دامداران خوزستانی نگران بیماری لامپی اسکین نباشند

مدیرکل دامپزشکی خوزستان به دامداری های استان اطمینان داد ضمن رعایت بهداشت و اقدامات کنترلی ، نگران بیماری لامپی اسکین نباشند.

به گزارش اهواز نوین، مصطفی کنارکوهی روز دوشنبه افزود: در سال جاری بیش از۲۷۰هزار راس دام سنگین علیه بیماری لامپی اسکین در دامداری های صنعتی و سنتی خوزستان مایه کوبی شده اند.

کنارکوهی با بیان اینکه سطح واکسیناسیون بیماری دامی لامپی اسکین در خوزستان تاکنون ۷۰درصد بوده است افزود: عملیات مایه کوبی در همه دام های سنگین استان که بالغ بر ۴۰۰هزار راس هستند تا پایان فصل گرما ادامه خواهد داشت.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با بیان اینکه بیماری لامپی اسکین یک بیماری ویروسی است که با افزایش فعالیت پشه‌ها در فصول گرم سال، احتمال شیوع آن افزایش پیدا می‌کند افزود: با اقدامات کنترلی در ورودی های استان ، قرنطینه و تامین داروی مورد نیاز ،خوشبختانه موارد انگشت شماری از شیوع این بیماری مشاهده و به سرعت مهار و کنترل شده است.

کنارکوهی درادامه افزود: بیماری پوستی لامپی اسکین ، سه سال پیش در خوزستان مشاهده شد ولی با اقدام های انجام شده توسط شبکه های دامپزشکی ، هیچ گاه به مرحله طغیان نرسید.

خسارات بیماری لامپی اسکین در دام شامل کاهش درآمد به علت کاهش تولید (مرگ و میر، شیر و گوشت، سقط جنین، کاهش باروری و صدمه زدن به پوست) و افزایش مخارج ناشی از خرید دارو جهت درمان حیوانات بیمار است.
ویروس عامل بیماری اغلب از طریق نیش پشه‌ها از یک دام بیمار به دام سالم منتقل می‌شود و گاهی تا ۴۵ درصد گله می‌تواند به بیماری دچار شود و تا ۱۰ درصد گله می‌تواند از این بیماری تلف شود.

خسارات اقتصادی بیماری لامپی اسکین بسیار وسیع بوده و می‌توان مواردی هم‌چون لاغری مفرط به علت عدم تمایل به غذا خوردن، کاهش شیر به ‌صورت موقتی و یا حتی دایمی، کاهش میزان باروری و یا ازبین رفتن کامل قدرت باروری در گاوهای نر و ماده، سقط جنین در دام‌های آبستن، صدمات دائمی و همیشگی پوست (غیر قابل استفاده شدن پوست در صنایع مربوطه) و هزینه‌های درمان آن اشاره کرد.

گفتنی است استان خوزستان ۵.۵میلیون راس دام سبک و ۴۰۰هزار راس دام سنگین دارد و ارزش آنان بالغ بر۱۲۰هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of