آغاز استحکام بخشی و مرمت سازه های آبی در شوشتر

مدیر پایگاه میراث جهانی سازه های آبی شوشتر گفت: فاز نخست استحکام بخشی و مرمت بخشی از سازه های آبی شوشتر موسوم به سالن برق در بخش شمالی محوطه آسیاب ها و آبشارها ثبت جهانی آغاز شد.

به گزارش اهواز نوین محمد رضا بهادری چهارشنبه شب بیان کرد: سیلاب‌های فروردین امسال، باعث شده بود رسوب و گل ولای زیادی در طبقه زیرین این سالن انباشت شود.

وی افزود: آسیب‌هایی نیز به دلیل عدم مرمت و حفاظت لازم از زمان احداث این ساختمان تاکنون به این بنا وارد شده بود.

مدیر پایگاه میراث جهانی سازه‌های آبی شوشتر ادامه داد: در همین راستا تیم‌های کارشناسی پایگاه جهانی سازه‌های آبی و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تصمیم گرفتنند به صورت ضرب الاجلی، مرمت اثر و پاکسازی این رسوب‌ها را با جذب پیمانکار انجام دهند.

وی افزود: با توجه به محدود بودن اعتبار مرمت این بنای صنعتی، پایگاه جهانی سازه‌های آبی در صدد است پس از پایان پیمان منعقد شده، ادامه فعالیت مرمت اضطراری را به صورت امانی و با بهره گیری از توان اجرایی داخلی پایگاه به انجام رساند.

شوشتر با بیش از ۱۰۰ بنای آبی تاریخی متعلق به دوران مختلف از شهرهای کهن ایران است و شاهکارهای مهندسی آب در این شهرستان، شوشتر را به عنوان موزه مهندسی آب ایران تبدیل کرده است.
سازه‌های آبی تاریخی شوشتر مجموعه‌ای به هم پیوسته از پل‌ها، بندها، آسیاب‌ها، آبشارها، کانال‌ها و تونل‌های عظیم هدایت آب هستند که در ارتباط با یکدیگر کار می‌کنند و در دوران هخامنشیان تا ساسانیان برای بهره گیری بیشتر از آب ساخته شده‌اند؛ در سفرنامه ژان دیولافوآ باستان شناس نامدار فرانسوی از این محوطه به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه صنعتی پیش از انقلاب صنعتی یاد شده است.
آثار باستانی این سازه‌های آبی، با عنوان «نظام آبی تاریخی شوشتر» به صورت یکجا به عنوان دهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره ۱۳۱۵ به ثبت رسید.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
Notify of