استاندار خوزستان: چرا مرتب تکرار می‌کنند در خوزستان سیل رخ داد؟ / فقط شاهد آبگرفتگی بودیم

استاندار خوزستان با بیان اینکه در چند روز اخیر شاهد آبگرفتگی در استان بودیم، گفت: علاقه‌مندی برای عنوان وقوع “سیل” در خوزستان زیاد بود و مرتب تکرار می‌کردند که در خوزستان سیل رخ داده است؛ در حالی که در خوزستان سیل رخ نداد.

به گزارش اهواز نوین، غلامرضا شریعتی در نشست قرارگاه برآورد خسارات مناطق آبگرفته از بارش‌های اخیر اظهار داشت: آبگرفتگی اخیر در برخی مناطق خوزستان، همزمان با وقوع سیل در بوشهر و هرمزگان رخ داد. علاقه‌مندی برای عنوان وقوع “سیل” در خوزستان زیاد بود و مرتب تکرار می‌کردند که در خوزستان سیل رخ داده است؛ در حالی که در خوزستان سیل رخ نداد.

وی افزود: سیل معنی دارد؛ سیل روان‌آبی است که از رودخانه‌ها به جریان می‌افتد و مشکلاتی ایجاد می‌کند. در فروردین‌ماه سال ۹۸ سیل در خوزستان رخ داد اما در چند روز اخیر در خوزستان آبگرفتگی رخ داد نه سیل و باید این مطالب بیان‌شده اصلاح شود.

استاندار خوزستان گفت: در پی بارندگی شدید در اهواز و ماهشهر با مشکلاتی مواجه بودیم. طبق گزارش رسمی گروه کارشناسان آبفا، مدیریت بحران، سازمان آب و برق خوزستان، هواشناسی و امور شهری استانداری با محوریت سازمان آب و برق خوزستان، در ماهشهر ۱۶۲ میلیمتر بارندگی داشتیم که ۱۰۷ میلیمتر از این میزان در یک بازه ۲۴ ساعته رخ داده است و از محل این بارش، ۷٫۷ میلیون مترمکعب آب جمع‌آوری شده است که یک میلیون مترمکعب آب در بندر امام خمینی(ره) ریخته شده بود. از مجموع آب جمع‌آوری شده، یک و نیم میلیون مترمکعب ماندآب داشتیم.

شریعتی ادامه داد: دوره بازگشت این بارش ۱۰۰ ساله است یعنی هر سال تنها یک درصد احتمال وقوع چنین بارشی وجود دارد. حدود ۵۵ سال است که میزان بارش‌ها در سطح کشور ثبت می‌شود و در طول این سال‌ها این بارش در ماهشهر منحصر به فرد بوده است و چنین بارشی با این شدت و میزان در این منطقه ثبت نشده است.

وی افزود: در سال‌های گذشته با بارندگی ۳۵ تا ۴۵ میلیمتری، ماهشهر و بندرامام دچار آبگرفتگی می‌شدند اما در سه سال گذشته در ماهشهر ۳۰ کیلومتر کانال زیرزمینی برای جمع‌آوری آب‌های سطحی احداث شد و تاب‌آوری جمع‌آوری آب‌های سطحی در ماهشهر از ۳۰ میلیمتر به ۱۵۰ میلیمتر افزایش یافت؛ در نتیجه تنها در یک منطقه آبگرفتگی یکی دو ساعته داشتیم.

استاندار خوزستان با اشاره به ورود آب به منازل در برخی مناطق استان، بیان کرد: در بندر امام خمینی با احداث سه کیلومتر کانال، تاب‌آوری جمع‌آوری آب‌های سطحی از ۳۰ به ۶۰ میلیمتر افزایش یافت اما با بارش ۱۶۳ میلیمتری مواجه شدیم و در نتیجه، مشکلاتی رخ داد. ابتدای وقوع بارش، حدود هشت منطقه دچار آبگرفتگی شدند اما در مدت ۱۵ تا ۲۰ ساعت، آبگرفتگی به دو تا سه منطقه کاهش یافت.

وی گفت: در پی ادامه آبگرفتگی در این دو سه منطقه، سازمان آب و برق خوزستان با کار سریع و علمی، مشخص کرد که باید در کدام نقطه کانال احداث کنیم و کار انجام شد و آب در مدت سه روز از شهر خارج شد. در شهر چمران نیز در مدت ۱۰ تا ۱۵ ساعت آب تخلیه شد.

شریعتی افزود: در اهواز نیز حجم و شدت بارش در مناطق مختلف متفاوت بوده است و طبق تخمین کارشناسان، در این بارندگی ۲۱٫۵ میلیون مترمکعب آب روی اهواز ریخته شده است که بارش ۱۲ میلیون مترمکعب از این میزان، در یک بازه ۱۲ ساعته رخ داده است.

