• پنج شنبه / 6 اردیبهشت 1403 / 17:38
  • دسته‌بندی: تیتر اول
  • کد خبر: 99061932363
  • خبرنگار : 5

برگزاری انتخابات در خوزستان با ملاحظات بهداشتی کرونا

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان در خصوص اجرای دستورالعمل های بهداشتی و نظارت بر سلامت انتخابات توسط بهداشت توضیح داد و توصیه های لازم را به مردم ارائه داد.

دکترسید محمد علوی چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: برای پیشگیری از بیماری کرونا و حفظ سلامت مردم، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پروتکل‌هایی را برای نظارت هرچه بیشترقبل و حین برگزاری انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی پیش بینی کرده و آن را در قالب یک برنامه منسجم و زمان بندی شده از روز چهارشنبه تا پایان انتخابات در حوزه های تحت پوشش اعمال می کند.

وی افزود: مرکزبهداشت خوزستان نیزهمگام با دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، قبل ازبرگزاری انتخابات، انجام بازدیدهای کارشناسان بهداشت از محل های اخذ رای به صورت تیمی و نظارت بر رعایت فاصله گذاری اجتماعی و انجام گندزدایی و ضدعفونی محل‌ها، سرویس های بهداشتی و آبخوری‌ها، ارائه آموزش‌های لازم به دست اندرکاران صندوق‌های اخذ رای و همچنین آموزش و توجیه ممنوع بودن هرگونه پذیرایی و توزیع اقلام خوردنی درروز انتخابات توسط نامزدهای انتخاباتی و هواداران آنها را در برنامه دارد.

علوی ادامه داد: آموزش و توجیه افراد در خصوص به کارگیری نکردن افرادی که احتمال ابتلا به کرونا ویروس دارند به عنوان عوامل اجرایی نظارتی و حفاظتی در شعب اخذ رای، آموزش در خصوص داشتن نیروهای ذخیره جایگزین عواملی که عائم مشکوک در آن پیدا شود و جلوگیری از اخذ اثر انگشت در فرآیندهای مختلف انتخابات از جمله روز اخذ رای از جمله دیگر اقدامات است.

سرپرست معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهوازاز جمله دیگربرنامه های نظارتی به آموزش در خصوص افزایش دستگاه احرازهویت بازرسی، نظارت بر امور مرتبط با ضدعفونی فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها، دفاتراخذ رای و همچنین شعبه ها توسط بازرسان بهداشت و نظارت کامل بر مراکز تهیه طبخ و توزیع غذای عوامل اجرایی و دست اندرکاران انتخابات توسط کارشناسان بهداشت اشاره کرد.

وی گفت: از دیگر اقدامات نظارت بر خودروهای به کارگیری شده در شعب توسط کارشناسان بهداشت، نظارت بر چیدمان مناسب میزها و صندلی‌ها برای رای دهندگان و عوامل در شعب به صورتی که فاصله حداقل ۲ متری حذف شود و اطلاع رسانی رعایت ضوابط بهداشتی با اولویت مقابله با کرونا از طریق درج شعار من ماسک می‌زنم در وسایل اطلاع رسانی و برگه های تبلیغاتی است.

علوی اضافه کرد: توزیع پوسترهای اطلاع‌رسانی مبنی بر رعایت بهداشت فردی در کنترل و پیشگیری بیماری کووید ۱۹ در کلیه شعب اخذ برای ارسال پیامک‌های آموزشی به مردم، به همراه داشتن خودکار شخصی، ماسک و سایر ابزارآلات و تجهیزات لازم فردی در روزانتخابات و رعایت نظارت بر نحوه چیدمان صندوق های اخذ رای با فاصله بیش از۲ متر در فضای روباز نیز لازم است.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان از دیگر اقدامات، نظارت بر ضد عفونی کامل ابزاراز قبیل میز، صندلی و سایر ابزاری که به صورت مشترک توسط رای دهندگان استفاده می‌شود، آموزش ضرورت رعایت فاصله گذاری اجتماعی در تمام مدت حضور در شعب اخذ رای، اطلاع رسانی و آموزش به مردم در رسانه‌های گروهی در خصوص به همراه نیاوردن کودکان و خردسالان به شعبه های اخذ رای عنوان کرد.

