موکبهای اربعین در خوزستان از ۱۲مهر پذیرای زائران هستند

مسئول کمیته جذب مشارکت های مردمی ، اسکان و تغذیه ستاد اربعین اهواز گفت: مواکب اربعین در مرزهای چذابه ، شلمچه و ورودی‌ها و خروجی استان خوزستان از ۱۲مهربرابر با پنجم صفر آماده پذیرایی از زائران اربعین هستند.

به گزارش اهوازنوین ؛عزیزالله زراعی روز دوشنبه در نخستین نشست ستاد اربعین اهواز در سرسرای اداری فرمانداری این شهرستان با بیان اینکه همه موکب‌های اربعین توسط مردم پشتیبانی می شوند افزود: پذیرایی و میزبانی از زائران از ۱۵روز قبل اربعین (۱۲مهر) تا پنج روز پس از اربعین و در مجموع در یک دوره زمانی ۲۰روزه توسط بیش از یک هزارو ۴۰۰ موکب انجام می شود.
وی با بیان اینکه ۳۰درصد مواکب مردمی در محدوده شهرستان اهواز به خصوص عین ۲ و سیاحی مستقر هستند افزود: با حذف روادید انتظار می رود شمار زائران اربعین که از مرزهای چذابه و شلمچه عازم شهرهای مقدس عراق می شوند از ۸۰۰هزار نفر پارسال به ۲ میلیون نفر برسد.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات اهواز با اشاره به اینکه تمرکز اصلی ستاد اربعین بر روی ساماندهی مواکب مردمی در چذابه خواهد بود از برخی نارسایی های زیرساختی از جمله نبود آب و روشنایی در روزهای اخیر که موکب داران به صورت شبانه روزی در حال فعالیت و ساخت و ساز هستند، انتقاد کرد.
زراعی با بیان اینکه ۸۶موکب در محدوده شهرستان اهواز نیز در ایام اربعین امسال میزبان زائران خواهند بود ، مهمترین نیازهای مواکب را آب معدنی ، یخ ، روغن خوراکی ، شکر ، رب گوجه عنوان کرد و از خیران و عموم مردم استان خواست در این زمینه مواکب را یاری رسانی کنند.
وی گفت: بر اساس برآوردها ، حدود ۶ میلیون بطری آب معدنی کوچک برای زائران اربعین  عازم از طریق چذابه و شلمچه مورد نیاز می باشد که باید به سرعت تامین شود.

زراعی به نزدیک بودن زمان حرکت تدریجی کاروان های اربعین حسینی از نقاط مختلف کشور به سمت مرزهای چذابه و شلمچه اشاره کرد و افزود:کارهای عقب مانده در بخش زیرساخت ها باید به صورت جهادی و شبانه روزی انجام شود.
رئیس بهداشت مرکز غرب اهواز در این نشست با اشاره به خطر افزایش بیماری های واگیردار و مسمومیت ها در صورت عدم رعایت موازین بهداشتی در هنگام تردد زائران ، همه مواکب داران را موظف به تهیه کارت بهداشتی برای آشپزهای مواکب و حضور در کلاس های آموزشی کرد.
مهرداد شریفی نظارت مستمر بر آب بهداشتی برای پخت و پز مواکب و تهیه و نحوه نگهداری غذاهای گرم به گونه ای که منجر به ایجاد مسمومیت زائران نشود را از دغدغه های مرکز بهداشت بیان کرد و افزود:اگر موازین بهداشتی در مسیرهای تردد و اسکان زائران به دقت رعایت شود نگرانی از بروز بیماری ها رفع می شود.
در این نشست مصوب شد در روزهای آینده کارگاه آموزشی با حضور مواکب داران ، آشپزها و دست اندرکاران تهیه غذای مواکب اهواز با محوریت بهداشت غرب اهواز برگزار شود و کارشناسان بهداشت درمراحل تهیه مواد اولیه باکیفیت و نگهداری آن توسط موکب داران نظارت کنند.
معرفی شهردار معنوی چذابه
معاون خدمات شهری شهرداری اهواز و مسئول کمیته زیرساخت ستاد اربعین اهواز در این نشست گفت: شهردار معنوی چذابه در چند روز آینده کار خود را در پایانه مرزی چذابه شروع خواهد کرد.
علیرضا عالی پور ، عزیمت ۶۰نیروی خدماتی برای تنظیف مواکب چذابه ، استقرار ۶۰ مخزن آب ، آمادگی برای دفع بهداشتی روزانه ۵۰تن زباله ، و گسیل ۷۰دستگاه اتوبوس با همیاری شهرداری های اهواز ، ماهشهر و دزفول به چذابه از مهمترین برنامه های کمیته زیرساخت ستاد اربعین اهواز بیان کرد.
وی گفت: شهرداری منطقه چهار تهران نیز طبق روال سال های گذشته بخشی از امکانات و ماشین آلات خود را به مرز چذابه ارسال خواهد کرد ضمن آنکه یک مرکز فرهنگی توسط شهرداری اهواز در نزدیکی پایانه چذابه راه اندازی خواهد کرد.

بازدید میدانی برای بررسی کمبودها
فرماندار و رئیس ستاد اربعین اهواز در این نشست از فعال کردن ستاد اربعین اهواز با حضور هفت کمیته تخصصی و عملیاتی آن خبر داد و افزود: در روزهای آینده بازدید میدانی در مسیر تردد زائران به چذابه معروف به “طریق الحسین” به منظور بررسی کمبودها و مشکلات و رفع آنان انجام می شود.
جمال عالمی نیسی افزود: همه دستگاههای اجرایی عضو ستاد اربعین حسینی اهواز موظف هستند به وظایف خود عمل کنند و به صورت مرتب از پیشرفت کارها و رفع مشکلات به ستاد اربعین گزارش دهند.
در این نشست اعلام شد تاکنون بیش از ۹۰۰هزار نفر برای حضور در کنگره عظیم اربعین در سامانه سماح نام نویسی کرده اند.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of