وی بیان کرد: شدت بارش ساعتی اهواز نسبت به بارندگی آذرماه سال گذشته کمتر بوده اما حجم بارش آذرماه امسال اهواز، ۴۰ درصد بیشتر بوده است.

استاندار خوزستان گفت: در پی آبگرفتگی سال گذشته، مقرر شد طرح ضربتی جمع‌آوری آب‌های سطحی در نقاط آسیب‌پذیر اجرا شود که ۸۰ درصد آن اجرا شده است و بقیه این طرح نیز باید تکمیل شود.

وی افزود: سال گذشته ۱۸ نقطه دچار آبگرفتگی زمان‌دار شدند اما امسال در چهار نقطه دچار آبگرفتگی طولانی شده‌ایم. ابتدای بارندگی مناطق زیادی دچار آبگرفتگی شدند اما در مدت یک تا ۱۷ ساعت، آبگرفتگی مناطق مختلف رفع شد.

شریعتی گفت: تعداد منازل دچار آبگرفتگی نیز نسبت به سال گذشته به صورت قابل ملاحظه‌ای کاهش یافت اما در خیابان زکی‌زاده به صورت جدی آسیب وارد شد.

استاندار خوزستان تصریح کرد: امسال میزان بارندگی در اهواز ۱۰۶ میلیمتر و حجم آب ۴۰ درصد بیشتر بوده و دوره بازگشت این بارندگی نیز ۲۵ تا ۵۰ ساله بوده است؛ این بارندگی در طول ۵۵ سال گذشته از نظر شدت و حجم، رتبه سوم را داشته است.

وی بیان کرد: سال گذشته، ۲۰ درصد مناطق اهواز دچار آبگرفتگی شدند اما امسال ۹ درصد مناطق دچار آبگرفتگی شده‌اند که این رقم نیز باید به حداقل برسد. همچنین سال گذشته، آبگرفتگی در برخی مناطق تا ۱۰ روز  ادامه داشت اما امسال حداکثر تا ۷۲ ساعت طول کشید.

شریعتی با بیان اینکه دولت موظف و متعهد به تامین خسارت شده است، گفت: در پی آبگرفتگی، منازل تخریبی نداشتیم اما با توجه به شرایط به وجود آمده و قرار داشتن برخی منازل در سکونتگاه‌های غیررسمی، دولت را قانع کردیم تا این منازل نوسازی شوند. دولت هم پذیرفته که تا سقف یک هزار منزل مسکونی، نوسازی شوند.

وی افزود: برای نوسازی منازل، در مجموع ۵۵ میلیون تومان شامل ۲۰ میلیون تومان برای ساخت، ۲۰ میلیون تومان در مدت زمان احداث و ۱۵ میلیون تومان برای تامین لوازم معیشتی به صورت تسهیلات بلاعوض و ۱۶۰ میلیون تومان وام با سود ۵ درصد پرداخت می‌شود. ۳۰ میلیون تومان از این مبلغ با دوره بازگشت هفت ساله و مابقی ۱۵ ساله است. خانوارهایی که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) هستند، ۳۰ میلیون تومان بلاعوض و ۳۰ میلیون تومان وام نیز دریافت می‌کنند.

استاندار خوزستان ادامه داد: برای منازل تعمیری نیز ۱۵ میلیون تومان بلاعوض، ۳۰ میلیون تومان وام با دوره برگشت ۱۵ ساله و برای تامین لوازم معیشتی نیز ۱۵ میلیون تومان بلاعوض و ۳۰ میلیون تومان با دوره بازگشت هفت ساله پرداخت خواهد شد. بنیاد مستضعفان نیز تامین سیمان مورد نیاز این منازل را پذیرفته است.

وی با بیان اینکه مراحل ارزیابی و پرداخت خسارت، سریع انجام خواهد شد؛ افزود: همان طور که در سیل، زلزله و آبگرفتگی سال گذشته کنار مردم بودیم، اکنون هم کنار مردم ایستاده‌ایم.

شریعتی با تاکید بر لزوم تکمیل پروژه‌های زیرساختی در بندرامام خمینی گفت: باید مشخص شود با تکمیل این پروژه، میزان تاب‌آوری جمع‌آوری آب‌های سطحی در بندر امام خمینی چقدر خواهد شد. با تغییر اقلیم به نظر می‌رسد که بارش‌ها تغییر پیدا کرده و بیشتر با بارش‌های تندری و رگباری مواجه می‌شویم.

وی با اشاره به ادامه بازسازی در مناطق زلزله‌زده مسجدسلیمان افزود: سرعت کار در مسجدسلیمان کند شده و از سرعت کار رضایت ندارم. در مسجدسلیمان بافت فرسوده و غیر قابل تحملی وجود دارد و باید سریع کار پیش برود.

0/5 (0 Reviews)