• پنج شنبه / 9 فروردین 1403 / 13:20
  • دسته‌بندی: اخبار خوزستان , خبر ویژه
  • کد خبر: 99050195762
  • خبرنگار : مدیرکل دفتر آموزش عشایری وزارت آموزش و پرورش:

نمی‌گذاریم حتی یک مدرسه از آموزش و پرورش عشایری ایذه خارج شود

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایری وزارت آموزش و پرورش با بیان این‌که خوزستان استان بسیار مهم برای وزرات آموزش و پرورش است، گفت: خوزستان ۶۹۶ مدرسه عشایری، هزار و ۲۵۳ کلاس و ۱۳ هزار و ۵۸۴ دانش‌آموز عشایری دارد و با این آمار و ارقام به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم که حتی یک مدرسه عشایری از دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایری جدا و به روستایی ملحق شود و به هیچ عنوان این اتفاق نخواهد افتاد و دلیلی برای اجرای آن نیز وجود ندارد.

بر اساس گفته‌های چند معلم عشایری ایذه، مدتی است که زمزمه خارج شدن حدود ۶۰ مدرسه عشایری ایذه از آموزش و پرورش عشایری خوزستان و الحاق آن‌ها به آموزش و پرورش روستایی ایذه مطرح شده و این درحالی است که هنوز این مدارس در مناطق محروم و برخی از دانش‌آموزان کوچ‌رو هستند. همچنین اجرای قانونی این طرح تنها با موافقت شورای آموزش و پرورش و با امضای استاندار خوزستان امکان‌پذیر است. خبرنگار ایسنا برای بررسی این موضوع و دغدغه این روزهای معلمان و دانش‌آموزان عشایری شهرستان ایذه، با مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش گفت‌وگویی داشته است که در ادامه می‌خوانید.
دکتر محمدرضا سیفی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: این مساله مطرح شده بود اما محقق نشده است و هیچ کدام از اولیا و معلمان عشایری خوزستان نگران نباشند. طبق بند ۱۶ اساسنامه مدارس عشایری نیز هرگونه الحاق، تخصیص یا انحلال مدارس عشایری غیر قانونی است و دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش، از اولین روزهایی که زمزمه این موضوع بود، به شدت این مهم را رصد می‌کند.
وی افزود: ما بلافاصله با اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان صحبت کردیم و معاون وزیر نیز نامه‌ای تحت عنوان این‌که الحاق، تجمیع و انحلال مدارس عشایری تنها با موافقت شورای آموزش و پرورش استان است و نیاز به تایید استاندار دارد و با دلایل کافی صورت می‌گیرد، به آموزش و پرورش خوزستان ارسال کرد.
مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: این مساله را یاددآوری کردیم که در ۲۰ سال گذشته در استان سیستان و بلوچستان، ۱۹ هزار دانش‌آموز عشایری را از کد مدرسه عشایری جدا کردند و به مدارس روستایی ملحق کردند که ما پس از ۲۰ سال توانستیم این دانش‌آموزان را دوباره زیر چتر تعلیم عشایری بازگردانیم. از طرفی ما استان‌هایی داریم که دانش‌آموز عشایری ندارند، مانند استان مرکزی یا زنجان، اما برای این‌که بتوانند از خدمات این دفتر استفاده کنند، اداره‌کل آموزش و پرورش عشایری دارند.
دکتر سیفی تاکید کرد: استان خوزستان استان بسیار مهم برای وزارت آموزش و پرورش است که تعداد ۶۹۶ مدرسه عشایری، هزار و ۲۵۳ کلاس و ۱۳ هزار و ۵۸۴ دانش‌آموز عشایری دارد و با این آمار و ارقام به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم که حتی یک مدرسه عشایری از دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایری جدا و به روستایی ملحق شود. به هیچ عنوان این اتفاق نخواهد افتاد و دلیلی برای اجرای آن نیز وجود ندارد. استان خوزستان برای ما ارزشمند است.
وی بیان کرد: ما در سه استان بوشهر، هرمزگان و مازندران برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی، ۵ هزار دانش‌آموز عشایری را شناسایی کردیم و زیر چتر تعلیمات عشایری قرار دادیم، بنابراین اجازه نمی‌دهیم، حتی یک مدرسه از پوشش آموزش و پرورش عشایری خارج شود. برای این کار نیز باید دلایل قانع‌کننده وجود داشته باشد؛ یکی از دلایل این است که مدیر آموزش و پرورش استان و استاندار تشخیص دهند که در مدرسه مدنظر دانش‌آموز عشایری وجود ندارد اما تا مادامی که دانش‌ آموز عشایری وجود دارد، مدرسه عشایری نیز وجود خواهد داشت.
مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش در پایان، گفت: بر اساس ماده ۱۶ اساسنامه مدارس عشایری، انجام این کار خلاف قانون است و پیش از شیوع کرونا نیز در آخرین جلسه شورای معاونان و مدیران کل استان‌ها که در مشهد مقدس برگزار شد، معاون وزیر تبعات چنین اقدامی را به استان‌ها ابلاغ کرده بودند.
انتهای پیام

0/5 (0 Reviews)