پرونده موکب‌های اربعین خوزستان بسته شد

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان گفت:پرونده کاری موکب‌های اربعین درخوزستان با قطعی شدن ممنوعیت پذیرش زائران اربعین حسینی ازسوی دولت عراق به طور رسمی بسته شد.

حجت‌الاسلام سیدمحمود موسوی روز یکشنبه  افزود:موکب های شهری ، ورودی به استان خوزستان ، منتهی به مرزها و موکب‌های مستقر در نقاط صفر مرزی گذرگاه‌های چذابه و شلمچه اجازه هیچ‌گونه فعالیتی در اربعین امسال نخواهند داشت.
وی افزود:ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان و کمیته اسکان ، تغذیه و جذب مشارکت های مردمی ستاد اربعین حسینی این استان که متولی ساماندهی بیش از یک هزار و ۵۰۰موکب اربعین است امسال به خاطر ممنوعیت ورود زائر خارجی به عراق و مخاطرات ناشی از شیوع ویروس کرونا ، نمی‌توانند در ایام ماه صفر از عزاداران و زائران پذیرایی کنند و اصولا” اجازه برپایی موکب از سوی ستاد بازسازی عتبات عالیات داده نخواهد شد.
رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان به خیران ، نیکوکارانی و موکب دارانی که مایل هستند در امور خیریه مشارکت کنند توصیه کرد بسته‌های بهداشتی ، کمک مومنانه ، کمک به دانش آموزان نیازمند و کمک‌های مردمی برای بازسازی حرم های مطهر در شهرهای مقدس عراق داشته باشند.
حجت الاسلام موسوی به همه عزاداران حسینی در سراسر کشور توصیه کرد به شایعه ها و اخبار غیرموثق و تنش آفرین توجه نکنند و به هیچ عنوان و انگیزه‌ای به سمت مرزهای شلمچه و چذابه حرکت نکنند.
وی به هیات های عزاداری توصیه کرد با توجه به گرمی هوا و نبود هیچ گونه امکانات پذیرایی در مرزهای شلمچه و چذابه عازم این مرزها نشوند و نیروهای مرزبانی و انتظامی را به زحمت نیندازند و حضور در کنگره اربعین را به سال آینده و در صورت اجازه دولت عراق و ریشه کنی ویروس کرونا موکول کنند.
رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان درادامه افزود: افرادی مدعی هستند از طرف عشایر و شیوع عراقی برای حضور در اربعین امسال دعوت شده‌اند ولی چون این کار مخالف قانون کشور عراق است ، عزیمت به عراق بدون گذرنامه و ویزا امکان پذیر نیست و نقض و زیرپا گذاشتن مقررات یک کشور عواقب منفی زیادی در آینده برای دو کشور ایران وعراق خواهد داشت.
به گزارش ایرنا با وجود درخواست ها و تذکرهای جدی مسوولان سیاسی و انتظامی خوزستان مبنی بر عدم مراجعه زائران به مرزهای چذابه و شلمچه ، متاسفانه عده‌ای همچنان اصرار به حرکت به سمت مرزها و احیانا” عبور از مرزها را دارند که این موارد در روزهای اخیر دیده شده است.
سردار سرتیپ قاسم رضایی جانشین فرماندهی نیروی انتظامی(ناجا) روز شنبه در بازدید از مرزهای شلمچه و چذابه ، بر انسداد مرزهای چهارگانه کشور در طول ماه صفر و پس از آن تاکید کردو گفت:مسوولان کشور عراق به صورت رسمی اعلام کردند به دلیل شیوع کرونا در عراق ، در اربعین امسال زائران نمی‌توانند به عراق سفر کنند.
از سوی دیگرفرماندار دشت آزادگان بار دیگراز زائران و عزاداران اربعین حسینی خواست دسته روی به سمت مرز چذابه را متوقف کنند.
حمید سیلاوی افزود: با وجود اطلاع رسانی و هشدارهای لازم ، هنوز عده‌ای اصرار بر انجام کارغیرقانونی وتنش آفرین دارند ولی اینان توجه داشته باشند عوامل اجرایی ، انتظامی و مرزبانی اجازه چنین کاری به آنان نخواهند داد.
وی گفت: عبور غیر قانونی از مرز می تواند روابط سیاسی دو کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق با مخاطرات و تنش های زیادی رو به رو کند.
نماینده ولی فقیه در خوزستان و امام جمعه اهواز از عموم زائران اربعین خواست به خاطر وضعیت خاص ناشی از شیوع ویروی کرونا ، به سمت مرزهای چذابه و شلمچه حرکت نکنند و امسال به جای راهپیمایی در اربعین ، زیارت اربعین را زمزمه کنند.
نیروهای انتظامی و مرزبانی روز جمعه ۲۸ شهریورماه تلاش معدود افرادی را که تلاش داشتند وارد محدوده مرزی شلمچه شوند ناکام گذاشتند و به آنان اجازه ندادند از مرز عبور کنند.
اربعین پارسال حدود ۱.۲میلیون زائرحسینی به صورت انفرادی و کاروانی تنها با داشتن گذرنامه از گذرگاه‌های چذابه و شلمچه راهی شهرهای مقدس عراق شدند.
حرکت خودجوش کاروان اربعین حسینی به سمت مرزهای شلمچه و چذابه و حضور در کنگره اربعین در عراق از سال ۱۳۹۲ شکل گرفت و هر سال بر عظمت و شکوه این حرکت مردمی و دینی افزوده شد.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of