وضعیت دانش آموزان زلزله زده مسجدسلیمان در سال تحصیلی جدید

مقرر شده بود دانش‌آموزان زلزله زده در شیف دیگر مدارسی که از زلزله آسیب ندیده‌اند سازماندهی شوند اما به نظر می‌رسد ظرفیت مدارس تکمیل شده و مابقی دانش‌آموزان سال تحصیلی جدید را در کانکس بگذرانند.

به گزارش اهواز نوین، شهریور ماه که از راه می‌رسد دانش‌آموزان می‌دانند کم کم باید با چند ماه استراحت و دوری از کتاب، کلاس و مدرسه خداحافظی کنند و مسؤولان تمام تلاش خود را به کار می‌برند تا کمبودهای فضای آموزشی، نیروی انسانی، تجهیزات و هر آنچه را به حوزه آموزش مربوط است و نوید سال تحصیلی بدون دغدغه را به خانواده‌ها بدهد را مهیا کنند.

اما قطعاً  امسال سال تحصیلی جدید برای دانش‌آموزان مسجدسلیمانی متفاوت‌تر از سال‌های گذشته خواهد بود و دانش‌آموزی که در مناطق و نواحی زلزله‌زده زندگی می‌کنند شاید برای اینکه از درس عقب نمانند مجبور باشند مسافت بیشتری را برای ایاب و ذهاب خود متحمل شوند.

ضمن اینکه وضعیت مدارس مسجدسلیمان پیش از زلزله مناسب نبود چرا که در این شهر حدود ۸۰ مدرسه سنگی با قدمت ۵۰ تا ۶۰ ساله وجود دارد.

مدارس زلزله زده به سال تحصیلی جدید نمی‌رسند

هرچند زلزله مسجدسلیمان به بیش از ۹۰ کلاس درس این شهرستان آسیب وارد کرد اما فقط ۱۸ مدرسه خسارت جدی دیدند و بازسازی این مدارس برعهده سازمان نوسازی مدارس است؛ علی قربانی مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان در این باره گفت: ۱۳ مدرسه از مدرسه‌های خسارت دیده به سال تحصیلی ۹۸- ۹۹ نمی‌رسند و ۵ مدرسه باقی مانده نیز نیاز به مقاوم سازی دارند که در مهرماه و آبان ماه امسال تحویل اداره کل آموزش و پرورش می‌شوند.

وی افزود: با توجه به آماده نشدن این مدارس، تصمیم بر این شد که برخی مدارس دو شیفته شود و اگر نیاز باشد دانش‌آموزانی که شرایط تحصیل در مناطق خود را ندارند برای آنها سرویس ایاب و ذهاب در مدارس دیگر در نظر گرفته شود تا سال تحصیلی به پایان برسد و پروژه احداث مدارس را برای سال آینده آماده کنیم.

هیچ دانش‌ آموزی در مسجدسلیمان از درس عقب نمی‌ماند

با این حال مهدی رفیعی سرپرست آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه مدارس زلزله‌زده در سال تحصیلی جدید در نوبت دوم مدارس دیگر سازماندهی شوند، گفت: در سال تحصیلی جدید هیچ دانش‌آموزی در مسجدسلیمان از درس و مدرسه عقب نمی‌ماند.

وی افزود: بر اساس هماهنگی که با سازمان نوسازی مدارس انجام شد از  ۱۳ مدرسه‌ زلزله زده تعداد ۱۰ مدرسه تخلیه شد و مقرر شد در سال تحصیلی جدید در نوبت دوم مدارس دیگر سازماندهی شوند.

