فصل بی‌رونقی صنعت اسب در خوزستان

خوزستان زادگاه اسب اصیل عرب، سال‌ها است که با مشکلات فراوانی در صنعت اسب مواجه است؛ مشکلاتی که حالا تغییر شغل و تعطیلی باشگاه‌ها را در سر اسب‌داران پرورانده است.

خوزستان زادگاه و محور اسب اصیل عرب است اما طی چند سال اخیر باشگاه‌های سوارکاری و مالکان اسب‌ها با مشکلاتی مواجه شده‌اند؛ فقدان مسابقات سوارکاری به واسطه آب و هوای گرم خوزستان و به تبع آن نیز کمتر دیده شدن اسب‌های خوزستانی و تاثیر آن در خرید و فروش و درآمدزایی، کمبود آذوقه، هزینه بالای نگهداری اسب‌ها و عدم حمایت نهادها، از جمله مشکلات اساسی اسب داری در خوزستان محسوب می‌شوند. مشکلاتی که در کم شدن رونق صنعت اسب در استان و عقب افتادن مهد صنعت اسب اصیل عرب نسبت به استان‌های دیگر تاثیر بسیاری داشته است.

البته معضلات اسب داری در خوزستان به این جا ختم نمی‌شود و رد پای دلالان نیز در این صنعت دیده می‌شود. دلالانی که از مشکلات موجود در مسیر اسب داری بهره برده و با خرید اسب‌های تولیدی اسب‌داران با قیمت کم، ضمن اینکه جیب‌های‌شان پُر پول‌تر شده، باعث شده‌اند تولید اسب کم‌کم از دست خوزستانی‌ها نیز خارج شود.

در سال‌های اخیر همین مشکلات باعث شده که حتی باشگاه‌های سوارکاری به فکر تغییر شغل و تعطیلی باشگاه‌های خود نیز باشند، فکری که اگر به واقعیت تبدیل شود، صنعت اسب در خوزستان را با چالش اساسی مواجه خواهد کرد.

آب و هوای گرم و کمبود آذوقه از مشکلات اسب‌داران خوزستانی

به گزارش ایسنا، علی بهزادی از اسب داران قدیمی اهواز است که در باشگاه او ۱۸ راس اسب وجود دارد؛ این باشگاه‌دار صنعت اسب در استان خوزستان را دچار چند مشکل اساسی دانست و گفت: از بزرگترین مشکلات این صنعت در استان آب و هوای خوزستان است. به دلیل آب و هوای گرم خوزستان در کمتر فصلی می‌توان مسابقات برگزار کرد و کم بودن رقابت‌ها نیز باعث شده که قیمت اسب خوزستان برای فروش به حد نصاب نرسد. تا وقتی مسابقات برگزار نشود، صنعت اسبی هم در کار نیست و سوارکار و مالک اسب نیز نمی‌توانند امرار معاش کنند. تاثیر برگزاری مسابقات آنقدر زیاد است که تا مسابقه‌ای نباشد، اسب‌ها کمتر دیده شده و باشگاه‌داران نیز در بحث درآمدزایی دچار مشکل می‌شوند.

وی کمبود آذوقه را دیگر مشکل اساسی صنعت اسب در خوزستان دانست و ادامه داد: در حالی که خوزستان از نظر سرزمینی یک جلگه است اما متاسفانه از نظر خرید آذوقه با مشکل مواجه هستیم. البته به تازگی جهاد کشاورزی پا پیش گذاشته است و در تهیه سبوس به قیمت دولتی به باشگاه‌داران کمک می‌کند و قول هم داده که جُو و مابقی نهاده‌های مورد نیاز در بحث آذوقه اسب‌ها را به باشگاه‌داران بدهد.

این باشگاه‌دار قدیمی با بیان اینکه در ایران صادرات اسب وجود ندارد و این نیز از بزرگترین مشکلات ما محسوب می‌شود، گفت: اسب وارد ایران می‌شود ولی به بن‌بست می‌خورد و برای خروج و صادرات راهی وجود ندارد که این نیز به دلیل نبود قرنطینه خوب و سپس صادر کردن آن به خارج از کشور است. در مجموع به خاطر مشکلات موجود، دست صنعت اسب در خوزستان خیلی باز نیست.

