بوی نامطبوع فاضلاب زهکش سیاه منصور دزفول اهالی را کلافه کرده است

بوی نامطبوع فاضلابی که به زهکش سیاه منصور می ریزد، اهالی مناطق شرق دزفول را کلافه و با مشکلات جدی بهداشتی مواجه کرده است.

به گزارش  اهواز نوین، شهر سیاه منصور با احتساب جمعیت مناطق اطراف افزون بر ۱۲ هزار نفر جمعیت دارد؛ این شهر در بخش مرکزی دزفول و در ابتدای جاده دزفول به شوشتر واقع شده است.

ورود فاضلاب زندان دزفول، چندین کارخانه و شرکت تولیدی و فاضلاب برخی مناطق دزفول در زهکش سیاه منصور علاوه بر ایجاد مشکلات زیست محیطی، بهداشت و سلامت اهالی را نیز مورد تهدید جدی قرار داده است.

اهالی منطقه که از بوی نامطبوع این زهکش به ستوه آمده اند در سال های اخیر بارها برای حل این معضل زیست محیطی از مسئولان یاری خواسته اند اما این پیگیری ها نتیجه ای نداشته است.

یکی از اهالی شهر سیاه منصور دزفول در این باره گفت: وجود این زهکش علاوه بر مشکلات بهداشتی و سیمای زشتی که برای شهر ومنطقه ایجاد کرده سالانه خسارت های مالی فراوانی نیز به همراه دارد.

داود محمدی افزود: اسید متصاعد شده از فاضلاب این زهکش موجب خرابی رادیاتور نوارهای گازی و تعویض سالانه رادیاتور کولرها می شود.

وی اظهار داشت: خانه هایی که در کنار زهکش واقع شده اند مشکلات بیشتری دارند و اهالی دچار بیماری های متعددی شده اند.
امیر منصوری یکی دیگر از اهالی شهر سیاه منصور دزفول نیز گفت: وجود این زهکش و ورود فاضلاب در آن آلودگی های زیادی ایجاد کرده است و اهالی مجبورند مشکلات تنفسی، انگلی و آلرژی ناشی از فاضلاب آن را تحمل کنند.

وی افزود: افرادی که در کنار زهکش زندگی می کنند دچار بیماری های تنفسی و ریوی شده اند.

رییس حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول در این باره گفت: فاضلابی که وارد زهکش سیاه منصور می شود پس از ورود به یک مسیل درنهایت وارد رودخانه دز می شود که مشکلات زیست محیطی زیادی را به همراه دارد.

مصطفی استاد چینی گر افزود: طرح های مختلفی از جمله سرپوش گذاری و جمع آوری سیستم فاضلاب برای رفع این معضل مطرح شده که در دست بررسی و یا اقدام هستند.

وی اظهار داشت: پیگیر مشکل فاضلاب ندامتگاه دزفول نیز هستیم تا پکیج تصفیه خانه ای برای آن اجرا و بخشی از مشکلات موجود رفع شوند ضمن اینکه شهرداری سیاه منصور در حال اجرای سرپوش گذاری برای این زهکش است.

شهردار سیاه منصور نیز زهکش این شهر را یکی از دغدغه های اصلی مردم سیاه منصور و شرق دزفول عنوان کرد و گفت: اهالی از سال ها قبل درگیر این مشکل هستند.

بهزاد احمدی افزود: ورود فاضلاب کارخانه خمیرمایه، شهرک های صنعتی، فاضلاب انسانی ندامتگاه و قسمتی از فاضلاب منطقه فرهنگ شهر و کوی نگار به زهکش سیاه منصور بوی نامطبوع و مشکلات بهداشتی زیادی برای اهالی و رهگذران ایجاد کرده است.

وی با اشاره به صدمات جدی ناشی از ورود فاضلاب به این زهکش روباز اظهار داشت: با پیگیری های انجام شده و همکاری شهرداری و شورا، نماینده، و استاندار خوزستان توانستیم بهمن ماه پارسال اعتباری معادل ۱۰۶ میلیارد ریال از محل اعتبارات تملک دارایی استان برای حل مشکل فاضلاب این زهکش اختصاص دهیم.

وی طول این زهکش را ۲ کیلومتر و ۸۶۳ متر عنوان کرد و افزود: تاکنون ۱۰ میلیارد ریال از اعتبار موردنظر جذب شده و عملیات اجرایی مسقف کردن کانال به طول ۲ متر از اردیبهشت ماه امسال آغاز شده است که امیدواریم تا پایان سال ۹۹ تکمیل شود.

احمدی اظهار داشت: سربازبودن این زهکش مشکلات بهداشتی زیادی برای اهالی منطقه ایجاد کرده که با مسقف کردن آن تا حدودی مشکلات برطرف خواهند شد.

شهردار سیاه منصور دزفول افزود: برای حل مشکل ورود فاضلاب کارخانه خمیرمایه دزفول به این زهکش نیز پیگیری هایی صورت گرفته و از پارسال پسماند این کارخانه به زهکش سیاه منصور نمی ریزد.

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان دزفول نیز گفت: برای رفع مشکل فاضلاب سیاه منصور طرح مطالعاتی توسط آب وفاضلاب دزفول انجام و به استان ارسال شده است تا مشخص شود می توان فاضلاب این شهر را به خط انتقال فاضلاب شهری منتقل کرد یا باید تصفیه خانه ای احداث شود.

جمال الدین برفر افزود: منتظر نتیجه کارشناسی آب و فاضلاب استان خوزستان هستیم تا اقدامات لازم در این خصوص صورت گیرد.

سیاه منصور از سال ۹۲ به شهر تبدیل شده ولی هنوز مشکل زهکش آن پابرجاست که انتظار می رود مسئولان مربوطه با عزمی جدی تر نسبت به رفع این معضل اقدام کنند.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of