پیشنهاد ۱۰۰ میلیون یورویی برای تکمیل شبکه آب و فاضلاب خوزستان

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: پیشنهاد کرده ایم تا ۱۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی به صورت بلاعوض برای تکمیل شبکه آب و فاضلاب خوزستان و تکمیل طرح های آغاز شده در این استان با اجازه رهبری تخصیص داده شود.

 

به گزارش اهوازنوین به نقل ایسنا  :محمدباقر نوبخت در جلسه شورای برنامه ریزی خوزستان که امروز، ۳۰ آذرماه در اهواز برگزار شد، با اشاره به سفر خود به خوزستان اظهار کرد: این سفر با تاکید رییس جمهور به منظور ارزیابی و مشارکت در جبران خسارات وارده به مردم در بحث بارندگی های اخیر صورت گرفته است.

وی افزود: متاسفانه با توجه به نزولات جوی و رویداد کم نظیری که در ۱۰۰ سال اخیر برای سومین بار در اهواز رخ داده است و در زمان کوتاهی بیش از ۱۷ میلیون متر مکعب آب باران در اهواز بارید، خسارت هایی به مردم و شهر اهواز وارد شد.

وی با بیان اینکه مردم سراسر کشور از سیلاب رخ داده در خوزستان ناراحت هستند، افزود: بر اساس گزارش استاندار خوزستان و آنچه که با همکاری همه دستگاه های ذی ربط صورت گرفته، تقریبا بخش بزرگی از کار تخلیه آب از مناطق اهواز انجام شده و تنها در تعداد بسیار محدودی از مناطق، شاهد آبگرفتگی هستیم.

به گزارش ایسنا، رییس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به اینکه از اکنون باید به فکر رفع مشکلات باشیم، تصریح کرد: حدود ۲ هزار تا ۲۵۰۰ خانوار در استان از این سیل دچار آسیب شدند و وسایل زندگی آن ها زیر آب رفت.

نوبخت با بیان اینکه برای جبران این بخش و خسارت های وارد شده به اماکن تصمیم گیری شد، گفت: برای تامین لوازم منزل و تعمیرات جزیی خانه های آسیب دیده از بارش اخیر، حدود ۱۰ میلیون تومان به هر خانوار پرداخت می شود. در این زمینه ۲۵ میلیارد تومان به استان تخصیص داده شده و از فردا کار شناسایی خانوارها آغاز و پس از آن پرداخت ها انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: در بارش اخیر محله ها دچار مشکلاتی شده اند و خسارت هایی به معابر عمومی وارد شده است. از استاندار خوزستان درخواست دارم تا نسبت به رفع آسیب ها در مناطق اقدام شود و هر آنچه خسارت به زیرساخت ها وارد شده، دولت این خسارت ها را نیز جبران خواهد کرد.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور بیان کرد: این اقدامات بلافاصله اجرایی خواهد شد و سازمان برنامه و بودجه خود را موظف می داند تا در این زمینه اقدام کند.

نوبخت در خصوص تکمیل طرح های شبکه فاضلاب گفت: آنچه که امکان دارد تا باعث آسیب رسانی به مردم خوزستان شود را باید رفع کرد. در این زمینه در بهمن سال ۹۵ که دومین سفر رییس جمهور به خوزستان بود، برای مسایل مختلف استان تصمیماتی اتخاذ شد.

وی افزود: در اسفند ۹۵ پس از این سفر رییس جمهور، برای حوزه های آب و فاصلاب، ریزگردها، تسطیح اراضی و … استان برنامه ای تدوین و پس از آن در نوروز سال ۹۶، حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای حل مشکلات بخش های مختلف استان در نظر گرفته شد.

نوبخت با اشاره به اقدامات انجام گرفته با اعتبارات تخصیص یافته از مصوبه فروردین ماه ۹۶، خاطرنشان کرد: اگر اقداماتی که در حوزه های مختلف تاکنون انجام شده، انجام نمی شد، خسارات وارد شده قطعا بیشتر از خسارت های کنونی بود.

وی با ارائه گزارشی در بحث تخصیص اعتبارات مصوبه فروردین ماه ۹۶، گفت: برای حوزه آبرسانی ۱۶۰۰ کیلومتر قرارداد خط انتقال بسته شده که ۸۶۲ کیلومتر از آن اجرایی شده و ۱۷۰۰ میلیارد تومان پرداخت انجام شده است. در بحث برق نیز حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان پرداخت صورت گرفته است.

نوبخت ادامه داد: در بحث آب و فاضلاب حدود ۱۴۰۰ کیلومتر قرارداد منعقد شد و ۴۲۲ کیلومتر از آن اجرایی شده است. همچنین در بحث ریزگردها ۸۰ هزار هکتار از اراضی بحرانی استان کنترل شده و ۳۴۰ میلیارد تومان برای این کار پرداخت شده است.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور بیان کرد: به عنوان مصوبه شورای برنامه ریزی استان در این جلسه، هرآنچه قرارداد در فروردین ماه سال ۹۶ تصویب شده است، تمدید خواهد شد و در این زمینه مدت زمان قراردادها را تمدید خواهیم کرد. این مساله را فردا در هیات دولت مطرح خواهیم کرد تا به سرانجام برسد.

وی گفت: پیشنهاد کرده ایم تا ۱۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی به صورت بلاعوض برای تکمیل شبکه آب و فاضلاب خوزستان و تکمیل طرح های آغاز شده در این استان با اجازه رهبری تخصیص داده شود.

نوبخت ادامه داد: دی ماه به پایان نرسیده، همه تخصیص هایی که از بودجه عمومی برای طرح های مرتبط با مصوبه فروردین ماه ۹۶ استان خوزستان اجرایی شده با اولویت آب و فاضلاب انجام و پرداخت خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: این حجم از نزولات جوی فقط با شبکه های آب و فاضلاب زیرزمینی قابل انتقال نیست و این کار نیازمند طرح جمع آوری آب های سطحی است. از شهردار اهواز درخواست دارم با سرعت مطالعات لازم را انجام دهد تا در کنار طرح مربوط به انتقال آب و فاضلاب، برای بحث جمع آوری آب های سطحی اقدام کنیم. دولت آمادگی دارد تا کمک های لازم را در این زمینه انجام دهد تا مردم از مشکلات کنونی ایمن بمانند.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of