آنچه برای جبران خسارات سیل خوزستان صورت گرفت

معاون امور عمرانی استانداری خوزستان با شرح اقدامات صورت گرفته برای جبران خسارات سیل به اراضی کشاورزی و واحدهای مسکونی خوزستان، گفت: با کاهش دمای هوا، روند بازسازی منازل سیل‌زده سرعت بیشتری می‌گیرد.

به گزارش  اهواز نوین  فاضل عبیات معاون امور عمرانی استانداری خوزستان در نشست شورای برنامه ریزی استان خوزستان با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، اظهار کرد: ارزیابی خسارت ۱۹ هزار و ۴۶ واحد مسکونی در ۳۵۵ روستا صورت گرفت؛ در این بین سه هزار و ۴۱۴ واحد نیاز به احداث و ۱۵ هزار و ۶۳۹ واحد نیاز به تعمیرات داشتند.

 وی با بیان اینکه هفت هزار و ۸۹۴ خانوار مشمول دریافت وام معیشتی شدند، گفت: در مجموع تاکنون میزان کمک‌های بلاعوض مبلغ ۴۹ میلیارد تومان بوده است و مطابق پیگیری‌های انجام شده در پرداخت تسهیلات بلاعوض مشکلی وجود ندارد و باید تسریع شود.

عبیات در ارتباط با بازسازی منازل مسکونی، افزود: ۱۵ هزار و ۶۳۶ واحد تعمیراتی که داشتیم که از این تعداد ۱۱ هزار ۷۸۷ واحد تعمیرات آنها به صورت کامل به اتمام رسید و تعمیر مربوط به ۳ هزار و ۸۵۲ واحد دیگر طبق برنامه زمانبندی شده تا پایان شهریور به پایان می‌رسد.

وی تعداد منازل احداثی را ۳ هزار و ۴۱۷ واحد برشمرد و گفت: یک هزار و ۷۷۸ واحد با دریافت کمک‌های بلاعوض و تسهیلات قرض الحسنه عملیات اجرایی آنها آغاز شده اما با توجه به محدودیت‌هایی که به لحاظ فنی به‌ دلیل گرمای بالای استان وجود دارد اندکی از  پیشرفت کار کاسته شد که امیدوار هستیم با فروکش کردن گرما کار واحدهای احداثی تا پایان سال تمام شود.

معاون امور عمرانی استانداری خوزستان گفت: طبق مطالعات صورت گرفته حدود ۶۰۰ سیل‌بند باید احداث شود که هزینه آن‌ها  بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان است.

وی با اشاره به متأثر شدن حدود ۲۱۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان از سیلاب بیان کرد: به منظور جبران خسارات در بخش کشاورزی در مجموع یک میلیاردو ۸۰۰ میلیون تومان و  در قالب کمک‌های بلاعوض به مبلغ ۹۲۶ میلیارد تومان و تسهیلات قرض الحسنه به مبلغ ۹۱۰ میلیارد تومان در هیئت دولت مصوب شد که تا کنون از مبلغ مربوط به خسارتها ۵۰ درصد تخصیص داده شده است.

عبیات با بیان اینکه تسهیلات قرض الحسنه به مبلغ ۹۱۰ میلیارد تومان اختصاص داده شد، گفت: پرونده‌های کشاورزی در خوزستان که تا کنون ارزیابی شد ۲۳ هزارو ۴۹۴ پرونده و در مجموع خسارت‌ها ۶۵۷ میلیارد تومان است که تا کنون ۳ هزارو ۳۰۱ پرونده خسارت کشاورزی با مبلغ ۶۹ میلیارد تومان به بانک‌ها معرفی شده و ۵۰ درصد از خسارت مذکور برای هر پرونده پرداخت شد و مجموع پرداختی‌ها ۳۴ میلیارد تومان است.

وی با تاکید بر اینکه  ۱۵۰ هزار هکتار از  از کشت تابستانه مربوط به اراضی کشاورزی مناطق سیل زده است، عنوان کرد: پس از فروکش شدن سیلاب کارهای مربوط به تخلیه آب از اراضی زراعی و تسطیح آن‌ها انجام شد.

معاون امور عمرانی استانداری خوزستان افزود: مجموع آمار سطح اراضی کشاورزی خوزستان بدون احتساب اراضی نیشکر، ۳۵۰ هزار هکتار است؛ حدود ۱۵۰ هزار هکتار از اراضی مربوط به مناطق سیل زده است که بیش از ۹۵ درصد آنها به زیر کشت شلتوک رفته است.

وی با اشاره به دلایل تاخیر در پرداخت خسارت‌های ناشی از سیل در یک ماه اخیر، گفت: یکی از این دلایل مربوط به مسائل مربوط به سند مالکیت بین دستگاه‌های اجرایی ذیربط است که  با تصمیم استاندار و شورای تامین استان حل شد و مقرر شد که سطح کشت شده توسط هر کشاورز مبنایارزیابی و تعیین خسارت قرار گیرد.

وی افزود: دلیل دیگر تاخیر پیش آمده این است که مرحله نهایی تایید خسارت‌ها توسط پژوهشگاه فضایی به کندی پیش می رفت که با پیگیری های صورت گرفته انتظار می رود تا اواسط شهریور ماه کار پژوهشگاه به اتمام برسد و پرداخت خسارتها (۵۰ درصد برای هر پرونده ) تا پایان این ماه انجام شود.

انتظار این است که با تسریع در تخصیص ۵۰ درصد دوم اعتبار خسارتها بلافاصله کار پرداخت مابقی خسارتها انجام شود.

معاون امور عمرانی استانداری خوزستان در پایان افزود: در حال حاضر مشکلات مربوط به آب و فاضلاب  به‌عنوان یک چالش اصلی استان مطرح است و نیازمند اتخاذ تصمیمات جدی و فوری و تامین اعتبار لازم است.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of