• سه شنبه / 29 اسفند 1402 / 19:46
  • دسته‌بندی: گزارش
  • کد خبر: 98050577580
  • خبرنگار : 2

نگرانی از بارش زودهنگام باران در پاییز

دومین ماه از فصل تابستان هم آغاز شده اما برنامه ریزی‌های حوزه بهداشت در خوزستان به پاییز و مشکلات تنفسی پس از باران‌های پاییزه معطوف شده است.

به گزارش اهواز نوین، دومین ماه از فصل تابستان هم آغاز شده اما برنامه ریزی‌های حوزه بهداشت در خوزستان به پاییز و مشکلات تنفسی پس از باران‌های پاییزه معطوف شده است. از سال ۹۲ به بعد مشکل جدیدی در خوزشتان به نام باران‌های آلوده پدیدار شد و تا سال ۹۵ فرضیه‌های مختلفی درباره آن مطرح شد.

سرانجام در سال ۹۵ دانشگاه علوم پزشکی اهواز اعلام کرد که عامل حملات تنفسی در خوزستان پس از باران‌های پاییزه را کشف کرده و گرده افشانی کنوکارپوس عامل آلودگی باران‌های اهواز است. در سال ۹۵ و ۹۶ ادعا شد که با هرس کنوکارپوس میزان حملات تنفسی در اهواز پس از بارش‌های پاییزه کاهش پیدا کرد اما افزایش آمار حملات تنفسی در سال ۹۷ سبب شد که برخی از کارشناسان در صحت تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی تردید کنند.

ضرورت از سر گیری تحقیقات درباره کنوکارپوس

یک کارشناس فضای سبز در این باره می‌گوید: نگاهی به نخستین بارش‌های پاییزه از سال ۹۲ تا ۹۷ نشان می‌دهد که هرچه زمان وقوع نخستین بارش پاییزه زود هنگام باشد، میزان حملات تنفسی بیشتر است.

علی زمانی اصل می‌افزاید: در سال‌های ۹۵ و ۹۶ نخستین بارش پاییزه در اواخر آبان و آذرماه رخ داد و همین موضوع سبب شد که میزان حملات تنفسی کاهش پیدا کند. اما در سال ۹۷ که نخستین بارش پاییزه در مهرماه به وقوع پیوست و بارش‌ها در سایر روزهای فضل پاییز ادامه پیدا کرد، میزان حملات تنفسی افزایش یافت.

وی بیان می‌کند: بنده معتقدم که گرده افشانی کنوکارپوس عامل آلایندگی‌های باران‌های پاییزه در اهواز نیست چرا که پیش از این هم گرده افشانی کنوکارپوس انجام می‌شد و ما شاهد حملات تنفسی نبودیم.

این کارشناس فضای سبز عنوان می‌کند: به نظر بنده تحقیقات درباره باران‌های آلوده و حملات تنفسی به افراد مستعد پس از نخستین باران پاییزی باید دوباره از سر گرفته شود تا با حضور کارشناسان به نتایج دقیق‎تری دست پیدا کنیم.

از توسعه کشت کنوکارپوس شاکی هستیم

دانشگاه علوم پزشکی اهواز اما معتقد است که تحقیقات انجام شده در این حوزه دقیق است و پس از بررسی همه نظریه‌ها، آلودگی باران‌های پاییزه به دلیل گرده افشانی کنوکارپوس‌ها به اثبات رسید.

رئیس اندیشگاه معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز در این باره می‌گوید: گیاه کنوکارپوس، گیاه بومی کشور آمریکا است که کشت این نهال در سال‌های اخیر در خوزستان و اهواز توسعه یافته است.

غلامرضا گودرزی با بیان اینکه در اهواز دو فصل گل‌دهی گیاه کنوکارپوس در پاییز و بهار مشاهده شده است، می‌افزاید: در پاییز به دلیل اینکه حداکثر اختلاف ارتفاع اختلاط در جو کاهش می‌یابد و آلاینده‌ها تغلیظ می‌شوند، گل‌دهی کنوکارپوس نسبت به بهار بیشتر می‌شود.

وی بیان می‌کند: سیستم بهداشت و درمان هنوز نسبت به گیاه کنوکارپوس شاکی است. در سال‌های گذشته دانشگاه علوم پزشکی اهواز حدود ۵۰ هزار نفر را در پی مشکلات تنفسی پاییز تحت پوشش قرار داد و بار مالی زیادی به دانشگاه تحمیل شد.

رئیس اندیشگاه معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با تاکید بر لزوم تنوع‌بخشی گونه های گیاهی بیان کرد: برای تنوع بخشی گیاهان باید شورای عالی باغبانان یا فضای سبز با حضور اساتید دانشگاه چمران تشکیل و کار علمی انجام شود. همچنین باید آسیب‌شناسی انجام و همه جوانب در نظر گرفته شوند.

نگرانی از بارش زودهنگام باران در پاییز

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی دستگاه‌های ذیربط جهت هرس درختان کنوکارپوس، اظهار می‌کند: نگرانی ما از این است که بارندگی زودتر رخ دهد. باید گزارش‌های هواشناسی در این باره بررسی شود که آیا بارندگی زودتر رخ می‌دهد یا خیر تا اگر بارندگی زودتر رخ دهد، هرس درختان نیز تسریع یابد.

ایرج نظری ادامه می‌دهد: برخی از ادارات که محدوده اداری بزرگی دارند باید جهت هرس کنوکارپوس اقدام کنند اما متاسفانه برخی ادارات یا دستگاه‌ها مانند دانشگاه شهید چمران اقدامات خوبی در این راستا انجام نمی‌دهند.

وی بیان می‌کند: علی‌رغم اینکه ثابت شده است که هرس درختان در کاهش ایجاد مشکلات تنفسی بعد از بارندگی فصل پاییز تاثیرگذار است اما همچنان می‌بینیم برخی دستگاه‌ها در این راستا اقدام خوبی انجام نمی‌دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز می‌افزاید: بارها اعلام کردیم که درختان کنوکارپوس زیبایی‌هایی در شهر و استان ایجاد کرده‌اند اما عوارضی نیز در پی داشته‌اند که اگر هرس درختان کنوکارپوس انجام شود، مشکل رفع می‌شود.

کنوکارپوس عامل اصلی مشکلات تنفسی است

استاندار خوزستان در خصوص هرس کنوکارپوس جهت پیشگیری از مشکلات تنفسی در فصل پاییز، می‌گوید: شهرداران باید جهت بارندگی در مهرماه آماده شوند زیرا هواشناسی پیش‌بینی دو هفته آینده را با احتمال ۴۰ درصد گزارش می‌دهد.

غلامرضا شریعتی می‌افزاید: سال ۹۶ در آبادان در زمینه هرس کنوکارپوس کوتاهی شد و شاهد مشکلاتی در این زمینه بودیم بنابراین باید هرس درختان کنوکارپوس به صورت جدی در دستور کار قرار بگیرد. همچنین دستگاه‌های دیگر از جمله دانشگاه‌ شهید چمران باید هرس کنوکارپوس را انجام دهند و اینگونه نیست که هر کسی تصمیم خود را اعمال کند.

وی بیان می‌کند: سیاست کلی خوزستان و نتیجه حاصل شده در شورای سلامت، این است که درخت کنوکارپوس عامل مشکلات تنفسی در فصل پاییز است و باید هرس کنوکارپوس انجام شود.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of