طلبه اهوازی که دل به محرومیت آموزشی زد/خرید امکانات آموزشی برای دانش‌آموزان محروم

طلبه اهوازی برای اینکه در مناطق محروم بتواند کار فرهنگی و تربیتی انجام دهد، به دل محرومیت آموزشی زده و با نیروی جهادی توانسته بیش از ۵۰۰ دانش‌آموز را در جهاد علمی مجهز سازد.

به گزارش اهواز نوین، تربیت و توسعه فرهنگی نقش مهم و ارزنده‌ای در آینده کشور دارد و در این هدف، مدرسه و آموزش جایگاه خطیری دارد. بسیاری از مناطق محروم در خوزستان دارای استعدادهای درخشانی هستند که به دلیل غلبه نگاه مرکزگرایی و بی توجهی به پیرامون خاموش می‌شوند.

دانش آموزان مناطق محروم، گنج‌های خوابیده در سایه سیاست‌های سرمایه سالار آموزش و پرورش

توسعه آموزش و ارتقا کیفیت تحصیلی در مناطق محروم یکی از امور خیر و حسنه‌ای است که در صورت فرهنگ سازی و تبدیل شدن به فرهنگ عمومی جامعه می‌تواند از خاموشی استعدادها جلوگیری کند و زمینه رشد علمی و فرهنگی مناطق محروم را فراهم سازد.

برای رسیدن به این نقطه آرمانی، به طور یقین نیرو و قوت جهادی بیش از هر چیز دیگری پیش‌برنده است. امید داشتن به دستگاه‌های دولتی و دل بستن به اعتبارات اندک سازمانی و خوش بین بودن به سیاست‌های آموزشی دولت جز استهلاک نیرو آورده‌ای ندارد. سیاست‌های آموزشی که در آن مدارس غیرانتفاعی و زرق و برق بخشیدن به مدارس مناطق درجه یک شهری در اولویت اصلی قرار دارد، نمی‌تواند و برای این سیاست‌ها صرفه اقتصادی برای حضور اثربخش در مناطق محروم ندارد.

طلبه جوانی که تربیت آموزشی را جبهه جهاد خود قرار داده است

سید محمد موسوی طلبه جوان اهوازی برای فائق آمدن بر این سیاست‌های استعدادکش آستین‌ها را بالا زده و در منطقه محروم کمپلو جنوبی اهواز به دل محرومیت زده و بسیاری از دانش آموزان این منطقه را در عرض چند سال با یک برنامه منظم آموزشی و تربیتی توانسته به آینده خوشبین سازد.

سید محمد موسوی درباره خود این چنین بیان داشت: قبل از هر چیز اجازه بدهید نکته‌ی را بیان کنم. من حضور و استمرارم در این مسیر فرهنگی را مدیون شهید والامقام شیخ هشام صیمری هستم. در دوران دبیرستان خداوند این شهید را در مسیر زندگی من قرار داد و اینگونه زندگی من بواسطه ارتباط با این شهید متحول شد.

شهید صمیری مسیر زندگی مرا متحول ساخت

وی افزود: بعد از پایان دوران تحصیلی در دبیرستان بین دانشگاه و رفتن به حوزه علمیه تردید داشتم. در این بین، شیخ هشام صیمری بود که بعدها این  استاد از سوی وهابی ها ترور شد، آشنا شدم. شیخ صیمری مردی بسیار مهربان و با اخلاق بود و این مرد همه ما را مجذوب خود کرده بود. شیخ صیمری از صبح مشغول خدمت به مردم محروم و کمک به فقرا و مساجد بود و در حوزه‌های مختلف فرهنگی فعالیت داشت.

این روحانی خیّر بیان داشت: برای رفع این تردید از شیخ صیمری مشورت گرفتم و ایشان گفتند که من وارد حوزه علمیه شوم و پس از مشورت  با ایشان وارد حوزه شدم و تا ۱۰ سال در حوزه، تحصیلات خود را ادامه دادم.

این روحانی ادامه داد: در حوزه علمیه تا پایه ۱۰ خواندم و بعد از آن، کارشناسی ارشد را در رشته مشاوره از حوزه علمیه را نیز اخذ کردم. سپس وارد دانشگاه شدم و در رشته کلام نیز مدرک کارشناسی ارشد دوم را گرفتم. سال ۸۹ در آزمون آموزش و پرورش شرکت کرده و به صورت رسمی در سازمان آموزش و پرورش خوزستان به عنوان مشاور مدرسه استخدام شدم.

مدرسه و تربیت دانش آموز را برای توسعه فرهنگی منطقه انتخاب کردم

موسوی بیان داشت: سال اول استخدام به عنوان مشاور مدرسه مشغول شدم و بعد از آن ، ۲ سال مشاور جوان مدیرکل اداره آموزش و پرورش بودم. سپس در دو مدرسه معاون پرورشی و پس از آن  در منطقه محروم کمپلو جنوبی اهواز به مدرسه  آیت الله گلپایگانی (ره) رسیدم که ۲ سال، به دلیل فرسودگی تخلیه شده و به امان خدا رها شده بود.

