آزادی ۲۰ زندانی مهریه از زندان‌های خوزستان از ابتدای سال

مدیرعامل ستاد دیه خوزستان از آزادی ۲۰ زندانی مهریه از زندان‌های خوزستان از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد.

به گزارش اهواز نوین حجت‌الاسلام قدرت هاشم‌نیا ، با بیان اینکه تعداد زندانیان مهریه در زندان‌های خوزستان ۵۹ نفربوده است، اظهار کرد: با آزادی تعدادی از این زندانیان در روزهای اخیر، در حال حاضر حدود ۵۵ زندانی مهریه در زندان‌های خوزستان به سر می‌برند.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۲۰ زندانی مهریه از زندان‌های خوزستان آزاد شده‌اند، افزود: از طریق کمک بانک‌ها و خیرین تلاش می‌شود شرایط آزادی برخی از این زندانیان فراهم شود و امیدواریم تا پایان سال جاری تعداد زندانیان مهریه در زندان‌های خوزستان به عددی تک‌رقمی برسد.

مدیرعامل ستاد دیه خوزستان گفت: اغلب زندانیان مهریه بابت مهریه‌های سنگین در زندان‌ها حبس هستند. برخی از این زندانیان بابت مهریه‌های “سال تولد” در زندان به سر می‌برند.

هاشم‌نیا بیان کرد: یکی از معضلات بزرگ این است که در مراسم عقد و ازدواج، داماد مهریه را به اندازه سال تولد تعیین می‌کند در حالی که باید مهریه متناسب با توان مالی افراد باشد. متاسفانه گاهی داماد با جمله “کی داده و کی گرفته” که نقل محافل مراسمات ازدواج است و بزرگان نیز آن را تایید می‌کنند، خود را گرفتار می‌کند.

مدیرعامل ستاد دیه خوزستان بیان کرد: با توجه به نگاه تشکیلات قضایی نسبت به مهریه، افرادی که توان پرداخت مهریه را ندارند از شرایط “اعسار” و قسط‌بندی مهریه استفاده می‌کنند. برخی از زنان نیز به دلیل اینکه همسرشان توان مالی پرداخت مهریه را ندارد، به ناچار برای اخذ پنج سکه یا ۲۰ میلیون تومان توافق می‌کنند و رضایت می‌دهند. با این روش در حال فراهم کردن شرایط آزادی برخی از این زندانیان هستیم.

وی افزود: البته اگر مرد دارایی و یا مال و اموالی داشته باشد، زن مال و اموال را به دادگاه معرفی می کند و آن را بابت بدهی خود می‌گیرد.

هاشم‌نیا تصریح کرد: اگر کسی توان مالی یا مال و اموالی داشته باشد، دادگاه وی را مکلف می‌کند که مهریه را حتی اگر ۱۴۰۰ سکه باشد، پرداخت کند و در صورتی که مرد توان مالی نداشته باشد و دادگاه به این نتیجه برسد که این فرد توان مالی پرداخت چنین مهریه‌ای ندارد، وی به زندان می‌رود. این در حالی است که ماندن وی در زندان دردی را دوا نمی‌کند و سعی می‌شود شرایط آزادی زندانی را فراهم کنیم تا فرد کار کند و مهریه را به صورت قسطی پرداخت کند.

وی با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی جهت کاهش زندانیان مهریه، گفت: با فرهنگ‌سازی از طریق رسانه‌ها، ائمه جمعه و روش‌های مختلف تلاش می‌کنیم نگاه غلط در خصوص تعیین مهریه سنگین برداشته شود و مهریه بر حسب توان مالی تعیین شود.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of