حریم چغازنبیل به صورت مستمر پایش می‌شود

پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه گفت: حریم چغازنبیل برای رصد انجام ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎﯼ ﺳﺎﺧﺖﻭﺳﺎﺯ ﺍﺣﺘﻤﺎﻟﯽ متولیان ﮐﺎﺭﺧﺎﻧﻪ ﻗﻨﺪ به صورت مستمر پایش می‌شود و جای نگرانی در این زمینه نیست.

عاظفه رشنویی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ساخت کارخانه در حریم درجه یک ممنوع است و مجموعه میراث تقاضای ورود مسوولان مربوطه استان خوزستان برای جابحایی محل شرکت قند را  دارند.

وی ادامه داد: جهاد کشاورزی شوش سال ۱۳۹۷ اعلام کرد قصد دارد بخشی از زمین‌های ملی را واگذار کند ولی متاسفانه با وجود اعلام ممنوعیت ساخت و ساز در حریم درجه یک بنای جهانی سند به نام یک شخص صادر و برای ایجاد یک کارخانه قند از چغندرقند موافقت شد.
مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه احداث کارخانه، تسطیح و تغییر کشت از روش سنتی به صنعتی را طبق قانون ممنوع دانست و گفت: اواخر سال ۱۳۹۷ ماشین آلات سنگین به محدوده حریم بنا وارد شدند تا کار خود را شروع کنند؛ میراث فرهنگی همان زمان فعالیت آنها را متوقف و ۲ بار نسبت به این مجوز شکایت کرد.

وی با بیان اینکه بخش‌هایی از حریم را در سال ۱۳۹۷ تسطیح و اوایل سال ۱۳۹۸ اقدام به ساخت یک دیوار بتنی به دور زمین کردند، افزود: این طرح از اردیبهشت ۱۳۹۸ تاکنون تعطیل است اما پایگاه همچنان نگران است که نکند مجدد مخالف با ضوابط به فعالیتی در حریم اقدام شود.

رشنویی اظهارداشت: نگهبانان ما به صورت مستمر در محل هوشیار هستند تا هرگونه تحرکی را گزارش دهند.

معبد چغازنبیل در ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر باستانی شوش و ۳۵ کیلومتری غرب شهر باستانی شوشتر واقع است؛ این سازه در سال ۱۹۷۹ (۱۳۴۸ هجری شمسی) نخستین اثر تاریخی از ایران بود که در فهرست میراث جهانی یونسکو جای گرفت و جامعه بین‌المللی برای آن ارزش فوق العاده و استثنایی قایل شد.

0/5 (0 Reviews)