زمینه‌های فساد در شهرداری اهواز را از بین می‌بریم/ در بحث مترو به‌دنبال احقاق حق مردم اهواز هستیم

شهردار اهواز گفت: با ایجاد زیرساخت الکترونیکی و سیستمی کردن کارها، زمینه‌های فساد در شهرداری اهواز را از بین می‌بریم.

به گزارش اهوا نوین، کلانشهر اهواز که از مهم‌ترین شهرهای کشور از همه نظر به حساب می‌آید، امروز با چالش‌های زیادی مواجه است و به اعتقاد کارشناسان، توسعه نامتوازن این شهر و عدم رسیدگی شایسته به آن باعث شده تا اهواز هنوز هم به وضعیت مطلوب نرسد.

شهردار جدید اهواز اما امروز با انگیزه‌های فراوان وارد میدان شده تا تلاش کند تحولی در وضعیت شهری اهواز ایجاد کرده و در روند پیشرفت این کلانشهر سرعت ببخشد. .  گفت‌وگویی در پی می‌آید:

اهواز نوین: بحث فساد مالی در شهرداری اهواز، مانند بسیاری از شهرهای دیگر کشور یک بحث جدی است، در این زمینه چه اقدامی مدنظر شما است؟

شاعری: فکر می‌کنم راه حل قطعی برای جلوگیری از کاهش فساد چه از نوع فردی چه از نوع اداری و سیستمی، الکترونیکی کردن کارها و اجرا کردن طرح شهرداری الکترونیک همگام با دولت الکترونیک است.

انسان ممکن الخطا است و هر انسانی ممکن است بلغزد، ما باید کاری کنیم که نقش افراد به حداقل برسد و سیستم کار کند. باید با دستگاه‌های نظارتی هماهنگی بهتری داشته باشیم تا فساد را در مجموعه به حداقل برسانیم ضمن اینکه سعی می‌کنیم در انتصابات از افرادی در بدنه شهرداری استفاده کنیم که سابقه و سلامت بهتری دارند.

باید کاری کنیم که مردم با قوانین و حقوق خودشان آشنا باشند و فرآیند قراردادها به‌صورت شفاف روی سایت و در دسترس مردم باشد. همین الان کاری که انجام داده‌ایم قرار دادن ۷۰۰ عکس از نقاط مختلف شهر و به طور ویژه از مشکلات شهر است که گفته‌ایم مدیران مناطق یک ماه فرصت دارند این‌ها را برطرف کنند.

اهواز نوین: این سیستمی شدن کارها چه زمانی عملی می‌شود؟

شاعری: سازمان فناوری اطلاعات‌ ما در شهرداری در حال حرکت در جهت الکترونیکی کردن کارها است و امیدوارم در این دوره بتوانیم این موضوع را انجام دهیم، البته بخشی از سختی کار ما این است که سیستم در مقابل تغییر مقاومت می‌کند و یک سری افراد دوست ندارند این الکترونیکی شدن اتفاق بیفتد.

زمان خاصی نمی‌توانم تعیین کنم، اما همواره تاکید دارم هر چه زودتر این اتفاق بیفتد، همیشه سعی کرده‌ام کاری که زمان‌بندی برایش تعیین کرده‌ایم، سر وقت انجام شود که اگر اینگونه نشود حتی ممکن است شخص مسؤول آن بخش را تغییر دهیم.

اهواز نوین: بودجه مصوب سالیانه اهواز به نسبت برخی مراکز استان دیگر در کشور کمتر است با اینکه شاید مشکلات بیشتری دارد، در این باره چه صحبتی دارید؟

شاعری: از تریبون خبرگزاری فارس این سؤال را مطرح می‌کنم که خوزستان با این همه منابع اقتصادی، نفت، کشاورزی و … چرا نباید مثل جاهای دیگر باشد؟ ما سهمی از این منابع نداریم، برای مثال ببینید چند چاه نفت و صنایع عظیم در اهواز و خوزستان وجود دارد ولی  سهم ما از ارزش افزوده این‌ها چقدر است؟ علت محقق نشدن این حقوق و بودجه‌ها این است که دفاتر اصلی این صنایع در تهران است.

ما از سال ۹۳ فقط بابت حق آلایندگی ۳۰۰ میلیارد و خورده‌ای طلبکاریم که با جرایمش حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان می‌شود؛ البته هنوز هیچ چیزی از این مبلغ دریافت نکرده‌ایم و این مبلغ نیز مربوط به چند حوزه شهری است.

