حیات خوزستان وابسته به حیات تالاب‌هاست

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان با اشاره به اهمیت تالاب‌ها در این استان و اهمیت حفظ، نگهداری و تامین حق آبه آنها گفت: حیات خوزستان وابسته به حیات تالاب‌ها است.

به گزارش اهوازنوین ؛کیامرث حاحی زاده روز یکشنبه در نشست مقابله با مخاطرات زیست محیطی در اداره کل مدیریت بحران استانداری خوزستان بیان کرد: تالاب‌ها نه‌ تنها در خشکسالی به ما کمک می‌کنند بلکه در زمان سیلاب نیز بزرگترین خدمت پس از سدها برای خوزستان بودند. اگر تالاب شادگان نبود شهرهایی از شهرستان کارون گرفته تا دارخوین، شادگان، روستاهای بخش مرکزی اهواز، آبادان، خرمشهر و بندر امام(ره) و… زیر آب می‌رفتند و اگر تالاب هورالعظیم نبود اهواز و کل جنوب غرب خوزستان در سیل امسال زیر آب می‌رفتند.

وی افزود: در احیا و حفظ تالاب‌ها باید همه دستگاه‌ها جدیت به خرج دهند و از تعرض به محدوده تالاب‌ها جلوگیری کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان بیان کرد: کارگروه مخاطرات زیست محیطی با توجه به شرایط خوزستان باید مورد توجه جدی قرار گیرد؛ خوزستان استانی است که بحران همیشه در آن وجود دارد و از اساسی‌ترین مشکلات آن در به وجود آمدن بحران‌ها اجرایی نشدن درست پیوست‌های زیست محیطی، تامین نکردن حق‌آبه تالاب‌ها و انجام برخی کارهای غیرکارشناسی است.

وی افزود: به عنوان مثال یکی از کارهای غیرکارشناسی می توان به خشک کردن حوضچه های چهار و پنج تالاب هورالعظیم برای استخراج نفت اشاره کرد، این کار غیرکارشناسی موجب شد بخشی از تالاب خشک شود اما پس از  پیگیری مسئولان، حوضچه‌های تالاب هورالعظیم که خشک شده بود دوباره پرآب شدند و در سیلاب امسال هورالعظیم حدود ۹۵ درصد آبگیری شد و الان وضعیت مناسبی دارد.

حاجی زاده ادامه داد: نتیجه تصمیماتی که در این نشست ها مصوب می شود یک تا ۲ دهه آینده خودش را نشان می دهد برای همین باید تصمیمات باید کارشناسی باشد.

وی گفت” موضوع دیگر مساله گرد و غبار در خوزستان است که نباید برای دستگاه های متولی کمرنگ شود؛با عنایت رهبر معظم انقلاب و پیگیری‌ رییس سازمان حفاظت محیط زیست اعتبار خوبی از صندوق توسعه ملی برای مقابله با گرد وغبار در نظر گرفته شده لذا باید کانال ۴۷ کیلومتری جهاد نصر تکمیل شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان ادامه داد:در بحران‌های آب شرب تمام تلاش خود را داشتیم تا آب به نهال کاری ها برسد و باید در ادامه نیز این روند با جدیت دنبال شود؛ همچنین با توجه به هزینه‌ای که برای احداث کانال آبیاری کوت شریف شده باید آب مورد نیاز برای این عرصه‌ها از این کانال تامین شود و کمیته نظارت در این زمینه فعال شود تا بر روند اجرای کارها نظارت داشته باشد.

شرایط تالاب های خوزستان به نسبت خوب است

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز با اشاره به وضعیت تالاب‌های این استان بیان کرد:  در مجموع وضعیت تالاب‌ها غیر از تالاب هورالعظیم در شرایط نسبی خوبی قرار دارد که امیدواریم با تامین حق‌آبه تالاب‌ها وضعیت به همین منوال باشد.

محمدجواد اشرفی با اشاره به اینکه بخشی از خروجی تالاب هورالعظیم ناشی از تبخیر آب و بخش دیگر به دلیل شکستگی ایجاد شده در دایک مرزی هورالعظیم بوده افزود: تقریبا ۹۳ درصد شکستگی‌ها دایک هورالعظیم ترمیم شده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۷۳ درصد سطح تالاب هورالعظیم زیر پوشش آب است گفت: تالاب هورالعظیم در مرداد امسال یک میلیارد و ۸۰۰ متر مکعب آب داشت که ۹۹ هزار هکتار از تالاب زیر پوشش آب بود و در مهر همین میزان به یک میلیارد و ۳۸۰ مترمکعب رسید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به وضعیت تالاب شادگان توضیح داد: ۱۱۰ هزار هکتار تالاب شادگان در مرداد امسال زیر پوشش آب بود که این میزان در مهر به ۹۴ هزار هکتار رسید و می توان گفت اکنون ۸۴ درصد سطح تالاب زیر پوشش آب است.

