امتداد فعالیت روزانه و روبه جلوی قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) در احداث تقاطع غیر همسطح شهید چمران

وحید معینی زاده معاون فنی و عمرانی شهردار اهواز هدف ازاحداث و اجرای طرح تقاطع شهید چمران را تشریح و عنوان کرد: بعلت حجم انبوه تردد خودرو در میدان فعلی از سمت پل پنجم ، لشکر آباد،امانیه وبلوار گلستان ، شاهد ترافیک سنگین ونیمه سنگین در این میدان ومناطق مجاور می باشیم .

 وحید معینی زاده معاون فنی و عمرانی شهردار اهواز هدف ازاحداث و اجرای طرح تقاطع شهید چمران را تشریح و عنوان کرد: بعلت حجم انبوه تردد خودرو در میدان فعلی از سمت پل پنجم ، لشکر آباد،امانیه وبلوار گلستان ، شاهد ترافیک سنگین ونیمه سنگین در این میدان ومناطق مجاور می باشیم .

وی گفت: احداث این تقاطع درمیدان بمنظور افزایش ظرفیت ترافیکی تقاطع در بلوار گلستان، میدان ساعت و ورودی و خروجی پل پنجم، با خیابان پیشاهنگی جهت تسهیل در دسترسی عبور ومرور به خارج شهر و ساماندهی ورودی شهراهواز ، سهولت در تردد شبکه ترافیکی مسیر و افزایش رضایتمندی مردم در محور ، نیز توسعه شهری و ایجاد ظرفیتهای جدید اجتماعی و اقتصادی ساخته میشود.

مزیتهای طرح و نوع اجرای خاص پروژه :
۱- با توجه به اصل‌ حداکثر کردن سود و حداقل کردن هزینه، احداث روگذر به‌ صرفه است ‌زیرا انجام هزینه صرفاً مسائل مالی و اقتصادی نیست و مؤلفه‌های دیگر هم مورد سنجش قرار می‌گیرد.
۲- تقاطع غیر همسطح میدان دانشگاه با رفتار و عملکرد خاص‌ خود که برگرفته از ماهیت کالبدی، همخوانی و هماهنگی با فضا و پیرامون است احساس بی‌مکانی نخواهد داشت.
۳- بدیهی است با اجرای تقاطع غیر همسطح میدان دانشگاه از حجم خودروهای عبوری در میدان به شدت کم خواهد شد و تصور این‌که شهر هیچ‌گاه دچارِ مخاطره طبیعی مانند زلزله و سیل نخواهد شد تصور باطلی بوده و مسیر هم‌جوار و حتی خود تقاطع براساس یکی از مهم‌ترین اصول مدیریت بحران یعنی دسترسی، طی ۱۳ سال یا حتی ۳۰ سال آینده و حتی بیشتر یکی از مؤثرترین شبکه‌های ارتباطی برای خروج اضطراری از شهر خواهد بود.
۴- با کم شدن حجم خودروهای عبوری در میدان دانشگاه چنانچه آتش‌سوزی یا انفجار در دانشگاه شهید چمران و یا منطقه لشکر اباد رخ دهد قطعاً به میزان زیادی از تأخیر ماشین‌های آتش‌نشانی کاسته خواهد شد.
۵- با کم شدن بار ترافیکی مخاطرات زیست‌محیطی و اجتماعی، آلودگی صوتی، آلودگی هوا به نحو چشمگیری کاهش می‌یابد.
۶- ترافیک کم و روان در معابر زمان سفر را برای خودروهای عادی و عبوری به نحو مطلوبی کاهش می‌دهد و خدمات شهری از قبیل زمان سفر آمبولانس و آتش‌نشانی هم به میزان قابل‌ملاحظه‌ای کاهش یافته و باعث نجات جان انسان‌ها و نجات اماکن از آتش‌سوزی می‌شود.
۷- با کاهش میزان ترافیک و کم شدن ازدحام خودروها در معبر و گره و با افزایش سرعت و عدم توقف و در جا کار نکردن خودرو مصرف سوخت خودرو به نحو قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد.
۸- با کاهش بار ترافیکی حاصل از احداث تقاطع تصادفات و خسارت جانی و مالی به حداقل می‌رسد و این موضوع از افزایش ناهنجاری‌های اجتماعی حاصل از برخوردهای قهری جلوگیری می‌کند.
۹- آسایش بصری به عنوان یکی از مؤلفه‌های ‌شهرسازی و مبلمان شهری برای همیشه در دستور کار شهرداری‌ها قرار دارد و تقاطع غیر همسطح میدان دانشگاه برخلاف غیر هم‌سطح‌های داخل شهر آشفتگی بصری پدید نخواهد آورد.

مشخصات فنی سازه تقاطع :
طرح پروژه احداث تقاطع غیرهمسطح شهید چمران که با مساحت ۱۳۷۰۰ متر مربع ونوع سازه این تقاطع بتنی پیش ساخته که اصطلاحا” به آن سگمنتال می گوینداست . این تقاطع دارای چهاردستگاه پل شامل دومسیر اصلی به عرض ۱۷ متربه سمت گلستان و برعکس و دو چپگرد با عرض پل ۵/۹ متر ازابتدای پل پنجم تا امانیه و از میدان ساعت به سمت بل پنجم درنظر گرفته شده است .
لازم به ذکر است درحال حاضر از ۲۱۶ حلقه شمع مورد نیاز این تقاطع تا کنون ۱۲۷ حلقه شمع حفاری و تعداد ۷ عدد سرشمع و تعداد۱۵ پارت سرستون با ارتفاع ۳ متر بتن ریزی و اجرا گردیده و همچنین تا کنون یک عدد قطعه صفر و ۳ عدد از قطعات سگمنتال در کارگاه آماده سازی قطعات پیش ساخته تولید شده است.

0/5 (0 Reviews)