وی از دیگر دستورالعمل‌ها به استفاده ازماسک به صورت مستمر توسط رای دهندگان و مسوولین اجرایی و نظارتی در محل‌های برگزاری انتخابات، نظارت برنحوه اخذ رای توسط صندوق‌های سیاراز بیماران قطعی مبتلا به کرونا با تجهیزات کامل در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و نظارت بر علامت گذاری مکان استقرار افراد در شعب اخذ رای برای نظارت بیشتر اشاره کرد.

توصیه به مردم

علوی به مردم نیز توصیه کرد: قبل از ورود و پیش از خروج از شعبه های اخذ رای، دست های خود را با آب وصابون و یا مواد ضد عفونی کننده بر پایه الکل شست و شو دهید، هنگام حضور در شعب حتما از ماسک استفاده کنید که ماسک سه لایه معمولی کفایت می کند، از تجمع بدون رعایت فاصله گذاری یک تا دو متر خودداری کنید ودر مکان های علامت گذاری شده استقرار یابید.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: حتما از خودکار شخصی استفاده کنید،از ثبت اثر انگشت و به همراه بردن کودکان پرهیز کنید، قبل و بعد از اعلام نتایج از حضور در تجمع و نشست های تبلیغاتی اجتناب کرده و در صورت استفاده از دستکش بلافاصله پیش از خروج از شعبه آن را در سطل زباله دردار یا در کیسه پلاستیکی بیندازید.

بر اساس این گزارش، تعداد شعب اخذ رای در این دوره از انتخابات در حوزه انتخابیه اهواز ۷۰۴ شعبه پیش بینی شده است.

با توجه به همه گیری ویروس کرونا، مرحله دوم انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، مشمول پروتکل‌های بهداشتی است. در این مرحله، توزیع اقلام انتخاباتی همچون جزوه و تراکت و راه‌اندازی ستادهای انتخابات و کارناوال ممنوع است و تبلیغات انتخاباتی به صورت مجازی یا تبلیغات شهری و یا پخش سخنرانی در صدا و سیما انجام می‌شود.

مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار بود ۲۹ فروردین ۱۳۹۹ برگزار شود که به دلیل شیوع ویروس کرونا و خطرات ناشی از پیامدهای آن به ۲۱ شهریور موکول شد.

دور نخست انتخابات مجلس یازدهم، دوم اسفند ۹۸ و یک روز بعد از اعلام خطر شیوع ویروس کرونا در کشور برگزار شد.

خوزستان دارای ۱۸ نماینده در مجلس شورای اسلامی است که غیر از یک نماینده در حوزه انتخابیه اهواز، همه نماینده‌ها در مرحله اول مشخص شدند.

حوزه انتخابیه اهواز، باوی، حمیدیه و کارون سه کرسی نمایندگی در مجلس دارد که در مرحله نخست انتخابات که در دوم اسفند ماه برگزار شد، سید کریم حسینی و مجتبی یوسفی به عنوان نماینده راهی مجلس یازدهم شدند و شبیب جویجری و احمد سراج ۲ نامزد دیگر به مرحله دوم انتخابات راه یافتند.

دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در خوزستان نیز در ۶ حوزه انتخابیه به مرحله دوم کشیده شد. انتخابات این مرحله ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ برگزار شد که در آن ۱۶ نامزد در حوزه های انتخابیه اهواز، بهبهان، ماهشهر، آبادان، ایذه و باغملک و مسجدسلیمان برای انتخاب هشت نماینده با هم رقابت کردند.

به گفته سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، براساس آخرین آمار موجود، خوزستان دارای چهار شهر با وضعیت قرمز، سه شهر با وضعیت نارنجی، هشت شهر با وضعیت زرد و ۱۳ شهر با وضعیت سفید از لحاظ شیوع کرونا است .
فرهاد ابول نژادیان افزود: در حال حاضر وضعیت شهرهای آبادان، بهبهان، آغاجاری و امیدیه از نظر شیوع کرونا قرمز هستند ‌ که این افزایش شهرهای قرمز برای ما نگران کننده است.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of