ضرورت توسعه صنایع تبدیلی برای بهره برداری از ظرفیت خرمای خوزستان

یک کارشناس کشاورزی گفت: برای بهره برداری از ظرفیت خرمای خوزستان باید صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش خرما توسعه پیدا کنند.

  به گزارش اهواز نوین به نقل از فارس، علی آبادی، کارشناس کشاورزی اظهار کرد: با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از خرمای خوزستان صادر می‌شود، بسیاری از مسؤولان برای برنامه‌ریزی در این بخش به فکر بازارهای خارجی هستند در صورتی که توسعه صنایع جانبی حتی می‌تواند در بازارهای داخلی هم گره‌گشای مشکلات نخل داران باشد.

وی افزود: نیمی از نخیلات خوزستان در آبادان و خرمشهر به دلیل جنگ تحمیلی از بین رفتند و پس از پایان جنگ طرح بازسازی نخیلات آبادان و خرمشهر آغاز شد و برخی از نخل‌هایی که آسیب زیادی به آنها وارد شده بود، حذف شدند.

این کارشناس کشاورزی عنوان کرد: این طرح از نهر خین آغاز و تا چوئبده ادامه پیدا کرد و تحقیقات آن به‌صورت کامل انجام شد به همین دلیل پس از انجام مطالعات، لایروبی به‌صورت کامل اجرا شد تا زمین‌های موجود آماده بهره‌برداری شوند. اما بزرگ‌ترین مشکلات پس از جنگ تحمیلی به وجود آمد چراکه قسمتی از مردم بومی به استان‌های دیگر مهاجرت کردند، بخشی در جنگ تحمیلی به شهادت رسیدند و برخی از آنان در ادارات و صنایع مشغول به کار شدند.

آبادی گفت: بعد از جنگ تحمیلی نسل جوانی که قبل از جنگ تحمیلی در نخیلات کار می‌کرد رغبتی برای کشاورزی و نخل داری نداشت و به همین دلیل بزرگ‌ترین مشکل یعنی نبود بهره‌بردار ایجاد شد. به عقیده من مشکل فعلی نبود بهره‌بردار است.

وی با بیان اینکه اگر دولت اقدامات حمایتی خود از بازار خرما را توسعه دهد بهره‌بردار به اراضی خود باز می‌گردد، بیان کرد: در شرایط فعلی بی آبی هیچ کسی جرئت فعالیت در نخیلات را ندارد و اگر دولت آب این نخیلات را تأمین کند بخش خصوصی برای ورود به نخل داری آمادگی دارد.

این کارشناس کشاورزی اظهار کرد: در صورت افزایش تولید خرما می‌توان شاهد توسعه صنایع جانبی در گوشه و کنار نخلستان‌ها بود همان‌طور که در وضعیت فعلی بیشترین واحدهای بسته‌بندی خرما در روستاهای شادگان فعال هستند.

وی افزود: ضرورت توسعه صنایع جانبی و وابسته بخش کشاورزی شرط مهم برای تحرک بخشیدن به اهداف توسعه‌ای در بخش کشاورزی است. همچنین به علت شرایط تغییرپذیر بین‌المللی و اهمیت حضور در بازارهای بین‌المللی و منطقه‌ای و معرفی استان به‌عنوان قدرت اقتصادی ، تبیین جایگاه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی اجتناب‌ناپذیر است.

آبادی گفت: به‌منظور پیشگیری از ایجاد ضایعات در روند تولید محصولات کشاورزی در مراحل برداشت، حمل‌ونقل، انبارداری و عرضه باید با برنامه‌ریزی مدون در راستای توسعه و حمایت از صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی از بروز زیان‌های بیشتر جلوگیری و حداکثر ارزش افزوده را ایجاد کرد.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of