وی گفت: محرومیت منطقه و نداشتن مدرسه قوی برای دانش آموزان، این انگیزه را در من ایجاد کرد که این مدرسه را احیا و یک طرح تربیتی و علمی برای دانش آموزان طراحی کنم تا دانش آموزان متعهد و متخصص تربیت شوند. برای همین منظور با حوزه علمیه اهواز هماهنگ کردم و قرار شد این مدرسه را با حمایت حوزه و زیر نظر آموزش و پرورش راه بیاندازیم.

این فعال فرهنگی اظهار داشت: آموزش و پرورش اهواز به حوزه علمیه پیشنهاد داد که این مدرسه را بازسازی و برای دانش‌آموزان مورد استفاده قرار دهیم. مردادماه سال ۹۴ آموزش و پرورش این مدرسه را در اختیار حوزه قرار داد و قرار شد این مدرسه تحت عنوان مدارس محمد امین (ص) حوزه علمیه بازسازی و راه اندازی شود.

مدرسه آیت الله گلپایگانی قرار شد با حمایت حوزه و آموزش و پرورش دوباره به روی دانش آموزان باز شود

وی اظهار داشت: وقتی مدرسه را تحویل گرفتیم ۲ سال بود خاک خورده بود و به دلیل ریزش سقف آن بر روی سر یکی از دانش‌آموزان تخلیه شده بود و در آن مرغ و گوسفند از سوی سرایدار نگه داری می‌شد. با همکاری حوزه علمیه و اداره نوسازی مدارس، شروع به بازسازی کردیم.

مدرسه مخروبه را ظرف دو ماه با کار شبانه روزی برای دانش آموزان آماده کردیم

موسوی با اشاره به تلاش برای آماده سازی مدرسه برای آغاز سال تحصیلی گفت: باید مدرسه را تا مهرماه آماده می‌کردیم و در این دو ماه شبانه روزی به بازسازی مدرسه وقت گذاشتیم و قرار شد در پایه هفتم تحصیلی دانش آموز بپذیریم.

وی درباره جزئیات تحصیلی مدرسه بیان داشت: قرار بود این مدرسه یک شفیته باشد ولی به دلیل حجم بالای دانش آموزان منطقه، مدرسه دو نوبته شد که بیش از ۵۳۰ دانش آموز سال ۹۴ وارد مدرسه شدند.

این فعال فرهنگی درباره دشواری‌های راه اندازی مدرسه گفت: مهر سال ۹۴ که دانش آموزان را ثبت نام کردیم، تقریباٌ هیچ امکاناتی نداشتیم و وضعیت خیلی ناجور بود. به صورتی که کولر و خیلی از امکانات را نداشتیم و تنها امکانات اولیه تحصیل را فراهم کرده بودیم. برخی  از کلاس‌ها معلم نداشت ولی با وجود این کاستی‌ها توانستیم امکانات اولیه را برای شروع کلاس فراهم کنیم.

وی اظهار داشت: یکی از دشواری‌های برای مدرسه این بود که دانش آموزان با اینکه پایه هفتم بودند ولی از نظر سطح معلوماتی و آموزشی ضعف‌های جدی داشتند و معلوم بود که این دانش آموزان آموزش‌های لازم را با کیفیت دریافت نکردند. این سطح پایین آموزشی دانش آموزان ریشه در دو نکته داشت: اول اینکه والدین به دلیل درگیری‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی فرصت کافی برای بچه ها نمی‌گذاشتند و دوم اینکه چون منطقه محروم بود مدارس منطقه از داشتن معلم‌های با تجربه، محروم بود. این به بنیه علمی دانش آموزان آسیب زده بود.

موسوی ادامه داد: در سال نخست نمره واقعی دانش آموزان نشان داد که بخش عمده دانش آموزان مردود شدند و به طوری که بالاترین معدل مدرسه ۱۵ بود. دانش آموزان منطقه مستعد و خلاق بودند ولی چالش‌های فرهنگی و اقتصادی والدین اجازه نداده بود این استعدادها شکوفا شود.

معدل دانش آموزان را از ۱۵ به ۱۸ رساندیم

وی گفت: این استعدادها عزم ما را برای خدمت به دانش آموزان منطقه دوچندان کرد و در طی دوسال توانستیم امکانات آموزشی مدرسه را ارتقا دهیم و این باعث شد دانش آموزان منطقه که برای تحصیل به سایر مناطق اهواز می‌رفتند، به سمت مدرسه ما گسیل شوند.

