افزایش هزینه مدارس هیات امنایی اهواز

افزایش هزینه فعالیت های فوق برنامه آموزش و پرورش در مدارس هیات امنایی اهواز، تا سقف ۳۰ درصد در شورای آموزش و پرورش این شهرستان به تصویب رسید.

به گزارش اهواز نوین، بر اساس مصوبه روز سه شنبه شورای آموزش و پرورش شهرستان اهواز، درصد افزایش این هزینه (از صفر تا ۳۰ درصد) در مدارس هیات امنایی، مشروط به تمکن مالی خانواده دانش آموزان و عملکرد مدرسه است. همچنین هزینه فعالیت های فوق برنامه آموزش و پرورش، متفاوت از شهریه است و مبلغی است که به صورت داوطلبانه از سوی والدین پرداخت می شود و خانواده هایی که مایل به مشارکت فرزندان خود در این برنامه ها نیستند، الزامی به پرداخت آن ندارند.

فرماندار اهواز و رئیس شورای آموزش و پرورش این شهرستان، در این نشست با اشاره به شرایط سخت اقتصادی اجتماعی امروزه، گفت: اعضای این شورا به عنوان نهاد دولتی باید حداقل فشار را به خانواده های دانش آموزان تحمیل کنند.

جمال عالمی نیسی افزود: از سوی دیگر تورم باعث افزایش هزینه های مدارس نیز شده، بنابراین سعی شده است که این افزایش هزینه به صورت متوسط در نظر گرفته شود تا هم مشکلات خانواده ها و هم مسائل مالی مدارس در آن دیده شود.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه در برخی ناحیه های آموزش و پرورش اهواز، محله های برخوردار و کم برخوردار به صورت توام وجود دارد، در اخذ هزینه های فوق برنامه باید به این مساله توجه شود.

بیشترین نارضایتی از هیات امنایی‌ها

معاون سیاسی اجتماعی فرماندار اهواز همچنین در این نشست، بیشترین نارضایتی والدین دانش آموزان از آموزش و پرورش را مربوط به مدارس هیات امنایی عنوان کرد.

سید مجید صالحی افزود: به اعتقاد اولیای دانش آموزان مدارس هیات امنایی برای گرفتن پول راه اندازی شده و هیچ فعالیت فوق برنامه ای در آنها اجرا نمی شود، البته تعدادی از مدارس نیز کیفیت آموزشی خوبی دارند.

وی تصریح کرد: درصد عمده و قابل توجهی از دانش آموزان از مدارس هیات امنایی که بدون هیچگونه توضیح از خانواده ها مبالغی دریافت می کنند و یا سطح فعالیت های فوق برنامه پایین است، اظهار نگرانی و ناراحتی دارند.

صالحی با تاکید بر بازگرداندن اعتماد به خانواده های دانش آموزان، اضافه کرد: با توجه به شرایط خانواده های کم توان مالی، دریافت هزینه فعالیت های فوق برنامه نباید اجباری باشد، این در حالیست که به دلیل شرایط سخت اقتصادی شاهد هستیم روزانه تعداد زیادی از خانواده ها برای درخواست تخفیف مراجعه می کنند.

نفوذی‌های ثبت نام دانش آموزی

رئیس آموزش و پرورش ناحیه ۳ اهواز در ادامه این نشست گفت: هزینه فعالیت های فوق برنامه در مدارس هیات امنایی بین صفر تا ۳۰ درصد تصویب شده که مدارس بر اساس شاخص هایی همچون شرایط مالی خانواده دانش آموز و یا سطح عملکرد مدرسه، درصد افزایش اعمال می شود.

اسکندر آرامی همچنین نسبت به تعطیلی هنرستان های فنی و حرفه ای و کار و دانش اهواز به دلیل مشکلات مالی هشدار داد و گفت: هنرستان خوارزمی در منطقه خروسی در آستانه تعطیلی است.

