شاید برای شما هم اتفاق بیفتد/ لطفا دل به جاده نزنید

آمارها افزایش پیدا میکند اما برخی هنوز با سرخوشی عجیبی خود و خانواده‌شان را از ابتلا مصون میدانند و این در حالی است که طبق اعلام مسؤولان بهداشت کشوری، در ایران هر ده دقیقه یک نفر به ویروس کرونا مبتلا می‌شود و این یعنی شاید برای شما هم اتفاق بیفتد، بله، کرونا، حتی برای شما دوست عزیز!

با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا تنها عامل بازدارنده‌ای که میتوان تا حجم زیادی از این اپیدمی را کنترل کند خودقرنطینگی است، مسئله‌ای که بارها تکرار شده و میزان توجه به آن در استان‌های مختلف کشور متفاوت است.

این روزها مسافرت و از خانه بیرون آمدن به‌ مهم‌ترین راه انتقال ویروس کرونا تبدیل شده است و حتی اگر ناقل آن باشیم درصد ابتلا به این ویروس طی بازه زمانی سفر بسیار بالا است تا جایی که نه تنها جان خود بلکه ممکن است با جان اعضای خانواده‌مان نیز بازی کنیم.

آمارها افزایش پیدا میکند اما برخی هنوز با سرخوشی عجیبی خود و خانواده‌شان را از ابتلا مصون میدانند و این در حالی است که طبق اعلام مسؤولان بهداشت کشوری، در ایران هر ده دقیقه یک نفر به ویروس کرونا مبتلا می‌شود و این یعنی شاید برای شما هم اتفاق بیفتد، بله، کرونا، حتی برای شما دوست عزیز!

حق‌الناس

مجید کاظمی، شهروندی اهوازی است که بعد از اتمام مایحتاج غذاییشان به سوپرمارکت محل آمده بود او در پاسخ به خبرنگار فارس که آیا به مسافرت رفته‌اند، گفت: حساب اینکه چند روز است در خانه مانده‌ایم از دستم در رفته است، حالا هم که بیرون آمده‌ام برای تهیه مواد غذایی مورد نیاز تا ۱۵ فروردین است وگرنه سفر را که همیشه می‌توان رفت.

او ادامه داد: خیلی‌ها فکر می‌کنند خب حالا که کرونا به جان همه جا افتاده کسی سفر نمی‌رود پس من می‌روم اما اگر کمی انصاف داشته باشد و به وجدانش رجوع کند متوجه می‌شود که این حق‌الناس است، تو بروی خوش‌بگذرانی اما بعد با درد و مرض برگردی و کل محله را بیمار کنی!

این شهروند اهوازی در گلایه از همسایه‌شان افزود: علی‌رغم تمام رعایت‌هایی که واحدهای آپارتمانمان داشتند یکی از همسایه‌ها بدون رعایت هیچ گونه نکته بهداشتی تردد داشت، ما نگران فرزندانمان بودیم حالا هم به مسافرت رفته‌اند و فقط خدا به ما و آن‌ها رحم کند که اگر ناقل این ویروس شوند یک ساختمان را درگیر کرده‌اند.

پنبه را رشته نکن

فروشنده این سوپرمارکت محلی با اشاره به اینکه میزان خرید حضوری با تحویل در منزل تا حدودی کاهش پیدا کرده گفت: خیلی از مشتری‌ها تماس میگیرند و لیست خریدشان را ما به درِ خانه می‌بریم اینطور حجم زیادی از رفت‌وآمدها کم می‌شود اما هستند کسانی که رعایت نمی‌کنند و دل‌خوش‌اند به اینکه اتفاقی برایشان نمی‌افتد.

این کاسب اهوازی افزود: این همه مسؤولان کشوری و استانی میگویند که در خانه بمانید اما انگار نه انگار، هر چقدر که مردم رعایت می‌کنند یک عده که فقط به فکر خوشی خودشان هستند همه پنبه‌ها را رشته میکنند، بابا جان این همه روز خدا، تو تلاش کن جانت را به خطر نیندازی بعد سر فرصت دل به جاده بزنید.

