خانه تاریخی سهرابی دزفول ثبت ملی شد

معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان گفت: خانه تاریخی سهرابی دزفول با شماره ۳۲۵۰۹ در فهرست آثار ملی ثبت شد.

به گزارش اهوازنوین ؛از روابط عمومی و امور بین‌الملل اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، احمدرضا حسینی‌ بروجنی در این‌باره اظهار داشت: علی‌اصغر مونسان سرپرست وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نامه‌ ای به استانداری خوزستان ثبت این خانه را ابلاغ کرد.

وی درخصوص خانه سهرابی گفت: این خانه در خیابان قاضی واقع شده و تنها بنای باقی‌مانده از دوره قاجار در این خیابان است ضمن اینکه این بنا در حال حاضر در مالکیت شهرداری دزفول قرار دارد.

معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان با اشاره به ویژگی‌ منحصربفرد معماری این خانه تاریخی افزود: در معماری خانه سهرابی به صورت کامل از آجرکاری خاص دزفول استفاده شده که این موضوع در کنار طاق‌های هلالی بنا باعث تفاوت شیوه معماری این بنا با سایر خانه‌های دزفول شده است.

وی خاطرنشان کرد: در ابلاغ ثبت ملی این اثر آمده است خانه سهرابی تحت حفاظت و نظارت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابر مواد ۵۵۸ لغایت ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات‌های اسلامی، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده، جرم محسوب می‌شود و مرمت و بازسازی اثر صرفاً با تأیید و نظارت این وزارتخانه ممکن خواهد بود.

شهر دزفول با وجود حدود ۲۵۰ هکتار بافت قدیم با معماری اصلی ایرانی و اسلامی منحصربفرد به شهر آجر معروف است.

یش از ۱۰۰ اثر ملی ثبت شده در بافت قدیم دزفول وجود دارد.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of