 

مدیر مدرسه آیت الله گلپایگانی ره اهواز ادامه داد: این شور و شعف فرهنگی که در منطقه ایجاد شده بود، واقعاً رسالت و وظایف ما را دشوار کرد و قرار شد امکانات فرهنگی و علمی و ورزشی مدرسه را توسعه دهیم و نوسازی گسترده را در برنامه قرار دادیم. حجم کارهای تعمیراتی و نوسازی در مدرسه آنقدر بالا بود که وقت کافی برای خانواده نداشتم. خانواده‌م را به مدت ۳ ماه تابستان همراه با والدین همسرم به مشهد مقدس فرستادم، تا بتوانم به کارهای مدرسه برسم.

طلای زنم را برای توسعه آموزشی و فرهنگی مدرسه فروختم

وی بیان داشت: برای نوسازی مدارس اعتبارات دولتی کفاف نمی‌کرد بنابراین دست به روی برخی دوستان و خیرین باز کردیم و تابستان سال پیش خیرینی که از دوستان بودند، قول دادند که برای تعمیرات اساسی مدرسه کمک کنند و ما براساس این وعده شروع و هزینه کردیم ولی متاسفانه به دلیل مشکلات اقتصادی کشور،  این وعده‌های دوستان تحقق نیافت و یک‌هو من و مدرسه با بدهی ۵۰۰ میلیون تومانی روبرو شدیم.

معلمان مدرسه ۱۶ وام برای کمک به مدرسه گرفتند

موسوی اظهار داشت: شاید این حرف درست نباشد ولی این حجم طلب‌ها باعث شد مشکلات زیادی برای ما پیش بیایید و البته با توکل به خدا بخش زیادی را پرداخت کردیم و برای پرداخت آن ۱۶ وام به کمک دبیران از بانک گرفتیم  و حتی در مقطعی مجبور شدم همه طلای همسرم را که ۴۰ گرم بود، بفروشم. حتی سپرده‌ای که برای خرید ماشین پس‌انداز کرده بودم را برای کمک به توسعه مدرسه هزینه کردم.

وی ادامه داد: در کنار همه این دشواری‌ها، خداوند با موفقیت دانش آموزان به ما لطف کردند و بسیاری از دانش آموزان منطقه که در مدرسه درس خواندند الان رتبه‌های خوبی و معدل بالای ۱۸ دارند و امسال کنکور دارند. بسیاری از معلمین مطرح منطقه اکنون در این مدرسه تدریس می‌کنند و والدین پیگیر امور آموزشی فرزندان هستند. والدین با اینکه وسع مالی بالایی ندارند ولی حاضرند به مدرسه کمک کنند.

مدیریت دو تکه  توسعه فرهنگی مدرسه را کند می‌کند

موسوی درباره مشکلات مدیریتی مدرسه بیان داشت: در این مدرسه، ۲ شیفت برای دانش آموزان مدیر مدرسه بودم و تلاش می‌کردیم مقاطع متوسطه را با برنامه مشخص تربیت کنیم ولی آموزش و پرورش استان گفتند که نمی‌توانیم همزمان مدیر دو مدرسه شوید و این به برنامه تربیتی ما آسیب می‌زند. هر چند این قضیه از اختیارات آموزش وپرورش می‌باشد و قابل حل است.

وی ادامه داد: از آموزش و پرورش تقاضا داریم تا اجازه دهند چون مدرسه و امکانات یکسان است، با برنامه واحد و مدیریت واحد ادامه پیدا کند.

امکانات این مدرسه را برای دانش آموزان مدارس منطقه هم ارائه خواهیم داد

این فعال فرهنگی اظهار داشت: در حال حاضر آموزشگاه دارای سه طرح نیمه کاره که شامل آزمایشگاه و سایت و سالن آمفی تئاتر است. همچنین مجوز ساخت کتابخانه، کارگاه فناوری، سالن ورزش و زمین چمن مصنوعی دریافت شده است، تا بتوانیم در این منطقه محروم یک مدرسه کامل از نظر آموزشی و پرورشی مهیا سازیم.

وی تاکید کرد: در صورت فراهم شدن این امکانات آمادگی داریم تمام مدارس همجوار این مدرسه که بیش از ۴هزار دانش آموز است را از نظر خدمات فرهنگی و علمی و آزمایشگاهی پشتیبانی کنیم و خدمات ارائه دهیم.

برای توسعه مدرسه نیاز به کمک خیرین داریم

مدیر مدرسه آیت الله گلپایگانی اهواز درباره مشکلات مالی مدرسه ادامه داد: برای پرداخت بدهی از بخش‌های مختلف پیگیری کردیم و خیلی از افراد وعده دادند ولی محقق نشده است و امیدواریم این افراد کمک کنند که این مدرسه سرپا بماند. انشاءالله خیرین و نیکوکاران وارد کار شده و حمایت کنند.

0/5 (0 Reviews)