مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب؛

نمایشگاه نفت خوزستان محل گردهمایی سازندگان صاحب نام و توانمند ایرانی است

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب گفت: نمایشگاه صنعت نفت خوزستان به محلی برای گردهمایی سالانه برندهای برتر، شرکت‌های صاحب نام و سازندگان توانمند ایرانی بدل شده است و این جای خرسندی دارد.

مهندس احمد محمدی روز جمعه ۲۲ آذرماه ۱۳۹۸، در آیین افتتاح یازدهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت و هفدهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت حفاری اظهار داشت: خوزستان به عنوان خاستگاه صنعت نفت ایران و خاورمیانه شایسته و سزاوار جایگاه نخست تولید کالا و تجهیزات نفت است.

وی با اشاره به ضرورت تاسیس شهرک انرژی در استان خوزستان افزود: امیدوارم با ایجاد این شهرک، شرکت های صاحب نام خط تولید خود را در این شهرک راه اندازی کنند تا تعمیر و بازسازی قطعات و تجهیزات با سهولت انجام شود ضمن اینکه امکان حضور آنها در بازار کشورهای همسایه وجود دارد.

مهندس محمدی در ادامه با اشاره به پیشینه صنعت نفت و نحوه تامین قطعات و تجهیزات صنعت نفت در این دوران اظهار داشت: یکصد سال پیش در ورکشاپ مسجدسلیمان تقریبا تمام قطعات و کالاهای یدکی مورد نیاز صنعت نفت ساخته و تولید می شد اما در دوره سیطره کنسرسیوم در دهه۳۰ کارگاه های تولید و قطعه سازی تعطیل شد و تا قبل از پیروزی انقلاب تمام نیازمندی ها از خارج تامین می شد.

وی افزود: پس از انقلاب اسلامی ساخت قطعات و تجهیزات در داخل کشور آغاز شد و هم اکنون پیچیده ترین تجهیزات و ماشین آلات صنعتی در داخل تولید می شود.

مهندس محمدی تصریح کرد: با حمایت‌های مسئولان ارشد کشور و همت بلند صنعت نفت و تاکیدات وزیر نفت، از قطعه سازی به ساخت تجهیزات رسیدیم و در زمان حاضر بخشی از ماشین آلات پیچیده صنعت نفت به دست سازندگان بخش خصوصی ساخته می شود مانند دو نوع از توربین های پر مصرف، پمپ های درون چاهی، سنسور های پیچیده و مواد شیمیایی که به تولید انبوه رسیده اند.

بومی سازی بیش از ۱۲۰۰۰ کالای صنعت نفت

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب اظهار داشت: با حمایت این شرکت و اهتمام سازندگان داخلی بیش از ۱۲ هزار قلم انواع کالای کاربردی صنعت نفت بومی سازی شده که از این تعداد بیش از ۲۵۰۰ کالا توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و نوظهور و پارک‌های علم و فناوری ساخته شده است.

وی با بیان این که در بومی سازی با وضع مطلوب فاصله داریم گفت: برای دستیابی به نقطه مطلوب باید خواسته ها و نیازهای صنعت نفت را به شرکت های سازنده برسانیم که در این راستا شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در این نمایشگاه ۷۵۰۰ قلم کالای مورد نیاز را برای بومی سازی به سازندگان داخلی ارائه خواهد کرد.

مهندس محمدی ادامه داد: همچنین مناطق نفت خیز جنوب دو طرح عمده در دست اجرا دارد که در این طرح‌ها حداکثر سازی استفاده از تجهیزات ساخت داخل هدف‌گذاری شده است.

وی گفت: این طرح‌ها شامل جمع‌آوری گاز‌های همراه مشعل با اعتبار یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار و طرح نگهداشت و افزایش تولید موسوم به طرح ۲۸ مخزن است.

مهندس محمدی افزود: در خصوص طرح جمع آوری گازهای همراه، کارهای اجرایی شروع شده و در طرح نگهداشت و افزایش توان تولید، ۶ بسته قراردادی آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب بیان داشت: طرح توسعه ۲۸ مخزن یک طرح کاملا ایرانی است و نمونه آن در صنعت نفت تاکنون وجود نداشته و در این طرح علاوه بر استفاده از کالای داخلی، به جوامع محلی و پیرامونی و مسئولیت های اجتماعی و زیست محیطی توجه ویژه شده است.

وی تصریح کرد: اگر به دنبال خودکفایی هستیم تنها مسیر آن این است که بخش خصوصی و دولتی دست در دست هم دهند. اگر بخش خصوصی نباشد چرخ صنعت در بخش دولتی به خوبی نمی چرخد.

مهندس محمدی با بیان اینکه نمایشگاه صنعت نفت باید دارای دستاوردهایی باشد گفت: در این نمایشگاه چند تفاهم نامه، قرارداد و موافقتنامه با بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز پژوهشی و فناوری منعقد خواهد شد

 

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of