آتش زدن زباله شهری معضلی جدید در ایذه

دفن زباله‌های شهری ایذه در حاشیه کوره‌های آجرپزی در نزدیکی شهر ایذه که قرار بود به صورت موقت باشد، پس از گذشت حدود ۲۵ روز همچنان ادامه دارد، و اینک معضلی دیگر یعنی آتش زدن زباله ها به آن اضافه شده است.

به گزارش اهواز نوین، در ۳۰ سال زباله‌های شهری ایذه به حاشیه روستای راسفند در حومه شهر ایذه منتقل و آنجا دفن می شد که در سالیان اخیر انتقادات زیادی را از سوی اهالی متوجه شهرداری کرده بود.

اوایل تیر امسال ، مردم روستای راسفند پس از چند سال اعتراض و شنیدن قول و وعده‌های بدون عمل، اقدام به بستن جاده بر روی کامیون‌های حمل زباله کرده به این محل کرده و روی تصمیم خود مبنی بر تخلیه نشدن زباله در سایت دفن زباله راسفند پافشاری کردند.

در مدت اعتراض مردم راسفند چند جلسه بین مسئولان و نمایندگان مردم این روستا برگزار شد اما هربار با مخالفت مردم، تخلیه زباله در محل همیشگی به روزهای دیگر موکول می شد تا اینکه پس از چهار روز، تصمیم به دفع زباله به صورت موقت در یک مکان جدید یعنی حاشیه کوره‌های آجرپزی پزی کنار قبرستان روضه‌الزهرا و بیخ گوش مردم ایذه گرفته شد.

پس از گذشت حدود ۲۵ روز از موعد دفن موقت زباله ایذه تا یافت راه حل اساسی برای معضل پسماندهای شهری، همچنان شاهد تخلیه زباله در حاشیه کوره‌ها و آتش زدن شبانه آنها هستیم، که با توجه به چسبیده بودن این نقطه به شهر، دود حاصل از این آتش زدن زباله‌ها، مشکلات بهداشتی و زیست محیطی برای شهروندان در پی داشته است.

دنبال احداث سایت دفع زباله استاندارد هستیم

شهردار ایذه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: در ۳۰ سال گذشته وضعیت زباله‌ها و دپوی آنها در سایت دفع زباله راسفند به طور اصولی سامان دهی نشده است و این زباله‌ها روی هم انباشته و موجب به وجود آمدن بحران زباله در ایذه شده‌اند.

غلامحسین اسدی‌زاده با عذرخواهی از مردم ایذه و روستاهای راسفند و نوترکی گفت: حل این معضل به صورت کوتاه مدت امکان پذیر نیست؛ مکان فعلی دفن زباله در کنار قبرستان روضه الزهرا، یک مکان موقت است که پس از مشکلات به وجود آمده در سایت راسفند از سوی مسئولان شهرستان ایذه انتخاب شده است.

وی افزود: سه نقطه برای احداث سایت دفن زباله پیشنهاد شده که منتظر اخذ مجوزهای مربوطه از جمله مجوز زیست محیطی برای آنها هستیم؛ هرکدام از این سه نقطه انتخاب شوند به سرعت برای احداث سایت دفن زباله اصولی در آن اقدام خواهیم کرد.

وی از نهایی شدن یکی از نقاط معرفی شده در ماه جاری خبرداد و ادامه داد: دنبال ایجاد یک راسفند جدید و ضربه زدن به محیط زیست نیستیم؛ برای دفن زباله در سایت جدید، زیرساخت‌ها به طور کامل مهیا و بحث مکانیزه کردن آن در اولویت ما قرار خواهد گرفت.

دعوت از نخبگان و مردم برای همکاری در حل بحران زباله ایذه

رییس شورای اسلامی شهر ایذه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: برای برطرف کردن بحران زباله که به واسطه دفع ۳۰ ساله و غیر اصولی زباله در سایت راسفند به وجود آمده ، نیازمند یک عزم همگانی در سطح شهرستان و استان هستیم.

غلام اسماعیل وندی افزود: در این زمینه از نخبگان، صاحب نظران، مردم و مسئولان دعوت می‌کنیم که نظریات خود را برای ایجاد یک راهبرد اصولی برای برون رفت از وضعیت کنونی به مجموعه شهرداری و شورای شهر ایذه اعلام کنند.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of