مهار ۱۷۰۰ میلیون مترمکعب سیلاب با سدهای خوزستان

معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: طی سیلاب اخیر و تا ساعت ۱۲ ظهر جمعه، ۱۷۰۰ میلیون مترمکعب آب وارد سدهای خوزستان شد که سد دز با دریافت ۵۹۵ میلیون مترمکعب دارای بیشترین حجم ورودی بوده است.

فراز رابعی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طی سیلاب اخیر و تا ساعت ۱۲ ظهر جمعه، ۱۷۰۰ میلیون مترمکعب آب وارد سدهای خوزستان شد که سد دز با دریافت ۵۹۵ میلیون مترمکعب دارای بیشترین حجم ورودی بوده است.

وی افزود: حوضه کارون با ۵۸۴ میلیون مترمکعب، کرخه با ۴۷۶، مارون ۳۲ و نهایتا سد جره با دریافت فقط ۲ میلیون متر مکعب بعد از سد دز در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.

معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: در برنامه ریزی مخازن سدهای استان خوزستان شرایط سیلاب های بهاره در نظر گرفته شده است.

رابعی اظهار کرد: اگر چه سیلاب روزهای اخیر بر ظرفیت مخازن اثر گذار است، اما چشم انداز و سیاست های بهره برداری به گونه ای است که ظرفیت مناسب مهار سیل احتمالی فروردین در سدها ایجاد خواهد شد.

معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به اینکه سیلاب اخیر اثر اندکی بر کاهش کسری مخزن سد مارون داشته است، گفت: روند ورودی آب به سدها کاهشی شده و طی ۱۲ ساعت گذشته متوسط ورودی به سد دز معادل ۱۳۲۳ مترمکعب برثانیه، سدهای زنجیره کارون ۱۳۳۲ مترمکعب بر ثانیه، سد کرخه ۹۶۸ مترمکعب بر ثانیه و مارون معادل ۸۱ مترمکعب بر ثانیه است که در مقایسه با روز گذشته در حوضه های کارون، کرخه و دز حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰ مترمکعب بر ثانیه کاهش یافته است.

وی افزود: از ابتدای سال آبی سیاست به حداقل رساندن ریسک سیلاب در دستور کار برنامه ریزی مخازن سدها بوده و حالت های مختلف و سناریوهای متعدد شبیه سازی و ترازهای مطلوب و حجم متناظر با آنها به جهت کنترل حداکثری سیل تعیین و خروجی سدها بر همین مبنا تنظیم شده است.

رابعی ادامه داد: در تمامی برنامه ریزی ها سعی شده خروجی سدها در حد تاب آوری رودخانه ها باشد. اگر چه عدم قطعیت ها و شرایط آب و هوایی نقش مهمی در این زمینه دارد.

وی اظهار کرد: به طور قطع حجم خالی سدهای استان در پایان اسفند بیش از سال گذشته بوده و برای رسیدن به این هدف، افزایش خروجی طی روزهای آینده از سدها بیشتر خواهد شد، بنابراین افزایش خروجی به هیچ وجه برای مناطق پایین دستی مشکل ایجاد نخواهد کرد، بلکه هدف آن فقط تنظیم حجم و تراز مطلوب سدها است.

معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان اضافه کرد: در حال حاضر حجم خالی سدهای استان ۷٫۳ میلیارد متر مکعب بوده که در حوض کارون ۴ میلیارد متر مکعب، در سد دز ۸۱۳ میلیون مترمکعب، سد کرخه ۱۶۶۳ میلیون متر مکعب، در  سد مارون ۷۰۲ میلیون مترمکعب و در سد جره ۸۱ میلیون مترمکعب است.

رابعی افزود: این میزان احجام خالی نسبت به سال گذشته در همین زمان، شرایط مطلوبی را برای مهار و کنترل سیلاب های بهار ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه خروجی سد کرخه بر مبنای ۳۵۰ مترمکعب بر ثانیه تنظیم شده تا مشکلی برای پایین دست ایجاد نشود، گفت: در سد دز به صورت پلکانی افزایش خروجی تا مرز ۷۰۰ مترمکعب برثانیه برنامه ریزی شده که این میزان نیز مشکلی در پایین دست به وجود نمی آورد. در حوضه کارون خروجی ۲۰۰ مترمکعب برثانیه بوده و در سد مارون طی روزهای آینده به منظور تامین نیازها افزایش رهاسازی صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of