وی گفت: از ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار سطح کلی تالاب میانگران، یک هزار و ۹۸۰ هکتار آن در مرداد امسال و یک هزار و ۱۲۰ هزار هکتار آن در مهر جاری زیر پوشش آب است که معادل حدود ۵۷ درصد از ظرفیت تالاب است؛ تالاب بامدژ نیز ۲ هزار و ۹۰۰ هکتار آن در مرداد امسال زیرپوشش بود که در مهر این رقم به ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار معادل ۵۰ درصد از ظرفیت تالاب رسید.

اشرفی بیان کرد: در سطح خوزستان ۲۲ ایستگاه سنجش آلودگی هوا وجود دارد که بر اساس پایش این ایستگاه ها در نیمه نخست امسال پنج روز پاک، ۱۶۳ روز سالم، ۱۶ روز ناسالم برای گروه‌های حساس، سه روز ناسالم برای همه گروه‌ها و سه روز کاملا نامناسب گزارش شده در حالی که در نیمه نخست پارسال سه روز پاک، ۹۹ روز سالم، ۶۵ روز ناسالم، ۱۵ روز ناسالم برای همه گروه‌ها و  چهار روز در شرایط خطرناک گزارش شده بود.

وی با اشاره به وضعیت روزهای گرد و غبار در ۶ ماه نخست پارسال گفت: ۲۱ روز خاکی در نیمه نخست سال ۹۷ و ۱۷ روز خاکی در نیمه نخست سال ۹۸  داشتیم و بر این اساس می توان گفت گرد و غبار در امسال به نسبت مدت مشابه پارسال، به دلیل بارندگی اوایل سال ، کاهش داشته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان  با بیان اینکه در مجموع ۲ هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال امسال برای پیشگیری و مقابله با گرد و غبار در خوزستان تختصیص یافته بیان کرد:  از این میزان اعتبار ۷۰۰ میلیارد ریال سهم اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، ۹۵۰ میلیارد ریال سهم جهاد کشاورزی و ۶۵۰ میلیارد ریال سهم سازمان آب و برق خوزستان است که البته میزان اعتبارات نسبت به پارسال به دلیل اینکه استان‌های بیشتری در حوزه گرد و غبار وارد شده اند کاهش یافته است.

وی در خصوص اعتبارات اختصاص یافته به شهرداری اهواز برای ادامه اجرای پروژه کمربند سبز اهواز گفت: شهرداری اهواز عنوان می‌کند اعتبار دیگری جز ۵۰ میلیارد ریال به آنها اختصاص نیافته است و باید این مساله مشخص شود که بقیه اعتبارات این حوزه در کجا هزینه شده است.

اشرفی با اشاره به وضعیت دایک مرزی هورالعظیم که در سیل اخیر برای جلوگیری از سیلاب در چند نقطه شکسته شد بیان کرد: تاکنون ۹۲ درصد شکستگی دایک ترمیم شده است.

پیش بینی دی ماه خشک و بدون و باران برای خوزستان

مدیرکل هواشناسی خوزستان با اشاره به پیش بینی وضعیت جوی خوزستان در چند ماه آینده بیان کرد: بر اساس مدل‌های کوتاه‌ مدت یک سامانه بارشی ۲۶ مهر در استان‌های شمالی و همجوار خوزستان از جمله لرستان، ایلام و کرمانشاه وارد می شود که احتمالا بر شمال استان خوزستان نیز تاثیر خواد گذاشت و می توان گفت بارش چشمگیری برای استان ما نخواهد داشت.

محمد سبزه زادی افزود: میزان بارش‌ها در مهر جاری نرمال و در آبان کمی بیش از نرمال پیش بینی شده است؛ در اذر نیز باران نرمالی خواهیم داشت اما از نیمه‌های آذر به بعد میزان بازش‌ها کم می‌شود و در دی تقریبا بارانی نخواهیم داشت و می توان گفت که همه مدل‌ها بارشی، دی را به نسبت خشکسالی نشان می‌دهند.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of