 مجموعه‌ای از صنایع و شرکت‌های بزرگ در استان خوزستان با ظرفیت‌های بالا کار می کنند و اقتصاد ایران را تامین می‌کنند اما مردم خوزستان سهمی از این منابع ندارند.

علت پایین بودن بودجه شهرداری اهواز این است که بخشی از درآمدهای ما توسط قانون‌گذار مشخص می‌شود؛ رقم دریافتی ما مشخص است  و می‌توانیم آن را اعلام کنیم.

 

اهواز نوین: پیگیری این حقوق بر عهده چه کسی است؟

شاعری: انتظارمان از نمایندگان مجلس و ریاست محترم مجلس این است که نگاه ویژه‌ای به استان داشته باشند؛ واقعا با این اعداد و ارقام نمی‌شود تحولی در شهر اهواز ایجاد کرد، شهری که انبوهی از مشکلاتی هم دارد.

ما از سال گذشته با کسری بودجه روبه‌رو هستیم، سال گذشته در بهترین حالت چیزی در حدود ۸۰۰ میلیاردتومان از بودجه ما محقق شده، یعنی تقریبا زیر ۵۰ درصد که باعث شده  وضعیت ما نسبت به سایر کلانشهرها بسیار نامناسب باشد.

استدلال‌شان این است که به‌دلیل تحریم و اینکه فروش نفت خوب نیست این عوارض نفت به شهرداری برداشت نشود. قبلا که اوضاع خوب بود این حق عوارض را نمی‌دادند الان هم که بهانه می‌گیرند و پرداخت نمی‌کنند، دولت باید یک نگاه ویژه به خوزستان داشته باشد زیرا ما یک استان استراتژیک هستیم و باید بهتر به این استان رسیدگی شود.

اهواز نوین : پس مشکلات شهر اهواز پیچیده است؟

شاعری: با روالی موجود  امکان توسعه شهر اهواز بسیار سخت است، شبکه فاظلاب اهواز الان عمدتا دچار پوسیدگی شده است؛ شما وقتی وارد شهر اهواز می شوید احساس می‌کنید به یک شهر جنگی وارد شده اید و تقریبا همه جا بیل میکانیکی دارد زمین را می‌کند چرا که همه جای شهر فاظلاب مشکل دارد.

مردم هم که این را نمی‌دانند این مشکل از وزارت نیرو است و  ارتباطی به شهردار ندارد ولی احساس می‌کنند که مربوط به شهرداری است و شهردار مقصر است و مدام می‌گویند چرا باید شهر اینجور باشد که همه جای شهر زمین را کنده باشند.

اهواز نوین: با این اوصاف چه اقداماتی در اولویت شما است؟

شاعری: داریم تلاش می‌کنیم در وعده اول بتوانیم درآمد هایمان را ارتقا ببشخیم و نگاه‌مان را در سرمایه‌گذاری تغییر بدهیم، اتلاف هزینه و سومدیریت در سیستم ما وجود دارد اما تلاش ما این است که این موارد را برطرف کنیم.

طی صحبتی که با قرارگاه خاتم الانبیاء داشتیم توافق کردیم چند تقاطع هم سطح و یک مجتمع ورزشی را راه اندازی کنیم و صحبت کردیم که ۳ شفیت باید در این پروژه‌ها کار شود تا مردم برای یک‌بار هم که شده یک پروژه را در سر وقت مقرر تحویل بگیرند.

چیزی که برای مردم اهواز اولویت بیشتری دارد نشاط اجتماعی است، بخشی از این نشاط اجتماعی با بهبود سیمای شهری حاصل می‌شود و شهر باید یک مقداری رنگ و لعاب بگیرد و از این مردگی خارج شود.

حتما در این زمینه برنامه داریم و برای کارون برنامه ویژه داریم و مردم حتما تا قبل از عید نتایج این موضوع را خواهند دید.

 

فارس” آسفالت شهر اهواز یکی از مواردی است که شهروندان همواره از وضعیت آن گلایه داشته‌اند، برنامه شما برای ارتقای شاخص‌های آسفالت اهواز چیست؟

شاعری: یک مشکل اساسی که مردم خیلی از آن گلایه‌مند هستند و این باعث آزار مردم می‌شود وضع آسفالت شهر اهواز است که در بین سایر کلانشهرها اهواز از وضعیت آسفالتی بسیار بدی برخوردار است.