نبود صادرات و رد پای دلالان در خارج شدن تولید اسب از دست خوزستان

به گزارش ایسنا، محمدرضا نیکروان، موسس یک باشگاه سوارکاری در اهواز است که این باشگاه برای چهار سال در مسابقات زیبایی قهرمان کشور شده است. نیکروان درخصوص مشکلات و معضلات صنعت اسب در خوزستان توضیح داد: ما کارمان را خیلی گسترش داده بودیم و در همین باشگاه نیز میزبان مسابقات زیبایی بودیم اما اکنون مشکلات اسب داری آنقدر بسیار است که نمی‌توانیم مانند سابق کار کنیم؛ نگهداری اسب‌ها سخت و مشکلات خاص خود را دارد و از سوی نهادها نیز هیچ کمکی به ما نمی‌شود و نداشتن حامی باعث بیشتر شدن مشکلات شده است.

وی با بیان اینکه مشکلات باعث شده که رونق اسب داری در خوزستان بسیار کم شود و باید فکری در این خصوص شود، افزود: خوزستان مهد اسب اصیل عرب است و حیف است که در این صنعت از استان‌های دیگر عقب بیافتیم. اسب‌های خوبی در استان داشتیم ولی برخی مالکان به دلیل مشکلات موجود مجبور به فروش اسب‌های خود شدند و اکنون نیز جایگزینی اسب‌هایی که تولیدات خودمان هستند، بسیار سخت است. آن‌هایی که اسب‌های تولیدی ما را خریداری کرده‌اند، در حال تولید بهترین اسب‌ها و فروش آن‌ها به سراسر کشور با چندین برابر قیمت هستند.

این باشگاه‌دار با اشاره به هزینه‌های هنگفت بر دوش باشگاه‌ها، گفت: کمبود آذوقه باعث شده که هزینه خرید علوفه چندین برابر شود. ضمن اینکه پرداخت هزینه کارگران و آب و برق آن هم بدون حامی مالی، کار را سخت‌تر کرده است. باشگاه بنده از قدیمی‌ترین و بزرگترین باشگاه‌های استان است ولی به دلیل همین مشکلات، برای چندین بار قصد تعطیلی باشگاه و تغییر شغل را داشتیم زیرا دخل و خرج به هم نمی‌خورد. ما واقعا انتظار کمک و رسیدگی داریم و حیف است که خوزستان با این همه قدمت در صنعت اسب اصیل از دیگر استان‌ها عقب بیفتد.

وی دلیل ماندگاری در این حرفه را عشق به اسب و این شغل دانست و ادامه داد: خیلی‌ها می‌گویند که وضعیت مالی باشگاه‌های سواکاری خوب است اما واقعا به این صورت نیست. اسب حیوان بسیار حساسی است و تلفات نیز در آن بسیار است و هر اسبی که تلف شود، چندین میلیون تومان ضرر خواهیم کرد. ضمن اینکه بحث بیمه اسب‌ها نیز هزینه هنگفتی به باشگاه‌ها تحمیل می‌کند که مقرون به صرفه نیست و واقعا نیازمند کمک مسئولان در این زمینه هستیم.

نیکروان درباره صادر نشدن اسب ایرانی به کشورهای دیگر نیز گفت: به دلیل بحث قرنطینه که در کشور وجود ندارد، صادرات هم صورت نمی‌گیرد و از سویی دست دلال‌ها بازتر می‌شود و اسب‌ها را با قیمت کم از تولیدکنندگان خریداری کرده و با چندین برابر قیمت می‌فروشند. مالکان اسب‌ها هم به دلیل مشکلاتی که در این صنعت دارند، مجبور به فروش اسب‌های خود شده اما سود را دلال‌ها می‌برند.