مدارس آسیب دیده از زلزله تعداد

زمان تحویل

مسؤول انجام عملیات بازسازی و مقاوم سازی

تخریب کامل

۱۳ مدرسه

مهرماه ۹۹

سازمان نوسازی مدارس

مدرسه‌هایی که نیاز به مقاوم سازی دارند

۵ مدرسه

مهر و آبان ۹۸

سازمان نوسازی مدارس

مدرسه‌هایی که آسیب جزئی دیدند

۴۱ مدرسه

مهر ۹۸

بسیج سازندگی

تکلیف سرویس ایاب و ذهاب ۳۰۰ دانش آموز مشخص نیست

جانمیر داوودی رئیس آموزش و پروش مسجدسلیمان نیز با بیان اینکه مدارسه آسیب دیده از زلزله به سه گروه تقسیم شدند، اظهار کرد: گروه نخست ۱۶ مدرسه تخریب شده در زلزله به همراه دو مدرسه آسیب دیده از سیل فروردین ماه هستند که مقرر شدن دانش آموزان این مدارس به مدرسه‌های همجوار منتقل شوند تا عملیات بازسازی این مدارس تا مهرماه سال آینده به پایان برسد.

وی افزود: گروه دوم  که تعداد آن‌ها ۵ مدرسه است مدارسی هستند که نیاز به مقاوم سازی دارند که سازمان نوسازی ورود کرده  و قرار است ۴ مدرسه را تا اول مهر امسال تحویل ما داده شوند.

رئیس آموزش و پروش مسجدسلیمان گروه سوم را ۴۱ مدرسه  عنوان کرد و افزود: این تعداد از مدارس  به گفته کارشناسان آسیب جزئی دیدند و خطری برای برای دانش‌آموزان ایجاد نمی‌کنند و تا کنون گروه‌های جهادی سپاه از ۴۱ مدرسه ۱۰ مدرسه را تحویل ما دادند.

داوودی با بیان اینکه تکلیف سرویس ایاب و ذهاب ۳۰۰ دانش‌آموز زلزله زده مشخص نشده است، گفت: این دانش‌آموزان در شهر هستند اما سه تا چهار کیلومتر با مدارس همجوار فاصله دارند که باید سرویس ایاب و ذهاب در اختیار آن‌ها قرار بگیرد.

احتمال استفاده از  مدارس کانکسی در مسجدسلیمان

داریوش باقرفر فرهنگی بازنشسته با بیان اینکه مدارس مسجدسلیمان به اذعان کارشناسان نوسازی مدارس پیش از زلزله ۶۰ تا ۶۳ درصد فرسودگی دارند، اظهار کرد: پس از وقوع زلزله خداوند در همه موارد به مردم رحم کرد چه در بحث مدارس فرسوده و چه خانه‌هایی که یا ایمن نیست و یا در دره‌ها و تپه‌ها قرار گرفته‌اند و بر اساس اصول شهرسازی ساخته نشده‌اند.

وی افزود: اما زلزله از آنجایی که سبب شد مسؤولان به مسجدسلیمان نگاه کنند و مدارس و خانه‌ها بازسازی شوند برای ما سبب خیر شد اگر چه تصمیمات خوبی گرفته شده است اما تا به مرحله اجرا دربیاید باید صبر کرد.

این معلم بازنشسته به نقل از رئیس آموزش و پرورش مسجدسلیمان عنوان کرد: وی نگران وضعیت دانش‌آموزان در ابتدای سال تحصیلی است چرا که ظرفیت مدارس مسجدسلیمان برای پذیرش دانش‌آموزان زلزله زده تکمیل است.

وی بیان کرد: طبق وعده سرپرست آموزش پرورش در صورت عدم رفع مشکل دانش‌آموزان مقرر شد در امکان امن  چه به صورت اضافه شدن کلاس به مدارس و یا کلاس کانکسی مشکل به صورت موقت را حل خواهیم کرد.

به گزارش  اهوازنوین  پس از وقوع زلزله در تیرماه امسال برخی مدارس مسجدسلیمان تخریب و یا آسیب جدی دید که طبق تصمیمات شورای آموزش و پروش استان مقرر شد دانش‌آموزان در  سال تحصیلی جدید در شیفت دیگر  مدارسی که از زلزله آسیب ندیدند سازماندهی شوند.

انتهای پیام/

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of