 بخشی از این مشکل به‌دلیل فرسودگی آسفالت‌هایی است که زمان زیادی از عمر آن‌ها می‌گذرد و در گذشته انجام شده و فرسوده شده است. بخش عمده دیگر آن هم به‌دلیل مشکلاتی که شبکه فاضلاب اهواز ایجاد کرده و عملا نقطه نقطه اهواز دچار ریزش شده و دوستان ما در آب و فاضلاب هم تلاش خود را می‌کنند اما منابع آن ها هم محدود است و مشکلات خاص خودشان را دارند.

نیاز است که این شبکه اصلاح شود اما هزینه این کار را ندارند، حتی یک دهم این هزینه را هم ندارند، در نتیجه مجبور هستند بر اساس فوریت‌ها اقدام کنند. ایجاد المان‌های جدید را در دستور کار داریم که در مجموع می‌توانند مردم را مقداری امیداور کنند که ضرب آهنگ حرکت مدیریت شهری برای توسعه شهری شتابان‌تر شده است.

اهواز نوین: در بحث سرمایه گذاری در اهواز، آیا از خود مردم اهواز شخصی که سرمایه‌دار باشد و بتواند در این شهر سرمایه‌گذاری وجود دارد؟

شاعری: فکر می‌کنم وجود دارد اما کار سخت است؛ ما از حضور سرمایه‌گذاران استقبال خواهیم کرد و انتظارمان از دستگاه‌های امنیتی نظارتی و مجموعه دستگاه‌های اجرایی این است که به این فرایند کمک کنند؛ من از طریق خبرگزاری فارس اعلام می‌کنم از همه مردم دعوت می‌کنم و فرش قرمز ما برای سرمایه‌گذاران پهن است؛ حتی حاضریم با سود بیشتر به نفع سرمایه‌گذار با آن‌ها همکاری کنیم البته در صورتی که اقدامی به نفع مردم شود.

هر کسی که توانایی دارد در اهواز سرمایه گذاری کند و قصد سرمایه گذاری کلان را داشته باشد ما حاضر هستیم قراردادهای طولانی‌مدت ببندیم و شرایط را تسهیل کنیم و من شخصا به‌عنوان شهردار ضامن اجرای کار او هستم و روند کارش را دنبال می‌کنم.

اهواز نوین: سیل اخیر چه خسارت‌هایی به اهواز وارد کرد؟

شاعری: سیل به ما خسارت های جدی وارد کرد، جا دارد از شهردارد قبلی، استاندار و مجموعه مدیریت بحران تشکر کنم که تلاش کردند سیل وارد خیابان‌ها نشود، سیل در اهواز به‌دلیل اینکه مثل شیراز وارد شهر نشد زیاد به چشم نیامد ولی آسیب‌های بسیار جدی به زیرساخت‌ها و فضای سبز ما وارد کرد.

 شبکه فاضلاب ما دچار مشکل بود و این سیل باعث شد که این شبکه آسیب‌های جدی‌تر ببنید و مشاهده می‌کنیم که آسفالت شهر در جای جای خود دچار ریزش می‌شود ضمن اینکه کمربند سبز اهواز به زیر آب رفت و هر آنچه کاشته بودیم نابود شد.

برآورد خسارت‌ها به شهر اهواز حدود ۵۰۰ میلیارد تومان است که فقط در حوزه شهرستان اهواز است و تا امروز حتی یک ریال از دولت بابت جبران این خسارت‌ها دریافت نکرده‌ایم؛ باز هم تأکید دارم این انتظار را از دولت داریم که به کلانشهر اهواز یک نگاه ویژه داشته باشد و به‌عنوان شهری که یک سوم جمعیت خوزستان را در خود جای داده یک نگاه ویژه داشته باشد، البته ما کار را شروع کردیم و تقریبا بقایای سیل از بین بردیم و در حال طراحی سیل‌بندهایی در جاده‌‌های ساحلی هستیم که اگر اتفاق مشابهی رخ داد دیگر غافلگیر نشویم.

اهواز نوین: واقعیت موضوع مترو اهواز و دلیل توقف آن چیست؟

شاعری: در مورد مترو شرکت کیسون به‌عنوان پیمانکار مترو اهواز تا به امروز ظلم بزرگی به مردم اهواز انجام داده و به تعهدات خود پایبند نبوده و نیست. به نظر می‌رسد این شرکت قصدی برای ادامه و تکمیل کردن این پروژه ندارد و من به‌عنوان شهردار اهواز این هشدار را به شرکت کیسون می‌دهم که به تعهدادت خودش پایبند شود و در صورت تدام این روند ما از تمام ابزار قانونی استفاده خواهیم کرد تا بتوانیم حق مردم اهواز را پس بگیریم.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of