۴۰ تا ۴۵ درصد کشت برنج خوزستان به روش خشکه‌کاری است

رئیس انجمن برنج خوزستان با اشاره به کشت ۱۹۲ هزار هکتار برنج در استان، گفت: حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد از کشت برنج انجام گرفته به شیوه خشکه‌کاری و باقی آن به روش سنتی و غرق آبی کشت شده است.

به گزارش اهواز نوین،محمد سواری با اشاره به اهمیت کشت برنج به شیوه خشکه‌کاری در خوزستان اظهار کرد: اکنون در حال ترویج این نوع کشت میان کشاورزان خوزستان هستیم و در این زمینه اگر کشاورزان به دنبال آن هستند تا کشت برنج در خوزستان با مشکل رو به رو نشود باید به این شیوه روی بیاورند.

وی افزود: کشت برنج به روش خشکه‌کاری باعث می‌شود تا هزینه‌های آب کاهش پیدا کند و همچنین می‌توان مدیریت بهتری در بحث مصرف آب اعمال کرد. همچنین در بحث راندمان تولید نیز از نظر علمی به این نتیجه رسیده‌ایم که هرچه آب موجود در مزرعه کمتر باشد، شاهد راندمان بالاتری خواهیم بود.

رئیس انجمن برنج خوزستان تصریح کرد: بخش غیر دولتی حوزه کشاورزی و همچنین سازمان جهاد کشاورزی باید دست در دست هم دهند تا شیوه خشکه‌کاری با اهمیت دوچندانی مورد توجه قرار بگیرد و رفته رفته بخش اعظمی از کشت برنج استان به شیوه خشکه‌کاری انجام شود.

سواری با بیان اینکه کشت برنج به روش خشکه‌کاری باید میان کشاورزان فرهنگ‌سازی شود، عنوان کرد: در حال حاضر حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد از کشت برنج انجام گرفته به شیوه خشکه‌کاری است و باقی آن به روش سنتی و غرق آبی کشت شده است.

وی گفت: در اراضی که به آب بیشتری نیاز دارند و با مشکلاتی رو به رو هستند شرایط برای کشت به شیوه خشکه‌کاری فراهم نبود اما در اراضی کشاورزی که امکان خشکه‌کاری وجود داشته، نسبت به کشت برنج به این روش اقدام شده است. این اراضی، زمین هایی هستند که درصد شوری آن‌ها پایین است و گیاه می‌تواند در آن‌ها مقاومت لازم را داشته باشد.

رئیس انجمن برنج خوزستان عنوان کرد: آمار رسمی در خصوص سطح زیر کشت برنج ۱۹۲ هزار هکتار است که این میزان اراضی کشت شده بیانگر ظرفیت بالای استان در بحث کشت برنج است؛ هرچند که ظرفیت بالاتری نیز برای کشت این محصول در استان وجود دارد.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of