وعده «۳ ماهه» استاندار خوزستان برای آبرسانی به غیزانیه «سه ساله» شد

بخش غیزانیه اهواز با وجود دارا بودن صدها حلقه چاه نفت اما از کم‌ترین امکانات معیشتی بی‌بهره است و در سال ۹۵ که استاندار خوزستان وعده تامین آب آشامیدنی آن در کوتاه‌ترین زمان را داد، هیچ وقت کسی گمان نمی‌کرد که این وعده تا ۳ سال دیگر هم به سرانجام نرسد.

 به گزارش اهواز نوین، زمستان سال ۹۵ بود که استاندار خوزستان به منظور بررسی وضعیت شرب روستاهای بخش غیزانیه از این منطقه بازدید کرد و در این بازدید طی دو مصوبه مقرر شد ظرف ۳ ماه مشکل آب این روستاها حل شود.

بر اساس این گزارش، یک بخش مصوبه شامل ۲۵ کیلومتر لوله گذاری از تاسیسات شهرستان کارون (ایستگاه خسروی) به دهستان مشرحات  بود و سازمان آب و برق موظف شد لوله های مورد نیاز را خریداری و به شرکت آبفار تحویل دهد؛ مصوبه دوم نیز شامل ۵۵  کیلومتر لوله گذاری است که یک بخش آن از شیبان تا صفیره بر عهده شرکت آبفار بوده و بخش دیگر از صفیره تا تاسیسات نزهه به عهده آبفار و شرکت نفت بود.

اکنون حدود سه سال است که از وعده استاندار می‌گذرد و اهالی غیزانیه از آب لوله کشی بی بهره هستند و همچنان گاهی به وسیله تانکر، نوبت‌دهی آب به برخی روستاها، خرید بشکه‌های آب توسط اهالی و… تامین می‌شود.

وعده سه ماهه مسؤولان

محمدباوی رئیس شورای شهرستان اهواز می‌گوید: از سال ۸۰ تا کنون همیشه مسؤولان آبفا برای اجرای طرح آبرسانی غیزانیه وعده سه ماهه دادند تا طرح را به پایان برسانند اما کاری از پیش نبردند اکنون نیز وعده دادند پس از سه ماه کار تمام شود اما با این نحوه کار کردن پیمانکار باز هم این وعده به سرانجام نمی‌رسد.

عضو شورای بخش غیزانیه با بیان اینکه حدود ۱۲ تانکر آبرسانی در منطقه وجود دارد، گفت: روزانه ۶۰۰ بشکه نفت از غیزانیه خارج می‌شود اما مردم غیزانیه حتی از نعمت آب آشامیدنی سالم هم بی بهره هستند و برای تهیه آب شرب خود باید روزها منتظر آمدن تانکر آب باشند.

باوی بیان کرد:  قرار بود مبلغ ۶ میلیارد تومان  از محل اعتبارات استانی به طرح آبرسانی غیزانیه (از شیبان تا صفیره)  اختصاص داده شود اما تا کنون یک ریال به پیمانکار طرح پرداخت نشده است از طرفی وعده سه ماهه برای پایان طرح می‌دهند.

وی گفت: به منظور اجرای فاز دوم طرح آبرسانی به روستاهای بخش غیزانیه(از صفیره تا غیزانیه) مقرر شد مبلغ ۱۲ میلیارد توسط شرکت‌های نفتی کارون و مارون پرداخت شود که تا کنون از این مبلغ فقط  ۵ میلیاردو ۸۰۰ میلیون تومان برای خرید لوله اجرای طرح به حساب آبفا واریز شده است.

روستاهای نفتخیزی که خالی از سکنه شد

باوی افزود: مبلغ ۶ میلیاردو ۲۰۰ میلیون تومان باقی مانده و این در حالی است که شرکت آبفار تنها ۸ کیلومتر طرح را اجرایی کرده است.

باوی با بیان اینکه ۱۰ روستا  از ۹۲ روستای بخش غیزانیه  به دلیل همین مشکلات خالی از سکنه شد و مابقی به تدریج در حال مهاجرت هستند، گفت:کل روستاها آب لوله کشی دارند اما خط بین اهواز تا غیزانیه فرسوده است و به صورت ساعتی وصل می‌شود به عنوان مثال: دو بار در هفته نوبت بخش غیزانیه می‌شود.

قطعی ۷۲ ساعته آب در برخی روستاها

حمزه مقدم عضو شورای روستای عوده نیز با اشاره به ادعای مدیر آبفار اهواز مبنی بر اینکه با لوله‌گذاری خط شیبان- صفیره ۹۰ درصد مشکل غیزانیه حل می‌شود، اظهار کرد: این ادعا خلاف واقع است چرا که خط صفیره تا غیزانیه فرسوده است و مدام دچار شکستگی می‌شود که به دلیل تعمیرات در پمپاژ آب خلل ایجاد می‌کند.

وی افزود: قطعی برق در تاسیسات صفیره تا شیبان و تاسیسات غیزانیه نیز  سبب توقف پمپاژ آب به روستاها می‌شود که انتظار می‌رود برق اضطراری در این سه ایستگاه راه اندازی شود.

مقدم بیان کرد: فرسودگی شبکه داخلی روستاها سبب اُفت شدید فشار آب شده و اهالی را با پُر کردن مخازن آب با مشکل مواجه کرده است.

عضو شورای روستای عوده با ابراز تاسف از مشکلاتی که نوبت‌دهی آب در روستاها ایجاد می‌کند، عنوان کرد: برخی از روستاها ۴۸ تا ۷۲ ساعت آب آنها وصل نمی‌شود و تاخیر در نوبت‌دهی آب سبب می‌شود با نارضایتی و اعتراض مردم در روستاها مواجه شویم.

مقدم با بیان اینکه مشکل قطعی مکرر آب روستاها تبدیل به بحران اجتماعی شده است، گفت: مسؤولان آبفا وعده دادند تا اوایل آبان ماه امسال لوله‌گذاری انجام شود اما اکنون پیمانکار کار را تعطیل کرده است.

۳۰ روستا با تانکر آبرسانی می‌شوند

بخشدار غیزانیه نیز با انتقاد از کندی عملیات اجرای طرح آبرسانی به این بخش، گفت: پیش بینی می شود طرح آبرسانی به این بخش در موعد مقرر به بهره برداری نرسد، در حالی که اکنون بیش از ۳۰ روستای این بخش به وسیله تانکر آبرسانی می شود.

رسول ساکی اظهار کرد: طرح آبرسانی به بخش غیزانیه مقرر بود تا پایان تابستان امسال به پایان برسد اما آبفار اول آبان امسال را زمان اتمام طرح اعلام کرده است.

وی با بیان اینکه آبرسانی با تانکر به بیش از ۳۰ روستا بخش غیزانیه انجام می‌شود، گفت: ۹ روستای بخش غیزانیه کاملاً از شبکه داخلی آب محروم هستند و مابقی به دلیل مشکلات موجود در سیستم آبرسانی با قطعی شدید آب روبه رو هستند به طوری که هر چند روز یک بار ۲ تا ۳ ساعت از آب لوله کشی بهره مند هستند.

به گزارش اهواز نوین، بخش غیزانیه در جنوب شرقی اهواز و در محدوده بزرگترین تاسیسات نفتی با بیش  از ۶۰۰ حلقه چاه نفت قرار دارد اما کمترین بهره‌ای از امکانات اولیه زندگی بهره‌ای نمی‌برد.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of