تاثیر پیست اختصاصی در رونق بیشتر صنعت اسب در خوزستان

به گزارش ایسنا، حسین برون، رییس هیات سوارکاری خوزستان درباره حل مشکلات باشگاه‌های سوارکاری و رونق به صنعت اسب در استان، عنوان کرد: برای رونق بیشتر به این صنعت در خوزستان، مسابقات استانی و کشوری کورس و زیبایی را در تقویم هیات جای داده‌ایم که با گرفتن مجوز این رقابت‌ها از سوی اداره‌کل ورزش و جوانان خوزستان و برگزاری مسابقات با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مطمئنا این مهم به رونق صنعت اسب در استان کمک کرده و در بحث درآمدزایی و خرید و فروش اسب نیز به باشگاه‌داران کمک شایانی خواهد کرد.

وی درباره نبود حمایت مالی از اسب‌داران و مشکل آذوقه برای اسب‌ها نیز گفت: ما تنها در بحث مسابقات اسپانسر داریم و معمولا باشگاه‌داران خودشان باشگاه‌های‌شان را اداره می‌کنند و منبع درآمدی‌شان از طریق نگهداری اسب‌هایی است که به آن‌ها سپرده می‌شود. در بحث آذوقه نیز چندین سال است که جهاد کشاورزی به تعاونی اسب‌داران سبوس می‌دهد تا بخشی از هزینه اسب‌داران جبران شود اما سهمیه خیلی به چشم نمی‌آید.

رییس هیات سوارکاری خوزستان با اشاره به نبود پیست استاندارد بین‌المللی سوارکاری در استان و تاثیر این مهم بر صنعت اسب در خوزستان، افزود: دستور تعیین ردیف بودجه برای احداث این پیست از سوی استاندار داده شده است. در حال حاضر در اهواز یک پیست داریم که متعلق به شرکت برق منطقه‌ای بوده که البته همکاری خوبی با هیات داشته‌اند اما اینکه هیات هنوز یک پیست اختصاصی و استاندارد ندارد، یک معضل است. اگر چنین زیرساختی فراهم شده و این پیست اختصاصی را در اختیار داشته باشیم، مطمئنا در برگزاری بهتر مسابقات و بحث رونق صنعت اسب در خوزستان تاثیر بسزایی خواهد داشت.

وی سرکشی مداوم به باشگاه‌های سوارکاری را از مهمترین دغدغه‌های هیات استان دانست و گفت: ما پای صحبت‌های اسب‌داران در شهرهای مختلف می‌نشینیم و با شنیدن مشکلات آن‌ها، موارد را برای حل‌شدن، به اداره‌کل ورزش و جوانان خوزستان منعکس می‌کنیم و امیدواریم که نتیجه خوبی حاصل شود و این صنعت در خوزستان با رونق باقی بماند.

به گزارش ایسنا، برخلاف آنکه مشکلات باشگاه‌های سوارکاری در خوزستان طی سال‌های اخیر بسیار زیاد شده اما در این سال‌ها نگاه چندان خوبی به رفع مشکلات موجود در مسیر اسب‌داران نشده است، هر چند هیات فعلی سوارکاری استان برنامه‌های خوبی برای همچنان سرپا بودن صنعت اسب در خوزستان دارد. این صنعت آنقدر مهم بوده که اگر باشگاه‌داران همچنان در این مسیر تنها باشند، شاید در آینده نزدیک مهد اسب اصیل ایران دچار اتفاقات ناگوار شده، به صورتی که به طور کلی تولید اسب از دست اسب‌داران خوزستانی خارج شده و شاید این صنعت در خوزستان به زمین بخورد. اتفاقی که اگر رخ دهد، ضمن از کار افتادن چرخه این صنعت در خوزستان، ضررهای مالی زیادی به استان حتی در بخش اقتصادی و گردشگری وارد خواهد کرد.

مسئولان متولی ورزش خوزستان نیز باید بتوانند زیرساخت لازم یعنی پیست اختصاصی را در اختیار هیات استان قرار داده تا با برگزاری مسابقات و میزبانی رقابت‌های کشوری و نمایش تولیدات داخلی، رونق از دست رفته را به صنعت اسب خوزستان برگردانده و زادگاه و مهد اسب اصیل عرب همچنان در خوزستان پایدار باقی بماند.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of