پیش از ارتقای برخی از شهرهای شهرستان گتوند از روستا، مجوز فعالیت دامداری صادر شده بود و هم اکنون پس از ارتقا به شهر نیز هنوز فعالیت دامداری در این شهرها رواج دارد.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان گتوند وظیفه این اداره را نظارت بر استقرار صنایع دامی دانست و گفت: متولی خارج کردن دامداری‌ها از شهرها جهاد کشاورزی و برخورد قانونی با آنها وظیفه شهرداری‌ها است.

وی افزود: در مسایلی که شکایت و یا ایجاد اختلاف به وجود آید دستگاه قضایی از نظرات کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست استفاده می‌کند.

کریمی بیان کرد: اگر اداره حفاظت محیط زیست و شبکه بهداشت و درمان براساس ماده ۹ قانون حفاظت محیط زیست و ماده ۱۸۰ قانون مجازات اسلامی این مساله را به عنوان تهدید علیه بهداشت عمومی اعلام کنند دادسراها براساس گزارش این ادارات با صدور حکم از فعالیت دامداران جلوگیری می‌کنند.

شهردار صالح شهر گتوند نیز درخصوص معضلات دام‌های سرگردان در معابر و بوستان‌های این شهر گفت: علاوه بر مشکلات تخریب فضای سبز، چهره شهر نیز زیبایی خود را از دست می‌دهد.

اردشیر رستمی با بیان اینکه این موضوع از طریق دستگاه قضایی نیز پیگیری شده است، افزود: برای بهداشت محیط شهری، هفته ای ۲ بار فضولات حیوانی از سوی خدمات شهرداری صالح شهر به نقطه ای خارج از شهر انتقال داده می‌شوند، ضمن اینکه دفع پسماند حیوانی وظیفه شهرداری نیست.

وی با تاکید بر ساماندهی دام‌ها در سطح شهرها گفت: امور عشایر با همکاری اداره منابع طبیعی و آبخیزداری زمینی را برای احداث شهرک دامپروری خارج از شهر در نظر بگیرند تا هم دامداران فعالیت کنند و هم مشکلات رفع شوند.

احداث مجتمع دامپروری با هدف ساماندهی دام‌ها در گتوند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گتوند نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به برنامه جهاد برای ساماندهی دام‌ها اشاره کرد و گفت: این اداره هم اکنون در مرحله شناسایی و مکان یابی برای احداث مجتمع دامپروری است و پس از اخذ مجوزها و ایجاد زیرساخت‌ها جا به جایی موثری صورت می‌گیرد.

علی اکبر مریدی ادامه داد: با همکاری و مشارکت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری و دامداران شهرستان گتوند این مجتمع را احداث خواهیم کرد تا بخش زیادی از مشکلات رفع شوند.

وی با اشاره به بافت روستایی برخی شهرها بیان کرد: با توجه به اینکه شغل برخی از شهروندان در شهرها دامداری و کشاورزی بوده و بافت این شهرها تغییر نکرده است، این مشکلات همچنان ادامه دارد.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان گتوند افزود: زمانی که روستا به شهر تبدیل می‌شود، دام‌ها باید از سطح شهرها جمع‌آوری و در خارج از فضای شهری فعالیت دامداری صورت گیرد تا مشکلاتی برای شهروندان ایجاد نشود.

به گزارش ایرنا، براساس اعلام اداره دامپزشکی شهرستان گتوند ۱۲۰ هزار دام سبک و هشت هزار دام سنگین در شهرستان گتوند وجود دارد.

شهرستان گتوند با ۲ بخش مرکزی و عقیلی، پنج شهرگتوند، صالح شهر، ترکالکی، جنت مکان، سماله و نیز ۴۵ روستا در شمال استان خوزستان واقع شده است.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of