کاهش تردد

غلامعباس بهرامی نیا، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خوزستان در رابطه با میزان تردد خودروهای ورودی و خروجی در استان اظهار کرد: ورود وسایل نقلیه به استان از ۸ محور استان در مدت یادشده با ثبت ۷ هزار و ۲۹۷ تردد نشان دهنده کاهش ۸۴ درصدی است.

وی افزود: همچنین خروج وسایل نقلیه با ثبت ۶ هزار و ۷۵۳ تردد بیانگر کاهش ۸۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در تشریح آمار تردد وسایل نقلیه سبک گفت: سهم تردد وسایل نقلیه سبک در استان با ثبت ۲۵۱ هزار و ۲۵۲ تردد نسبت به مدت مشابه سال گذشته در تاریخ یاد شده، کاهش ۷۲ درصدی را نشان می‌دهد.

سفر درون‌استانی، نه

سرهنگ رضا دولتشاهی، رئیس پلیس‌راه خوزستان نیز با اشاره به اعمال محدودیت برای تردد در محورهای منتهی به استان خوزستان بیان کرد: میزان تردد در استان خوزستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۸۰درصد کاهش داشته است اما همچنان حجم سفرهای درون استانی بالا است.

وی افزود: رانندگانی که قصد ورود به استان را دارند برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا غربالگری می‌شوند.

رئیس پلیس راه خوزستان عنوان کرد: باتوجه به کنترل مبادی و اعمال سختگیری ها نسبت به تردد خودروها امیدواریم که میزان سفرها کاهش یابد، درحال حاضر نیز جاده‌های خوزستان تقریبا خلوت هستند و همین باعث شده که برخی رانندگان سرعت مجاز را رعایت نکنند.

وی خطاب به مردم افزود: از مردم درخواست میکنم که تاحد ممکن از سفرهای درون استانی خودداری کنند تا از این طریق به کنترل شیوع ویروس کرونا کمک کرده باشند.

حتی شما دوست عزیز!

آمار قطعی ابتلا به کروناویروس در خوزستان از ابتدا تا روز گذشته، ۴۷۴ مورد بوده است، موارد ابتلا به تفکیک شهرهای استان خوزستان، شامل اهواز ۱۶۱ مورد، دزفول ۴۱ مورد، آبادان ۳۸ مورد، خرمشهر ۳۵ مورد، اندیمشک ۳۳ مورد و ماهشهر ۳۰ مورد بوده است.

شوشتر نیز ۲۹ مورد، شادگان ۱۷ مورد، مسجدسلیمان ۱۳ مورد، شوش ۱۲ مورد، بهبهان ۱۱ مورد و رامهرمز و باوی هر کدام ۱۰ مورد ابتلا داشته اند.

در کارون نیز ۷ مورد، ایذه ۵ مورد، هندیجان و امیدیه هر کدام ۴ مورد، حمیدیه، رامشیر و گتوند هر کدام ۳ مورد و اندیکا ۲ مورد ابتلا ثبت شده است. باغملک، دشت آزادگان و آغاجاری نیز هر کدام یک مورد ابتلا داشته‌اند.

پس با توجه به این آمار که هر روز در نوسان نیز هست توجه به حفظ سلامتی خود و دیگران حق‌الناسی که در صورت عدم رعایت باید پاسخگوی وجدانمان باشیم، تعریف خودکشی تنها خود را از بالای پل انداختن و یا با گلوله به خود شلیک کردن نیست بلکه سفر کردن در روزهایی که اپیدمی ویروس کرونا به جان دنیا افتاده خود شکل نوینی از خودکشی است که بی‌مهابا به آن دامن می‌زنیم؛ حواسمان باشد که برای سفر همیشه وقت هست اما تنها به شرطی که جانی هم باشد!

انتهای پیام

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of