• سه شنبه / 29 اسفند 1402 / 21:18
  • دسته‌بندی: گزارش
  • کد خبر: 98050986930
  • خبرنگار : 2

خوزستانی ها طعم خارک و رطب تازه را چشیدند

پس از یک سال انتظار ، کام خوزستانی ها باردیگر با طعم خارک و رطب شیرین شد.

رطب و خارک در خوزستان محصولی دلچسب در هوایی گرم و آفتابی است.خارک و رطب نوبرانه چند روزی است وارد سبد غذایی خانوارهای خوزستانی شده است ولی رفته رفته با کاهش قیمت ، سهم آن در سبد خرید مردم بیشتر می شود.
هم اکنون هر کیلوگرم خارک درجه یک بین ۱۲۰ تا ۱۵۰هزار ریال و رطب آبادان تا ۱۶۰هزار ریال در بازار عرضه می شود.
هنوز بازار از این محصول آن طور که باید و شاید به حد اشباع نرسیده ازاین رو هنوز بهای خارک و رطب در خوزستان بالا به نظر می رسد.
خوزستانی ها رطب و خارک را به صورت میان وعده تناول کرده و گاهی چای را با رطب میل می کنند.
بسیاری از مسافران که به شهرهای جنوبی و ساحلی خوزستان سفر می کنند رطب و خارک را به صورت سوغات با خود می برند.رانندگان خودروهای سنگین که از بنادر خوزستان حرکت می کنند از مشتریان پرو پاقرص خارک و رطب استان هستند.
برداشت خارک و رطب تا شهریور ماه ادامه دارد و عمده مصرف آب به صورت تازه خوری است و امکان انبار و ذخیره آن وجود ندارد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه برداشت تدریجی رطب و خارک در استان شروع شده است اظهار داشت: امکان برداشت این ۲ محصول در سطح ۳۲ هزارهکتار نخیلات بارور خوزستان در شهرهای شادگان ، بهبهان ، آبادان ، خرمشهر ، ، حمیدیه ، باوی ، اهواز ، اروندکنار و دشت آزادگان وجود دارد.
کیخسرو چنگلوایی پیش بینی کرد حدود ۶۰هزار تن خارک و رطب از سطح نخیلات استان برداشت و در بازارهای داخلی کشور عرضه شود.
در همین حال برخی نخلداران خوزستانی از کاهش نسبی کیفیت و کمیت محصول خود به علت شوری آب و سیلاب مهیب امسال نگران هستند.
به گزارش اهواز نوین نخیلات خوزستان که حدود ۴.۵ میلیون اصله برآورد شده اند در سال زراعی گذشته به علت خشکسالی و ورود آب شور متحمل خسارت شدید شده و حدود ۴۰ درصد ثمره خود را از دست دادند.
امسال نیز سیلاب مهیب فروردین ماه سبب آبگرفتگی بخش عظیمی از نخیلات در شهرهای شادگان، اهواز، دشت آزادگان، هویزه و آبادان شد.
بر اساس اعلام سازمان جهادکشاورزی خوزستان، در سال های اخیر که وضعیت آب و هوایی تا حدودی مناسب بوده حدود ۱۶۵ هزار تن رطب، خارک و خرما از سطح ۳۲ هزار هکتار از نخیلات خوزستان برداشت شده که حدود نیمی از آن صادر شده است.
خوزستان در سال های اخیر در زمینه صادرات خرما رتبه نخست را در کشور داشته است.
استان خوزستان از نظر برخورداری صنایع تبدیلی ، فراوری ، بسته بندی و تکمیلی بسیار فقیر است به همین دلیل ارزش افزوده محصولاتی نظیر خرما نصیب سایر استان های دیگر می شود و کشاورزان خوزستانی سود چندانی نصیبشان نمی شود.
سالانه حدود ۱۶.۲میلیون تن محصولات کشاورزی و باغی در خوزستان تولید می شود که در این میان خارک ، رطب به عنوان محصولات فصلی حلاوت خاصی بین مردم دارد.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of