وزیر نفت جزئیات میدان جدید نفتی را تشریح کرد

وزیر نفت گفت: حجم نفت درجای میدان کشف شده ۵۳.۳ میلیارد بشکه است که نام جدید آن «نام‌آوران» است.

به گزارش اهوار نوین، بیژن زنگنه امروز در مراسم اعلام خبر کشف میدان نفتی نام‌آوران با اشاره به جزییات این مخزن، اظهار کرد: این مخزن دومین مخزن نفتی بزرگ کشف شده در تاریخ ایران است و  اسم این مخزن را به پاس خدمات همه افرادی که در گوشه و کنار کشور به خدمت می‌پردازند، به‌ویژه کارکنان مدیریت اکتشاف که نام‌آوران گمنام صنعت نفت هستند و در شرایط سخت کاری کار می‌کنند، نام آوران گذاشته‌ایم.

وی با بیان این‌که این نام‌آوران، همان گمنامان نام‌آور افتخارآفرین کشورند، گفت: مخزن کشف شده ٥٣ میلیارد بشکه ذخیره نفت درجا دارد و احتمال گسترش آن به سمت جنوبی مخزن وجود دارد.

به گفته وی فعالیت‌های اکتشافی مربوطه از سال ۱۳۹۵ آغاز شد و با توجه به این‌که حدود ٣١ میلیارد بشکه اکتشاف‌های پیشین بوده است، حدود ٢٢ میلیارد بشکه به ذخایر نفت درجای کشور و ٢.٢ میلیارد بشکه به ذخایر نفت قابل استحصال کشور افزوده می‌شود.
وی با بیان این‌که این دومین مخزن نفتی بزرگ کشف شده در ایران است، گفت: نخستین لایه بزرگ، لایه آسماری گچساران با ٥٤ میلیارد بشکه ذخیره نفت درجا بوده است.

وزیر نفت با بیان این‌که میدان نام‌آوران در وسعت ۲۴۰۰ کیلومتر و عمق ۳۱۰۰ متر و با ضخامت نفت ۸۰ متر یک مخزن به اندازه ۵۳ میلیارد بشکه کشف شده است، اظهار کرد: قبلا در این منطقه میادین منصوری، سوسنگرد، آب تیمور، سپهر، جفیر و دارخوین را داشتیم که زیر این میادین لایه نفتی کشف شده بود.

وی با بیان این‌که احتمال گسترش این میدان به سمت جنوب غربی و شرقی نیز وجود دارد، گفت: با توجه به این‌که این نفت فشرده است با تکنولوژی فعلی، ذخیره بازیافت ۲.۲ میلیارد بشکه به تولید اضافه می‌شود و این در شرایطی است که ضریب بازیافت ۵۳ میلیارد بشکه در هر یک درصد اضافه برداشت به معنای ۳۲ میلیون بشکه اضافه تولید است.

زنگنه با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای اظهار کرد: برنامه توسعه این میدان در قالب آب تیمور، منصوری، سپهر و جفیر است.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of