کرونا در خوزستان فعلا به مداخله فوری نیاز ندارد

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به کمبود کادر پرستاری در خوزستان در مقابله با کرونا گفت: با توجه به اینکه تنها حدود ۴۰ روز از ورود کروناویروس به استان خوزستان گذشته و ممکن است این موضوع ادامه پیدا کند، شاهد خسته شدن پرسنل در همه کشور از جمله خوزستان هستیم.

دکتر فرهاد ابول‌نژادیان امروز، ۱۱ فروردین در ارتباط ویدئوکنفرانس با رئیس جمهور در پاسخ به پرسش‌های وی در زمینه زمان ورود کروناویروس به خوزستان، چگونگی ورود و روز پیک این ویروس اظهار کرد: چهارم اسفندماه برای نخستین بار سه مورد مثبت کروناویروس در خوزستان گزارش شد. یکی از این موارد از اندیمشک بود که ایستگاه قطار قم – اهواز در آنجا وجود دارد. دو مورد دیگر نیز از اهواز و هندیجان بودند که سابقه سفر به قم داشتند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: از دو سه روز قبل از تایید ابتلای این افراد به کروناویروس، علائم بالینی این بیماران شبیه به کرونا بود اما در آن زمان نمونه‌های آزمایش را به انستیتو پاستور ارسال می‌کردیم که در نهایت، چهارم اسفندماه جواب قطعی آزمایش این افراد داده شد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: از ششم اسفندماه شرایط به گونه‌ای فراهم شد که آزمایشگاه رفرانس در اهواز آغاز به کار کرد و از آن روز نمونه‌های استان خوزستان و ایلام در این آزمایشگاه انجام می‌شود.

ابول نژادیان افزود: تاکنون ۲ هزار و ۹۵۳ آزمایش انجام داده‌ایم که ۲ هزار و ۲۴۶ آزمایش منفی و ۶۹۴ مورد مثبت بوده است. البته این موارد مثبت با احتساب ۲۳ مورد مثبت شب گذشته است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: از ابتدای اسفندماه تاکنون ۳۱ هزار و ۷۲۷ مورد با علائم تنفسی به بیمارستان‌های خوزستان مراجعه کردند که تاکنون ۶۹۴ بیمار از این تعداد مبتلا به کروناویروس بوده‌اند. همچنین ۴۰۳ بیمار از این تعداد، ترخیص شدند و امیدواریم امروز هم تعداد دیگری ترخیص شوند. تاکنون ۷۸ بیمار نیز فوت کرده‌اند. در حال حاضر ۱۹۰ بیمار مبتلا یا مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های خوزستان بستری هستند.

وی تصریح کرد: بنا بر دستورالعمل وزارت بهداشت، غربالگری مردم در دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی خوزستان آغاز شده است و تاکنون ۴ میلیون نفر از هم‌استانی‌های ما غربالگری شده‌اند. درمان تک دارویی و دو دارویی برای ۳۳ نفر از این تعداد در منزل آغاز شده و ۲۹۵ نفر نیز برای نمونه‌گیری به بیمارستان‌ها اعزام شده‌اند و پیگیر درمان آنان هستیم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در پاسخ به سوال رئیس‌جمهور در خصوص وجود مشکل یا کمبود خاصی در بخش درمان و همچنین خسته شدن روند کادر درمانی و فشار کاری بر پرستاران و پزشکان، گفت: در استان خوزستان ضریب نسبت پرستار به تخت از سالیان گذشته کم بود و سهمیه پرستاران خوزستان و استخدام کم بوده است.

وی افزود: ضریب پرستار نسبت به تخت در خوزستان ۰.۶۸ است در حالی که در بهترین شرایط، نسبت پرستار به تخت باید دو به یک تخت باشد. اکنون ضریب پرستار نسبت به تخت در نورم کشوری ۱.۱ است اما در خوزستان ۰.۶۸ تا ۰.۷۵ بوده است. این مساله باعث شده تعداد پرستاران ما در بیمارستان‌ها در مجموع کم باشد اما با لغو عمل‌های الکتیو و عدم انجام کارهای غیرضروری و جابه‌جایی‌هایی که انجام شده، کادر پرستاری مورد نیاز را تامین کرده‌ایم. این اقدامات موجب شده ظرفیت در بیمارستان‌ها و بخش‌های منتخب ایجاد شود.

ابول‌نژادیان تصریح کرد: در این شرایط، کادر پرستاری به ویژه در بخش آی‌سی‌یو باید به اندازه کافی وجود داشته باشند تا بتوانیم اقدامات خوبی برای بیماران انجام دهیم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: اگر سازمان مدیریت به ما کاملا کمک کنند تا در آزمون‌های استخدامی بعدی بتوانیم از ظرفیت نیروی انسانی بیشتری استفاده کنیم، امیدواریم این مشکل در درازمدت حل شود اما در حال حاضر با توجه به اینکه تنها حدود ۴۰ روز از ورود کروناویروس به استان خوزستان گذشته و ممکن است این موضوع ادامه پیدا کند، شاهد خسته شدن پرسنل در همه کشور از جمله خوزستان هستیم.

وی در پاسخ به این سوال رئیس جمهور مبنی بر اینکه اگر از نظر نیروی انسانی خستگی یا موردی وجود دارد، آیا از نیروهای مسلح کمکی اخذ شده است یا خیر؟ گفت: در خوزستان همه بخش‌ها و نیروهای مسلح به کمک ما آمدند. آمبولانس‌های سپاه پاسداران در اختیار ما قرار گرفته است و بیمارستان صحرایی سپاه نیز آماده شده تا در صورت نیاز در زندان مرکزی مستقر شود. اکنون مشکل حادی نداریم که مداخله فوری نیاز داشته باشد.

ابول‌نژادیان درخصوص موضوع ۱۰ هزار نفر استخدامی وزارت بهداشت، گفت: آزمون استخدامی در آبان‌ماه برگزار شده و وزارت بهداشت ۳۰۵ نیرو برای ما تزریق کرده که ۱۴۰ نفر از این تعداد، پرستار بوده‌اند اما شرایط طولانی‌مدت است و با این عدد هم به رقم در ازای هر پرستار یک تخت نمی‌رسیم مگر اینکه در آزمون‌های استخدامی سهمیه بیشتری برای وزارت بهداشت در نظر گرفته شود.

انتهای پیام

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of