وی افزود: مدارس فنی و حرفه ای و کار و دانش سالانه در حدود ۲ میلیارد ریال هزینه دارند که بدون کمک دولت و یا خانواده ها امکان اداره کردن این مدارس وجود ندارد.

آرامی با انتقاد از اعمال نفوذ برخی افراد برای ثبت نام دانش آموزان، تصریح کرد: ۸۰ درصد فشارها به آموزش و پرورش از طریق دستگاه های اجرایی، نهادها و افراد ذی نفوذ برای زیرپاگذاشتن قانون ثبت نام است؛ برخی نیز دستورات شفاهی می دهند تا درخواست آنها در جایی ثبت نشود.

وی افزود: مردم نگران شرایط آموزشی فرزندان خود هستند و برای ورود به برخی مدارس که تصور می کنند، کیفیت بهتری دارند، با یکدیگر رقابت کرده و به هر وسیله ای متوسل می شوند تا فرزند خود را در منطقه خارج از محل سکونت خود، ثبت نام کنند.

آرامی درباره افزایش هزینه مدارس هیات امنایی گفت: در مواردی که خانواده دانش آموز تمکن مالی ندارند نباید هزینه فوق برنامه دریافت شود اما برای خانواده های متمکن میزان افزایش زیاد نیست و مردم چون به تحصیل رایگان عادت دارند، حتی برخی که تمکن مالی دارند، در مقابل دریافت این هزینه مقاومت می کنند، در حالی که بیش از این هزینه را صرف خرید تنقلات می کنند.

وی همچنین گفت: پوشاک دانش آموزان در حال برنامه ریزی است اما برای سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزی هنوز از آموزش و پرورش تعیین تکلیف نشده است.

ضرورت بازگشت اعتماد

رئیس اداره مشارکت های مردمی آموزش و پرورش خوزستان همچنین در این نشست بر اعتماد سازی خانواده های دانش آموزان تاکید کرد.

اسفندیار بلدی افزود: در حال حاضر ۶۲ هزار دانش آموز در ۱۸۴ مدرسه هیات امنایی شهرستان اهواز مشغول تحصیل هستند.

وی اضافه کرد: در سال گذشته که حداقل و حداکثر هزینه فوق برنامه اعلام شده بود، تقریبا همه مدارس مبلغ حداکثری را از دانش آموزان دریافت کردند، این در حالیست که سطح این مدارس و سطح مالی دانش آموزان یکسان نبوده، بنابراین امسال باید برای این مساله راهکاری اندیشیده شود.

بلدی با بیان اینکه با استناد به شکایات مردمی می توان امتیاز مدارس هیات امنایی را سلب کرد، اظهار داشت: مسئولان باید به صورتی برنامه ریزی کنند که هم اعتماد مردم خدشه دار نشود و هم مدارس نگهداری شوند.

وی در ادامه گفت: بر اساس ماده ۱۹ مدارس غیردولتی از مالیات معاف هستند اما در شهرداری منطقه ۳ محله زیتون کارمندی این مساله رعایت نشده و برای چند مدرسه مالیات صادر شده است.

کم برخوردار در محلات برخوردار

رئیس اداره ناحیه یک اهواز همچنین گفت: بسیاری از دانش آموزان مدارس هیات امنایی در این منطقه، حتی در محله امانیه و مرکز شهر، از شرایط مالی خوبی برخوردار نیستند.

صادق نیسی گمراوی پیشنهاد کرد: فهرستی از دانش آموزان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی تهیه شده و در اختیار هیات امنا قرار گیرد و تخفیف ها فقط در این چارچوب اعمال شود.

به گفته وی ۳۹ مدرسه هیات امنایی در این ناحیه وجود دارد که همه آنها معین سایر مدارس در مناطق کم برخوردار هستند.

خوزستان بیش از ۹۰۰ هزار دانش آموز دارد و مسوولان آموزش و پرورش خوزستان از کمبود حدود ۱۱ هزار معلم نیز در این استان خبر می دهند.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of