هپاتیت در خوزستان اپیدمی نشده‌است

رییس مرکز بهداشت خوزستان در خصوص وضعیت بیماری هپاتیت A در خوزستان و عوامل ابتلای تعدادی از مردم گفت: این بیماری در خوزستان اپیدمی نشده است اما موارد متعددی از ابتلا به هپاتیت A در اهواز از طریق پزشکان عمومی ، خصوصی و مراکز بهداشتی و درمانی گزارش شده است.

دکتر سیدمحمد علوی چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: بعد از مساله سیل در خوزستان و آبگرفتگی و بالا زدن فاضلاب در کوت عبدالله شهرستان کارون، موارد متعددی از هپاتیت A در این مناطق گزارش شد هر چند مشکل فاضلاب در خوزستان مساله جدیدی نیست و سال‌هاست که آب با فاضلاب ترکیب می‌شود.
وی بیان کرد: مراکز بهداشت غرب و شرق اهواز بارها اعتراض و شکایت خود را از شرکت آب و فاضلاب و به خصوص آبفای روستایی به دلیل آلوده شدن آب با فاضلاب به دادستانی اعلام کردند و این موضوع به دلیل تاثیر آن بر سلامت مردم از مطالبات قدیمی بهداشت است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: موارد تک گیر از بیماری هپاتیت A به مطب پزشکان در استان مراجعه می‌کنند البته مواردی از ابتلا بیماری‌هایی از جمله سالمونالا، بیماری‌های اسهالی مانند شیگلوزو آمیبیازیس نیز اعلام شده که در شورای سلامت خوزستان مطرح شده است.
آب آلوده از راههای مهم انتقال هپاتیت A
علوی با اشاره به اینکه یکی از راههای مهم انتقال هپایت A آب آلوده است گفت: این آب ممکن است از طریق یخ آلوده، آلوده بودن دست و همچنین آب آلوده جاری در خانه ها خطرساز شود اما تلاقی آب و فاضلاب به ویژه در مناطق روستایی از دلایل عمده است.
رییس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: نقاطی که شکستگی لوله و فاضلاب دارند تلاقی آب و فاضلاب ایجاد شده و باعث زمینه ساز شدن بیماری می‌شود.
وی همچنین در برنامه تلویزیونی سلامت خونه با بیان اینکه یکی از مطالبه‌گران اصلی آب شرب سالم در اهواز ما هستیم گفت: ۲ شاخص عمده در تامین آب آشامیدنی سالم برای مردم میزان کلر باقی مانده و غلظت میکروبی است که متاسفانه در خیلی نقاط استان خوزستان و در مناطق روستایی و حاشیه شهر دیده شده که فاضلاب در سطح است و لوله‌های آب شرب غرق در این فاضلاب هستند.
علوی ادامه داد: شکستگی لوله‌ها و اتصالات انتقال آب آشامیدنی موجب می‌شود آب و فاضلاب با هم ترکیب شود و مردم آبی مصرف کنند که آغشته به مدفوع انسانی است و در نتیجه موجب می‌شود تمامی عوامل میکروبی که از طریق آب منتقل می‌شوند سلامت مردم را تهدید کند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: از طرفی قطع برق موجب افزایش آلودگی آب نیز می‌شود چون بیشتر منازل در استان خوزستان پمپ آب دارند و آب با فشار پمپ در اختیار مردم قرار می‌گیرد در نتیجه با قطعی برق فشار پمپ از بین می‌رود و در نتیجه فشار منفی در داخل لوله مکش یا بک سیفوناژ ایجاد می‌کند و همین امر موجب می‌شود از نقطه ای که لوله دچار شکستگی است فاضلاب را به داخل بکشد و در نتیجه آبی که با فاضلاب ترکیب شده در اختیار مردم قرار می‌گیرد.
هپاتیت A نوعی بیماری عفونی حاد کبد است و بسیاری از افراد مبتلا به ویژه افراد کم سن و سال علایم کمی دارند یا هیچ علامتی ندارند.
فاصله زمانی بین ابتلا و بروز علایم بین ۲ تا شش هفته است و اگر علایمی وجود داشته باشند به‌طور عادی تا هشت هفته باقی می‌ماند و ممکن است شامل تهوع، استفراغ، اسهال، زردی پوست، تب و شکم درد باشد.

0/5 (0 Reviews)